Opinió

Tribuna oberta

Procés a la Justícia

“La Generalitat va pactar amb el rei tenir la facultat de combatre els abusos judicials contra l’ordenament constitucional i polític de Catalunya

Ho va dir algú de paraula i ho va dei­xar per escrit en un docu­ment ofi­cial ja fa bas­tant de temps: “I per pro­veir en l’arran­ja­ment de l’admi­nis­tració de justícia, la qual con­serva en bon estat i degut ordre els reg­nes, i per extir­par els abu­sos que, en els temps pas­sats, s’han produït per part dels magis­trats de justícia”, cal pro­ce­dir a la reforma del sis­tema judi­cial. Aques­tes parau­les d’ahir no han parat de res­so­nar i han arri­bat ben vives fins avui. Encara més, s’han anat enri­quint en el mateix sen­tit any rere any amb noves i irre­fu­ta­bles apor­ta­ci­ons, que tenen com a objec­tiu la reno­vació radi­cal de la magis­tra­tura.

En aque­lla ocasió, i en vir­tut d’un pacte entre el govern català i el cap de l’Estat, el rei, la Gene­ra­li­tat va exi­gir, i acon­se­guir, la des­ti­tució de la cúpula judi­cial del país, exer­cida per l’Audiència, al front de la qual es tro­ba­ven el can­ce­ller i vice­can­ce­ller, als quals cor­res­po­nia la més alta res­pon­sa­bi­li­tat judi­cial. El ces­sa­ment va afec­tar també el gover­na­dor gene­ral, que era l’exe­cu­tor judi­cial de les sentències dic­ta­des per la refe­rida Audiència.

La Gene­ra­li­tat jus­ti­fi­cava així l’exigència d’impul­sar la plena reno­vació de l’estruc­tura judi­cial: “La causa més deci­siva per a acon­se­guir la con­ser­vació dels reg­nes i ter­res de la cosa pública rau en la recta admi­nis­tració de la justícia. Fins al pre­sent, degut al mal cap­te­ni­ment dels magis­trats judi­ci­als, i per no ser la lega­li­tat ben admi­nis­trada, han esde­vin­gut molts danys al país.” Calia, doncs, “pel bé i repòs de la cosa pública”, que des d’aquell mateix moment es pro­cedís a fer foc nou dels prin­ci­pals magis­trats i jut­ges de Cata­lu­nya. La recta admi­nis­tració de la justícia era con­si­de­rada el fona­ment de l’estat de dret cons­ti­tu­ci­o­nal. En els pac­tes refe­rits, el rei és obli­gat –i no té més remei que accep­tar-ho– a reconèixer que l’ori­gen del con­flicte en les males rela­ci­ons entre la Gene­ra­li­tat i el monarca rau, també, en la cor­rupta gestió dels prin­ci­pals res­pon­sa­bles de sis­tema judi­cial vigent ales­ho­res.

En aque­lla con­jun­tura del pas­sat, el govern català pactà amb el cap de l’Estat que els refe­rits can­ce­ller i vice­can­ce­ller, en l’exer­cici de la seva funció judi­cial, “no puguin –sota pena d’expulsió dels seus càrrecs– accep­tar dona­tius ni sub­or­na­ci­ons”. En la nego­ci­ació refe­rida, el govern de la Gene­ra­li­tat acon­seguí també la facul­tat de poder obrir expe­di­ent san­ci­o­na­dor als alts magis­trats que hagues­sin “delin­quit con­tra les Cons­ti­tu­ci­ons i els Usat­ges de Bar­ce­lona”. Pri­mer, el govern “hau­ria de denun­ciar el tal delinqüent, reque­rint-lo i amo­nes­tant-lo per escrit una vegada tan sola­ment”. Si, oït aquest adver­ti­ment, els magis­trats refe­rits no revo­ca­ven i anul·laven allò que havien con­tra­fet, “en tal cas, ipso facto” havien de ser “apar­tats dels seus càrrecs”, i, si per­sis­tien en la seva injusta actu­ació, el seu càstig seria fet públic, seria pri­vat del seu ofici de judi­car i serien “nul·les i man­ca­des de vali­desa les sentències que hagues­sin pro­nun­ciat”. La sus­pensió de les seves fun­ci­ons judi­ci­als es man­tin­dria “per espai o ter­mini de deu anys”. En els pac­tes nego­ci­ats entre la Gene­ra­li­tat i el rei, el govern català exigí que les altes dig­ni­tats judi­ci­als hagues­sin de ser “nats o natu­rals i veri­ta­ble­ment domi­ci­li­ats al Prin­ci­pat de Cata­lu­nya o dels com­tats –ales­ho­res inte­grats dins de Cata­lu­nya– del Ros­selló i la Cer­da­nya”, i hi afe­gia, l’acord, que aquells que havien d’admi­nis­trar la justícia no havien de ser “odi­o­sos i sos­pi­to­sos” a Cata­lu­nya. A més a més, aquests alts càrrecs judi­ci­als tin­drien l’obli­gació impe­ra­tiva de jurar les Cons­ti­tu­ci­ons de Cata­lu­nya i totes les nor­mes i lleis que regu­la­ven la vida política cata­lana. El text de l’acord sig­nat era explícit en aquesta qüestió: “a causa que mol­tes per­so­nes no natu­rals de Cata­lu­nya for­men part del con­sell del monarca, les lleis del Prin­ci­pat no són obser­va­des, la qual cosa pro­du­eix un gran dany a la cosa pública del Prin­ci­pat”. Aquest des­co­nei­xe­ment per part dels magis­trats de l’orde­na­ment jurídic propi de Cata­lu­nya els con­ver­teix en autèntics “vio­la­dors i des­truc­tors de les Cons­ti­tu­ci­ons i de les lleis del Prin­ci­pat, i de la cosa pública d’aquell”. Aque­lla Gene­ra­li­tat havia acon­se­guit que el cap de l’Estat, ales­ho­res el rei, que era qui nome­nava els alts dig­na­ta­ris del poder judi­cial –amb l’Audiència al seu davant–, li reco­negués la facul­tat de com­ba­tre els abu­sos come­sos con­tra l’orde­na­ment cons­ti­tu­ci­o­nal i polític de Cata­lu­nya, fins al punt de poder apar­tar els infrac­tors de les seves fun­ci­ons juris­dic­ci­o­nals. El Prin­ci­pat, en aquell tom­bant històric, era un país modern. I ho seria durant molts segles fins la des­feta de 1714.

Nota de lec­tura: els fets refe­rits varen tenir lloc el 1461, ara fa, doncs, cinc-cents sei­xanta-dos anys, però man­te­nen un gran poder evo­ca­dor sobre el pre­sent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia