Opinió

Keep calm

Societat hipermasteritzada

Els pares de les per­so­nes que for­men la Gene­ració Tap (les nas­cu­des entre 1945 i 1965) anhe­la­ven que els seus fills obtin­gues­sin un títol de for­mació pro­fes­si­o­nal o uni­ver­si­tari. La pro­jecció de frus­tra­ci­ons –donar als fills allò que a tu et va ser negat– era un prin­cipi bàsic d’ascensió social. I per asso­lir aquesta fita, qual­se­vol sacri­fici era poc: fer hores extres, renun­ciar a for­mes d’oci que avui ja estan este­ses per defecte, i dur una vida molt aus­tera en què els pedaços i els sar­gits van esde­ve­nir la metàfora lite­ral d’una època. Muta­tis mutan­dis aquest espe­rit també va per­du­rar amb els pares de les per­so­nes de la Gene­ració X, les nas­cu­des entre 1965 i 1981. L’ideal neoil·lus­trat de con­fiança en el progrés a través del conei­xe­ment topa amb una rea­li­tat: la for­mació acadèmica ins­ti­tu­ci­o­na­lit­zada pateix una crisi impor­tant. Vivim en una època hiper­mas­te­rit­zada, de dobles graus, postmàsters. Els cur­ri­cula acadèmics s’han sacra­lit­zat. Però en paral·lel des­co­brim estu­pe­fac­tes que l’acu­mu­lació de títols no necessària­ment repre­senta un aug­ment de la sen­si­bi­li­tat cul­tu­ral, de l’ambició per apren­dre, de la intel·ligència, l’ori­gi­na­li­tat i –ja no diguem– de l’ètica, el civisme o la per­fec­ti­bi­li­tat democràtica. Alerta! No pre­tenc matar tot el que és gras per aca­bar afir­mant que els títols –i la for­mació que hi ha dar­rere els títols– no sig­ni­fi­quen res o són una supers­tició ofi­ci­a­lit­zada. Només vull dir que sovint sos­pito que els meus ances­tres ille­trats mos­tra­ven més passió pel conei­xe­ment i apti­tuds per la savi­esa que mol­tes d’aques­tes per­so­nes exqui­si­da­ment for­ma­des, amb un currículum nota­ble, poli­glo­tes, amb diver­sos títols acadèmics..., però que, en canvi, mani­fes­ten poc interès per cul­tu­ra­lit­zar-se, poca espurna cre­a­tiva. Pot­ser hem arri­bat a un grau d’il·lus­tració este­ri­lit­zada. Si dar­rere una for­mació no hi ha un sen­tit de civi­lit­zació, col·lap­sa­rem en el punt en què les adqui­si­ci­ons acadèmiques no es cor­res­po­nen amb un progrés cul­tu­ral, social i moral.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia