Política

Jordi Ibern

Cap de l’oposició (ERC)

“Aquesta ampliació és encara més agressiva que la del 2021”

“Per què hem d’hipotecar el delta perquè governs municipals del PSC van deixar urbanitzar a Gavà Mar i Castelldefels a tocar de l’aeroport?”

“La proposta d’Illa no té ni el consens ni la legitimitat del territori. Ens hi trobaran al davant, i si cal, als carrers. Lluitarem fins al final!”

Jordi Ibern (1965) milita des dels disset anys a ERC i va ser deu anys vicepresident de l’associació veïnal del Nucli Antic del Prat de Llobregat.

Què en penseu de la proposta d’ampliació de l’aeroport anunciada dimarts pel president Salvador Illa?
El president Illa diu que vol modernitzar l’aeroport del Prat, però el que realment fa és plegar-se als interessos del Ministeri de Transports i d’Aena, ignorant completament el territori i el delta del Llobregat. Aquesta proposta no és cap modernització ni millora, és una agressió directa al nostre entorn natural, al medi ambient i al futur del nostre municipi. No acceptarem que ens venguin com a consensuat un acord cuinat entre despatxos, d’esquena al territori. Aquest projecte, encara més agressiu que el del 2021, posa en perill espais naturals protegits, el parc agrari i obre la porta a l’especulació urbanística. I això no ho permetrem. A més, parla de compensacions quan encara estem esperant les de l’anterior ampliació. No tenen cap credibilitat!
És possible ampliar l’aeroport respectant l’entorn natural?
Ens volen fer creure que es pot ampliar l’aeroport respectant el medi ambient. Això és fals. La Catalunya republicana que defensem aposta per un model de país equilibrat, que connecti aeroports i capitals amb alta velocitat, i que posi fi a la centralització i el col·lapse d’infraestructures com Rodalies a l’àrea metropolitana i al país. Des del Prat, amb tot el Baix Llobregat i el país al costat, li ho direm clar, al president Illa: aquesta proposta no té ni el consens ni la legitimitat del territori. Ens hi trobaran al davant, i si cal, als carrers. Lluitarem fins al final!
Què me’n dieu de la contaminació acústica?
Per què hem d’hipotecar el delta perquè es van urbanitzar zones com Gavà Mar i Castelldefels a tocar de l’aeroport, quan ja se sabia l’impacte acústic? Per què ho van permetre els governs municipals socialistes de l’època? Si algú fa alguna proposta, primer que expliqui per què no es pot utilitzar la pista llarga i que doni explicacions i demani responsabilitats penals, si calen, a qui ho va permetre. Seria un bon inici! Ara al Prat no afecta tant la contaminació acústica per tal com s’estan utilitzant les pistes. Quan sortien els avions quan jo era petit, a casa dels meus pares les copes de la vitrina tremolaven. Això ja no passa. Sempre dic el mateix als companys de Gavà i Castelldefels: el problema no és només l’aeroport, el problema és que hi va haver equips de govern a les seves ciutats que van permetre construir i edificar en una zona on no s’hauria hagut de permetre. I aquí ningú està demanant responsabilitats, sobretot al PSC, que és qui ha governat en aquests municipis durant molts anys. I ara la culpa és de l’aeroport? Això és com aquell que compra un pis al costat de la via i es queixa que el tren el molesta, però quan el va comprar, la via ja hi era. Jo no em queixo de la ciutadania, perquè hi ha un problema bestial d’habitatge i la gent aprofita tot l’habitatge que pot; però caldria demanar responsabilitats als equips de govern de certs municipis que van permetre construir allà on no s’hauria hagut de permetre.
Què us sembla la iniciativa ecologista per un parc natural i agrari al delta?
D’entrada, com a titular, et dic que ho compro. Però hem parlat amb pagesos, i els pagesos diuen que estan patint el mal de sempre. Encara es dona aquella circumstància que els ecologistes van per una banda i els pagesos per una altra. A la presentació d’aquesta proposta, hauria estat molt bé que haguessin convocat els consells agraris, perquè els pagesos haurien pogut donar la seva opinió per adequar aquesta proposta a les necessitats de la pagesia. De vegades ens oblidem que la pagesia és una activitat econòmica, amb molt de potencial, i hem de tenir cura del parc agrari, perquè si no cada dia en tindrem menys o desapareixerà. S’ha de comptar més amb la pagesia i entre els dos sectors, ecologistes i pagesos, arribar a fer una proposta adaptada a tothom. No pot ser que comencem a posar límits a la pagesia; com amb la zona d’especial protecció per a les aus; ells interpreten que al final no podran treballar. No s’ha parlat prou amb la pagesia.
Ampliar la zona ZEPA era un imperatiu europeu.
Sí, i ens dona una mica més de força per dir no a l’ampliació de l’aeroport. Això per a nosaltres és vital. La nostra proposta continua sent la de sempre, connexió de tren d’alta velocitat entre aeroports i la capital per ajudar a redistribuir la riquesa. El que no podem fer és concentrar-ho tot a Barcelona. Una cosa és clara: si tu millores les qüestions tècniques i tecnològiques d’aquest aeroport, pots oferir més vols. Però, pensant en el futur i en l’emergència climàtica, no podem pensar només en més vols, quan a la gent li estem demanant que no vagi amb cotxe perquè contamina. Hem de ser coherents, limitar la contaminació en tots els àmbits. Quan la gent protesta per les zones de baixes emissions, jo sempre dic que des d’ERC al Prat hi estem a favor, però és clar que no hem d’acabar aquí. Hem de continuar treballant també amb les empreses que contaminen, amb els avions que contaminen... No podem sempre atacar el que és més fàcil, la ciutadania.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia