Opinió

LA TRIBUNA

La fruita i la funció de l'escola

Els primers responsables que nens i nenes mengin fruita i verdura són els pares

La fruita, la ver­dura i les hor­ta­lis­ses són ali­ments bàsics en l'ali­men­tació de grans i petits. Per cert que, si fóssim res­pec­tu­o­sos amb l'eti­mo­lo­gia, hauríem de reser­var el nom de ver­dura només per a les hor­ta­lis­ses de les quals con­su­mim les parts ver­des (una pas­ta­naga és una hor­ta­lissa, no una ver­dura). Qüesti­ons de noms a part, aquests vege­tals apor­ten vita­mi­nes, mine­rals, fibra i anti­o­xi­dants i, a més, en el cas de la fruita, una certa pro­porció de sucres. La forma pre­fe­rent de con­su­mir la fruita ha de ser sen­cera, ja que en els sucs per­dem fibra i, si en con­su­mim en excés, aca­ba­rem inge­rint un plus de sucres, i per tant de calo­ries, que poden ser super­flus o exces­sius (el vehi­cle prin­ci­pal per cal­mar la set, a qual­se­vol edat, ha de ser l'aigua). Un altre valor de les frui­tes i les hor­ta­lis­ses és el que no tenen. Lle­vat d'excep­ci­ons, com l'alvo­cat, pràcti­ca­ment no por­ten greix i són bai­xes en calo­ries. Són, per tant, ali­ments light dels quals es treu poc par­tit quan cal con­tro­lar el pes. Incre­men­tant la seva presència en l'ali­men­tació podem asso­lir una dieta baixa en calo­ries sense fer règims alter­na­tius ni con­su­mir pro­duc­tes “sin­gu­lars”, la majo­ria dels quals no tenen ni cap ni peus. És millor començar un àpat amb una ama­nida que amb un plat con­tun­dent, o acom­pa­nyar el segon plat amb ver­dura i no amb pata­tes fre­gi­des, i les postres han de ser sobre­tot fruita i no un flam.

El fet és que no es menja prou fruita i hor­ta­lis­ses, sobre­tot en la infància i la joven­tut. Per això els orga­nis­mes sani­ta­ris, els agra­ris i els res­pon­sa­bles de l'ense­nya­ment, trac­ten de fomen­tar el conei­xe­ment i el con­sum de fruita i hor­ta­lis­ses. La Unió Euro­pea pro­mou una ini­ci­a­tiva (que a Cata­lu­nya coor­di­nen tres depar­ta­ments: el d'Agri­cul­tura, Rama­de­ria, Pesca, Ali­men­tació i Medi natu­ral, el de Salut i el d'Ense­nya­ment), el pla de con­sum de fruita a les esco­les, que con­sis­teix a dis­tri­buir gratuïtament fruita fresca als esco­lars d'edu­cació primària dels cen­tres edu­ca­tius que ho sol·lici­tin, amb la fina­li­tat que els alum­nes cone­guin la fruita de tem­po­rada i de pro­xi­mi­tat i valo­rin que és una bona alter­na­tiva a altres ali­ments de menys qua­li­tat nutri­ci­o­nal.

Tot això està molt bé però sot­meto a la vos­tra con­si­de­ració algu­nes qüesti­ons. Si més no aquest curs 2010/2011, el pla s'adreça a cen­tres públics i con­cer­tats. ¿És que els alum­nes dels cen­tres pri­vats men­gen fruita a des­dir i no neces­si­ten aquesta acció pedagògica? Per altra banda, es reco­mana que la dis­tri­bució de fruita vagi acom­pa­nyada de mesu­res edu­ca­ti­ves i de cons­ci­en­ci­ació dels hàbits de con­sum salu­da­ble. ¿Això és com­pa­ti­ble amb la necessària reducció d'uns currículums esco­lars dis­per­sos, que han de coe­xis­tir amb acti­vi­tats com l'edu­cació vial, les revi­si­ons buco­den­tals i el glo­peig de fluor, les cam­pa­nyes de vacu­nació a l'escola, etc.? Tot té el seu valor, però em temo que no es pot abas­tar, i després els alum­nes tenen pro­ble­mes a l'hora de lle­gir i expres­sar-se bé i no hi ha prou temps per tre­ba­llar com cal les matèries for­ma­ti­ves bàsiques com matemàtiques, ciències, història, lite­ra­tura, geo­gra­fia... L'actual govern de la Gene­ra­li­tat, en can­viar el nom de la con­se­lle­ria d'Edu­cació pel d'Ense­nya­ment, ha emfa­tit­zat, amb raó, que l'escola sobre­tot ha d'ense­nyar i també con­tri­buir a edu­car, però que l'edu­cació és per damunt de tot res­pon­sa­bi­li­tat dels pares o res­pon­sa­bles de les cri­a­tu­res. S'està abu­sant, per como­di­tat o irres­pon­sa­bi­li­tat, de car­re­gar els pro­ble­mes als mes­tres, que ja tenen prou feina amb el que els toca. Al fulletó que pre­senta el pla A la nos­tra escola men­gem + fruita hi ha una frase ben il·lus­tra­tiva del que no ha de ser: “Per tal que aquesta inter­venció sigui pro­fi­tosa és molt impor­tant que també se li doni suport des de casa”. Just el món al revés. Els pri­mers res­pon­sa­bles que nens i nenes men­gin fruita i ver­dura són els pares, que tenen dret a dema­nar que l'escola hi col·labori, cosa que ja fa perquè els currículums inclo­uen con­tin­guts sobre ali­men­tació i nutrició, i també hi ajuda el men­ja­dor esco­lar. Si, mal­grat això, els alum­nes no men­gen ade­qua­da­ment, dubto que s'arre­gli rega­lant fruita de tant en tant, des­pesa per altra banda dis­cu­ti­ble en temps de res­tric­ci­ons pres­su­postàries. Són els pares els qui s'han de posar les piles, si és que vivim en una soci­e­tat adulta i res­pon­sa­ble.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.