societat
La nova empresa mixta de Rodalies, amb majoria catalana al consell i seu a Barcelona
Generalitat, govern central i ERC celebren l’inici del traspàs del servei ferroviari mentre Junts carrega perquè l’Estat té el 50,1% de la societat
L’empresa mixta de Rodalies es constituirà “inicialment” dins Renfe, tindrà un capital social inicial de 2 milions d’euros i la seu serà a Barcelona. El repartiment inicial serà en un 50,1% de Renfe i el 49,9% restant de la Generalitat, tot i que els estatuts de la nova societat preveuen la possibilitat d’una “transmissió d’accions” entre els socis per canviar majories. ERC volia que es fixés un termini de dos anys perquè la nova gestora quedés completament adscrita a la Generalitat, però ja se sabia que aquest compromís finalment no quedaria fixat. Avui, en la presentació de la nova empresa mixta, tant la consellera de Territori, Sílvia Paneque, com el secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, han evitat concretar quan es produirà aquest moviment, què passarà si no hi ha acord per fer-lo i també què es farà si el criteri de la Generalitat és ara diferent del de l’executiu en alguna decisió estratègica. A preguntes dels periodistes, els dos han assegurat que els interessos i objectius son totalment compartits, millorar el servei de Rodalies, i han tret pit d’un acord que han qualificat d’“històric”.
Segons els estatuts de l’empresa mixta, el consell d’administració estarà format per cinc representants del govern, que designarà el president, i quatre de Renfe Viajeros. El secretari d’Estat de Transports ha assegurat que s’inicia així el “traspàs integral de Rodalies”, ja que “integra plenament la Generalitat i a més li dona ja majoria al consell d’administració”. ERC, que va incloure aquest compromís en els acords d’investidura, ha celebrat avui el guany de “quotes de sobirania” que s’assoleixen amb l’acord, així com la governança catalana del servei. Per a la portaveu parlamentària d’Esquerra Republicana i exconsellera de Territori, Ester Capella, avui s’ha donat el tret de sortida “a un futur amb més trens, amb un millor servei, amb més puntualitat, amb millor accessibilitat i millor imatge, un nou model de Rodalies que neix amb un objectiu clar: posar les persones al centre del sistema ferroviari”. Junts, en canvi, ha denunciat que el pacte“representa la submissió del govern de Catalunya al seu amo de Madrid”. Així ho ha assegurat el diputat i portaveu a la comissió de Territori, Salvador Vergés, que ha posat especialment el focus en la participació majoritària de l’Estat. “Constatem que no hi ha un traspàs real com ens temíem; que les nostres pors tenien fonament”, ha lamentat el diputat juntaire, que ha reclamat un “traspàs immediat, real, amb recursos, 100% català i amb una empresa mixta que no tingui majoria qualificada per part de l’Estat espanyol”.
La nova societat portarà el nom de Rodalies de Catalunya SME SA, però la creació formal de l’empresa està pendent que la setmana vinent es reuneixi el consell d’administració de Renfe per iniciar el procediment. Després, caldrà l’autorització del Consell de Ministres i el Consell Executiu de la Generalitat. Els dos governs calculen que això arribarà a “finals” de juliol. Segons la planificació actual, serà al desembre quan la nova societat s’inscriurà al registre mercantil i es designaran els membres del consell d’administració. El gener del 2026 la nova companyia iniciarà la seva activitat. Amb el govern de Pedro Sánchez a l’ull de l’huracà a causa del cas de corrupció del secretari d’Organització del PSOE, son molts els periodistes que han preguntat què passaria amb aquests plans si hi hagués un canvi de govern. Paneque i Santano han allunyat aquest escenari, però finalment el secretari d’Estat de Transports ha assegurat que després del Consell de ministres, la resta de tràmits son “formalitats”.
La nova societat estarà integrada dins el grup Renfe. Santano ha justificat que d’aquesta manera es “garanteixen plenament els drets laborals i la mobilitat dels treballadors” i ha recordat que aquest va ser un “assumpte important” per a desconvocar la vaga que van convocar els sindicats al març. També ha explicat que així “s’escurçaran de manera significativa” els terminis que Rodalies necessita per poder obtenir tots els permisos i llicències necessaris per poder exercir com a operador ferroviari. “Serà tot molt més ràpid i més senzill si aquesta empresa té en aquest moment una majoria, petita, del grup Renfe”, ha afirmat. Malgrat tot, ha insistit, es tracta d’un “traspàs integral” de Rodalies perquè es crea un “nou operador”.
Pel que fa a la composició del consell d’administració, la presidència es designarà a proposta de la Generalitat d’entre una de les cinc persones que la representen. Dels quatre seients de Renfe, un es “cedirà” als representants legals dels treballadors amb la voluntat d’una “major interlocució i compromís” amb els sindicats. Tot i que no es fixen terminis, com volia ERC, els estatuts de la nova societat contemplen explícitament que la Generalitat “podrà instar una transmissió d’accions entre els socis que comporti assumir la titularitat de la majoria del capital social” de la societat. Com han remarcat en la roda de premsa tant Paneque com Santano, però, aquesta “alteració” en la distribució inicial del capital dels socis no només haurà de comptar amb l’acord entre Renfe i la Generalitat sinó també amb la participació en la negociació dels representants legals dels treballadors.