Opinió

Tribuna

Eladi Homs, pedagog al servei de Catalunya

“A partir del 1910, Homs es fa omnipresent en totes les iniciatives de renovació pedagògica, des del Consell d’Investigació Pedagògica de la Diputació i el Consell de Pedagogia de la Mancomunitat
“ Serà un dels principals introductors del mètode Montessori a Catalunya, mètode que percep com a científic i capaç de transformar uns costums pedagògics encarcarats

Eladi Homs i Oller neix a Valls el 1886. Fill d’Eladi Homs i Recasens i de Paulina Oller i Garriga, serà el setè de dotze germans. Després d’iniciar els estudis als escolapis de Valls, quan tindrà onze anys, juntament amb la seva família es trasllada a Barcelona. Homs farà de mestre i administratiu a les escoles mercantils de comerç, on coneixerà Joan Bardina, fundador de l’Escola de Mestres (1906-1910) i posteriorment establirà relació amb Joan Palau i Vera, fundador del col·legi Mont d’Or, on Homs hi col·laborarà. També farà de professor als escolapis de Barcelona i a les escoles del Districte Sisè fins que, al 1907, es traslladarà als Estats Units becat per l’Ajuntament de Barcelona, primer a Urbana i després a Chicago a l’Escola d’Educació Universitària. En aquest període de formació americana, Homs rebrà la influència de filòsofs com William James i John Dewey, que marcaran profundament el seu pensament pedagògic. D’aquella etapa se’n farà ressò mitjançant la publicació Cròniques quinzenals nord-americanes que publicarà al setmanari Crònica de Valls i que acabarà significant la porta d’entrada a altres publicacions de Barcelona convertint-lo en un personatge força conegut.

A la seva tornada a Barcelona, el setembre de 1910, rebrà l’encàrrec per part de Prat de la Riba de dissenyar una escola de mestres de la Diputació de Barcelona que no acabarà materialitzant-se per la mort de Prat el 1917. Tanmateix, a partir del 1910 Homs es fa omnipresent en totes les iniciatives de renovació pedagògica a Catalunya, com a secretari del Consell d’Investigació Pedagògica de la Diputació i després formant part del Consell de Pedagogia de la Mancomunitat. Homs introduirà les escoles d’estiu a Catalunya on dirigirà la primera edició del 1914, i les dels anys 1915, 1916 i 1918. Les escoles d’estiu van ser inspirades en la que havia viscut a Chicago, on observà que durant deu setmanes d’estiu multitud de mestres en exercici es formaven d’una manera activa, d’ampli abast cultural i amb un gran entusiasme.

Homs serà un dels principals introductors del mètode Montessori a Catalunya, mètode que percep com a científic i capaç de transformar uns costums pedagògics encarcarats i poc respectuosos amb la naturalesa dels infants. Per això, i per la influència sobretot de Dewey i Montessori, Homs serà un dels pedagogs catalans més rellevants del moviment anomenat de l’Escola Nova. La seva aposta pel mètode Montessori el va portar a ser el secretari i autèntic artífex de l’organització del segon curs internacional Montessori, celebrat a Barcelona el 1916, i que comptà amb la presència de Maria Montessori a la ciutat per primera vegada. La pedagoga italiana establiria una intensa relació amb les institucions catalanes, vivint a la ciutat durant diversos períodes i fins a l’esclat de la Guerra Civil.

Homs també va ser un del impulsors dels esports d’equip en l’ensenyament, especialment del bàsquet, que se suposa es jugà per primera vegada, al 1913, a l’escola Vallparadís de Terrassa d’Alexandre Galí i en què Homs també col·laborà. Les contribucions pedagògiques d’Eladi Homs també abastaran la didàctica de les ciències naturals, l’educació del dibuix, la formació dels mestres rurals, l’arquitectura i el disseny pedagògic, tant de les biblioteques com de la construcció d’edificis per a escoles rurals, etc. Homs destacarà per la defensa de la llengua catalana en l’ensenyament. Un exemple el trobem en la seva posició expressada a La Veu de Catalunya el 5 d’agost de 1930: “No cal ni aclarir que els catalans no odiem cap llengua ni volem perseguir cap innocent; no fem més que estimar la nostra llengua, perquè és la nostra, i defensar, dins el terreny de la justícia, els ideals que col·lectivament ens han de dur a un major benestar espiritual i material.” Fa quasi cent anys i, malauradament, el text té una vigència absoluta. Com també la tenen els principis que havia d’obeir qualsevol reforma de l’educació: els de la modernitat, l’humanisme i la catalanitat.

Davant la manca de lideratge pedagògic, polític i institucional que avui patim a Catalunya, la figura d’Eladi Homs se’ns apareix com l’exemple a imitar, per la seva capacitat gestora i de lideratge pedagògic, pel seu entusiasme i capacitat de treball, així com per la seva fe granítica en la naturalesa de l’infant, en la capacitat de l’educació per transformar la societat i en la fidelitat al país i a la seva llengua.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia