Opinió

Tribuna

Una peça que no encaixa

“El gran interès del llibre de Santi Balmes i David Escamilla és la força i la màgia que destil·la l’intercanvi d’idees entre els dos protagonistes, que, més enllà dels processos creatius d’un músic, es capbussen en la vida i permeten aprofundir en moments i en idees que, salvant les distàncies, tenen molt d’universals

L’amis­tat és un estat que per­met viat­ges que, segons com, poden aca­bar resul­tant ins­pi­ra­dors i, de vega­des, únics. Aquest seria el cas del músic i líder de Love of Les­bian, Santi Bal­mes, i del comu­ni­ca­dor i també músic David Esca­mi­lla. D’una amis­tat de més de quinze anys, n’ha sor­tit un curiós viatge en forma de lli­bre, Esa pieza que no encaja, que publica La Prin­ci­pal de los Libros i que coin­ci­deix en el temps amb els 25 anys de vida del grup.

Seria el més sem­blant a una llarga con­versa d’amics o a una entre­vista de ràdio, però sor­gida d’un plan­te­ja­ment ori­gi­nal i força poètic. “Con­vida’m a viure a l’inte­rior de les teves cançons”, va ser la pro­posta d’Esca­mi­lla a Bal­mes que el Santi va aca­bar accep­tant.

La idea ini­cial era veure què hi ha a l’ànima d’una cançó, par­lar del procés cre­a­tiu, de com s’arriba d’una idea a un èxit que va a parar a mans de milers de per­so­nes i ha aca­bat con­ver­tint-se en l’expli­cació d’un camí en apa­rença força incons­ci­ent però que en rea­li­tat amaga un rere­fons intens i atrac­tiu. També és evi­dent que la tria de les cançons que ser­vei­xen de vehi­cle ini­cial en con­di­ci­ona i modi­fica força el resul­tat, ja que tots dos coin­ci­dei­xen a afir­mar que les con­ver­ses han estat flui­des i espontànies i que, amb un altre punt d’arren­cada, hau­ria estat força dife­rent; per la qual cosa, el resul­tat final acon­se­guit té molt a veure amb l’acció de l’atzar.

El gran interès del lli­bre, més enllà d’aquesta idea pri­mera d’enca­te­ri­nar els segui­dors de la banda amb un mate­rial inèdit i molt interes­sant, és la força i la màgia que des­til·la l’inter­canvi d’idees entre els dos pro­ta­go­nis­tes, que, més enllà dels pro­ces­sos cre­a­tius d’un músic, es cap­bus­sen en la vida i per­me­ten apro­fun­dir en moments i en idees que, sal­vant les distàncies lògiques, tenen molt d’uni­ver­sals i que poden ben bé fer el camí del que és per­so­nal al que és gene­ral sense cap esforç. De fet, la idea que plana al llarg de tot el lli­bre, la d’un diàleg infi­nit, és fran­ca­ment engres­ca­dora i filosòfica­ment com­plexa, ja que implica un eix tem­po­ral de con­tinuïtat que lliga pas­sat, pre­sent i futur i que es con­ver­teix en l’essència d’una con­versa total amb la capa­ci­tat de recu­pe­rar el que ja s’ha dit i d’uti­lit­zar-ho per explo­rar altres camins, cone­guts o inèdits.

En aquest sen­tit, Esa pieza que no encaja té molt de l’espe­rit d’un poema. El lec­tor o l’oient rep un poema o una cançó, sent aquell punt de mag­ne­tisme ini­cial i, per una raó o una altra, se’l fa seu, l’aplica a les seves pròpies vivències sense saber amb pre­cisió quins sen­ti­ments con­crets el van ori­gi­nar. El lli­bre vin­dria a ser estri­par la cui­rassa que cobreix algu­nes d’aques­tes cançons i mos­trar-ne les entra­nyes, la part més sòlida i més incons­ci­ent a la vegada, un recor­re­gut que Bal­mes qua­li­fica de con­tra­dic­tori, ja que no és capaç de con­ce­bre l’art sense con­tra­dic­ci­ons, sense bata­lles inte­ri­ors.

D’aquesta manera, la con­versa entre Esca­mi­lla i Bal­mes esdevé una tela d’ara­nya que, sota l’apa­rença d’una estruc­tura única, pot arri­bar a ser mol­tes coses, una xarxa, un camí d’anada i de tor­nada, una trampa, un tram­polí cap a noves opci­ons, un refugi, un destí, un punt de sor­tida, un cer­cle, un reple­ga­ment o una fugida, i es fa difícil esco­llir-ne un frag­ment, ja que aquesta capa­ci­tat de “con­versa infi­nita” fa que tot el lli­bre tin­gui moments inten­sos, emo­ci­o­nants o deli­cats i que sigui com­plex extraure’n un sense tenir en compte la resta. El Santi i el David par­len dels pri­mers records musi­cals infan­tils (Moce­da­des i Nino Bravo); de les pri­me­res lec­tu­res (Mor­ta­delo y Filemón, Zipi y Zape, Dos­sier Negro, Metal Hur­lant, Cre­epy); de la relació amb deter­mi­nats músics i cançons (David Bowie, Moon­light sha­dow, Misty moun­tain hop, Wish you were here, Close to me); de l’ori­gen del nom de la banda; del pri­mer con­cert, que, segons explica, va ser un autèntic des­as­tre; dels ins­tants infan­tils o no tan infan­tils en què es viu el sen­ti­ment de no encai­xar amb l’entorn; dels pri­mers tex­tos lite­ra­ris i del con­tacte amb l’agència de Car­men Bal­cells; de la manera d’escriure cançons entre la luci­desa, la ràbia, la raci­o­na­li­tat i la boge­ria; del roman­ti­cisme clàssic i tor­tu­rat; de l’èxit i les cri­sis per­so­nals; del públic i del poder cura­tiu de la música i, en defi­ni­tiva, de tot el que envolta l’existència, la cre­a­ti­vi­tat, el geni i el motor de la vida, aquell alè espe­cial que nodreix l’ànima dels cre­a­dors. Un viatge de dotze quilòmetres que pot ben bé ser una eter­ni­tat sense final o un sos­pir breu i efímer. Una peça que no encaixa o que, per con­tra, casa a la per­fecció sense cap escletxa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia