Riudellots vol fomentar l’economia circular al seu polígon industrial
L’Ajuntament de Riudellots de la Selva té l’objectiu de potenciar l’economia circular en les noves activitats que s’instal·lin al polígon industrial, especialment en la zona de ponent que s’ha de desenvolupar a l’altre costat de l’N-II, darrer de l’antic restaurant la Roca Petita. “La nostra intenció és que el polígon continuï creixent i millorant, perquè es tracta d’un actiu que cal potenciar, però d’una manera tranquil·la, sostenible i intentant que les noves activitats aportin beneficis al municipi mes enllà dels impostos que ja paguen”, explica Lluís Barnés, primer tinent d’Alcalde i regidor de Promoció Econòmica i Polígon Industrial (ERC).
La nova zona, un 40% de la qual ocuparà terrenys de Vilobí d’Onyar i serà propera al futur baixador de l’AVE, es destinarà a activitat logística per la seva proximitat amb l’aeroport de Girona-Costa Brava. “El pla director de les comarques de Girona ens marca els usos que ha de tenir però com a consistori podem mirar d’influir perquè s’hi instal·lin empreses que fomentin l’economia circular en comptes de la indústria pesant”, afegeix el regidor, i posa com a exemple el projecte d’una planta de biogàs pensada per donar sortida als residus dels tres escorxadors del polígon –entre tots tres, cada dia maten 25.000 porcs– i de l’activitat de pagesia del municipi. “Estem parlant amb els responsables de la planta per intentar que repercuteixi en benefici del municipi, per exemple, mirant que ens recullin de forma gratuït la fracció orgànica del porta a porta”, detalla Barnés. “Veurem quin benefici pot aportar el municipi cada indústria que vingui”.
El regidor destaca, també, el repte que suposa millorar la vialitat del polígon i, en conseqüència, de tot el municipi. “Pel polígon hi passen cada dia 10.000 i 5.000 camions diaris. Tenim un dèficit, en aquest sentit, perquè els treballadors no comparteixen vehicles, no hi ha línies de busos fins al polígon ni bons horaris de tren”. Per aquest motiu, el consistori té la intenció d’elaborar un informe per saber quants treballadors té el polígon i quins horaris fan per poder fer “una proposta de vialitat compartida o de transport públic per reduir el volum de cotxes”. Barnés afegeix que el pas dels camions pel centre del municipi durant tot el dia –seguint la C-25– suposa una “pressió afegida” que ha generat protestes de veïns a causa dels sorolls. Per aquest motiu, s’han posat en contacte amb les empreses per recomanar que els camions creuïn la població pel carrer central del polígon, on no hi ha residències.
Per últim, el regidor assenyala, també, la necessitat de crear passos de vianants i bicicletes per poder creuar la N-II per sota. “Tenim un poble partit en dos per la nacional, i ens trobem que els veïns de la urbanització Sant Jordi no poden anar a la piscina del poble o a comprar a peu. Per força han d’agafar el cotxe. “Hem de millorar això perquè el polígon [que té 140 hectàrees] no s’acabi menjant el poble”, conclou.