La mobilitat com a repte
Ripollet reclama millores a la xarxa d’autobusos que els connecta amb Barcelona i la comarca
L’Ajuntament espera una proposta de la Generalitat per reduir l’impacte de la C-58 al municipi
És el mandat de la residència, equipament llargament reivindicat, i que ja s’està construint
Tot i estar a tocar de Barcelona, la mobilitat és un dels principals reptes de Ripollet, ciutat vallesana de prop de 40.000 habitants que tothom que accedeix a la capital catalana per la C-58 coneix per la façana d’edificis que queden a tocar de la via, a un costat, i per la imatge del riu Ripoll com a avantsala del gruix del poble, a l’altre. I és que l’autopista separa el barri de Can Tiana-Pont Vell del nucli del municipi. Tot i estar envoltada d’infraestructures, Ripollet no té estació pròpia de rodalies –els veïns es desplacen a Cerdanyola o Mas Rampinyo, a Montcada– ni metro. La ciutat demana des de fa anys una millora de la xarxa d’autobusos i una solució per reduir les molèsties que provoquen els milers de cotxes que passen diàriament per la C-58. Però, anem a pams. Recentment, s’ha aconseguit una millora substancial a l’E4, línia que connecta amb Barcelona. Passa un bus de dilluns a divendres des de dos quarts de set del matí fins a les nou del vespre cada sis o set minuts. Tot i que es tracta d’un avenç, l’Ajuntament reconeix que no és suficient i continua reclamant millores, malgrat apuntar que la Generalitat, actual responsable del servei, no té pressupost. Això seria a curt termini perquè a llarg termini l’alcalde, Luis Tirado, aposta per plantejar que el tren o el metro arribin a la ciutat o, fins i tot, per recuperar el projecte del Tramvallès. La prioritat ara, però, se situa a poder millorar l’enllaç via carretera amb transport públic no només amb Barcelona sinó també amb Sabadell, capital de la comarca i ciutat on es troba l’hospital Parc Taulí, la Universitat Autònoma i, fins i tot, Sant Cugat en un futur. Des de l’oposició, Decidim, partit que va governar la ciutat des del 2015 fins al 2023, defensa la feina feta per afavorir un millor servei de bus, amb canvis de circulació a carrers o millores de les parades, i posa en relleu el treball de la plataforma veïnal sorgida per denunciar, entre d’altres, el col·lapse de la línia E4 i reclamar més freqüències per anar a l’hospital o la universitat. Ripollet no és l’única ciutat del Vallès on hi ha hagut queixes dels usuaris i s’han hagut d’augmentar les expedicions dels busos que van a Barcelona. A principis d’any, també es va fer amb la línia A2 entre Badia del Vallès i la capital catalana, amb parades a Barberà del Vallès. En aquest cas, els usuaris es lamentaven perquè, sobretot en hores punta, es trobaven amb vehicles saturats. Els retards i incompliments a Rodalies són un dels motius que han fet que molta gent s’hagi passat a l’autobús.
Pel que fa a l’autopista, l’alcalde socialista assegura que la Generalitat està fent estudis per reduir l’impacte de la C-58, que millorarien la connectivitat de Ripollet. “Ens ha de fer una proposta de millora de la passarel·la de vianants, de separació de l’autopista dels edificis que estan a tocar i de com cobrir la zona, i del pont del carrer Tarragona”, assegura el batlle. Fa anys, però, que es demanen solucions però sense, de moment, una sortida concreta. Una altra de les reivindicacions històriques de la zona és l’hospital Ernest Lluch, que els alcaldes de Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac i Ripollet, els tres municipis afectats directament per una futura construcció de l’equipament, veuen més a prop que mai –la proposta que inclou el desenvolupament d’un nou barri i serveis es troba ara en plena tramitació a l’Àrea Metropolitana de Barcelona–, i el descriuen com una “necessitat” per a la comarca, ja que donarà servei a aquestes tres ciutats però també a Barberà i Badia i serviria per descongestionar el Taulí.
Entre els projectes que ja estan en marxa a Ripollet destaca la construcció d’una residència i centre de dia per a la gent gran al barri dels Pinetons, el projecte estrella del mandat, que té un pressupost de 16,6 milions d’euros. Els treballs van començar a finals del 2024 i s’espera que estiguin enllestits l’estiu del 2026. Impulsat, inicialment, pel govern del socialista Juan Parralejo, el projecte es va haver d’aturar, i es va reactivar sota l’alcaldia de Josep Maria Osuna, de Decidim, amb l’elaboració d’un nou projecte, que finalment l’executiu de Tirado ha tirat endavant. Es tracta d’un equipament públic de ciutat llargament reivindicat.
La gestió de l’aigua
El Consell Metropolità de l’AMB va aprovar a l’abril l’estudi de viabilitat per crear una nova concessió d’abastament d’aigua en vuit municipis metropolitans, entre els quals es troba Ripollet. En tots els casos, les concessions d’abastament d’aigua han vençut però les comercialitzadores continuen donant el servei. Segons l’AMB, l’estudi conclou que en els vuit municipis és “viable la gestió indirecta mitjançant un contracte de concessió de serveis, amb una durada de 25 anys, que agrupi el servei, mantenint plans d’inversions i tarifes diferenciades per a cadascun dels municipis”. L’alcalde fa una valoració positiva del nou pas fet per l’entitat supramunicipal: “Crec que és bo perquè al final tindrem economies d’escala i això farà que el servei sigui més eficient. No és el mateix gestionar aigua per a 40.000 habitants que per a uns 200.000. Al final el que volem els municipis és tenir una prestació de serveis correcta i bona, no tenir problemes i que es facin les inversions que es requereixen.” Hi afegeix que, com a municipi, s’han fet inversions per millorar la xarxa, per exemple, amb un sistema de detecció de fuites o amb la instal·lació de claus per poder baixar la pressió de l’aigua en cas de sequera. Pel que fa al riu, l’AMB ha aprovat aquest maig un nou pas sobre els rius Ripoll i Sec, que connectaran el nucli urbà amb el barri de Can Tiana-Pont Vell. El projecte té un pressupost d’1,4 milions d’euros.
Un dels indicadors que ha millorat a la ciutat vallesana és el de l’atur. Segons l’informe Infoatur de març, la taxa d’atur es va situar en el 9,96%, una dada, segons el consistori, mai registrada a Ripollet. “Estic molt orgullós d’aquesta dada perquè s’està fent molt bona feina des del Departament de Promoció Econòmica”, afirma l’alcalde. Des de Decidim, reivindiquen la tasca que es va fer per redefinir i potenciar Ripollet Impulsa i revitalitzar l’economia a Ripollet.