Medi ambient

La fi dels peatges a l’AP-7 canvia les variants de Figueres i Pont de Molins

La declaració d’impacte ambiental per al desdoblament de l’N-II a l’Alt Empordà es modifica en aquests trams

L’Estat ha adap­tat les futu­res vari­ants de Figue­res i Pont de Molins a la nova situ­ació cre­ada per l’alli­be­ra­ment dels peat­ges a l’AP-7. Com que la fi de la con­cessió també ha can­viat la mobi­li­tat (ara els vehi­cles cir­cu­len per l’auto­pista sense pagar) això també com­por­tarà can­vis en els pro­jec­tes. Sobre­tot, a l’hora de plan­te­jar els enllaços que con­nec­ta­ran l’AP-7 amb l’N-II i que, des d’aquí, dona­ran accés a les vari­ants. Per això, el govern espa­nyol ha can­viat part de la decla­ració d’impacte ambi­en­tal (DIA) que afec­tava tot el des­do­bla­ment de l’N-II entre Orri­ols i la Jon­quera. Un docu­ment que es va apro­var el 2017, que havia de ser­vir de base per redac­tar els pro­jec­tes, i que ara es modi­fica només en aquests trams.

A l’estiu del 2017, l’Estat va donar llum verda a la decla­ració d’impacte ambi­en­tal per dupli­car l’N-II al llarg de l’Alt Empordà. L’ales­ho­res Minis­teri de Foment -el d’ara, és el de Trans­ports- va divi­dir l’obra en sis trams, que s’este­nien entre Orri­ols i la Jon­quera. Dels dife­rents pro­jec­tes per dupli­car la car­re­tera (l’obra es faria res­se­guint la traça de la naci­o­nal, i incor­po­rant un car­ril més a banda i banda) en des­ta­ca­ven els de les vari­ants de Bàscara, Figue­res i Pont de Molins.

Des d’ales­ho­res, però, cap d’aquests pro­jec­tes ha avançat. De fet, a finals del 2020, el minis­tre José Luis Ábalos ja va anun­ciar que el des­do­bla­ment de l’N-II a l’Alt Empordà es dei­xava momentània­ment en sus­pens, en espera de veure de quina manera afec­ta­ria l’aca­ba­ment de la con­cessió de l’AP-7. De tots els pro­jec­tes pre­vis­tos, el minis­tre tan sols es va com­pro­me­tre a tirar-ne enda­vant dos: esten­dre l’auto­via fins a Orri­ols i exe­cu­tar la vari­ant de Figue­res.

A par­tir d’aquí, la dupli­cació de l’N-II al nord de la demar­cació es mou en una mena de nebu­losa. Sense més con­cre­ci­ons ni anun­cis. Els pres­su­pos­tos de l’Estat per a aquest 2022 des­ti­na­ven poc més de 700.00 euros als trams entre Orri­ols i Pont de Molins; i des d’aquí fins a la Jon­quera, no hi apa­rei­xia cap par­tida per a l’N-II. Entre­mig, a més, també hi ha hagut un canvi al cap­da­vant del minis­teri. Perquè ara, la car­tera de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana la porta la soci­a­lista Raquel Sánchez.

Ara, però, el govern espa­nyol ha fet un pas admi­nis­tra­tiu més per avançar cap a la millora de l’N-II a l’Alt Empordà. El Minis­teri per a la Tran­sició Ecològica ha modi­fi­cat la DIA que es va apro­var el 2017 i l’ha adap­tada a la nova situ­ació que s’ha creat arran de la fi dels peat­ges a l’AP-7.

En síntesi, segons con­creta el Minis­teri, allò que es modi­fica d’aquell docu­ment són els futurs enllaços que es tro­ba­ran a banda i banda de les vari­ants “mul­ti­car­ril” de Figue­res i Pont de Molins, i que des d’aquí per­me­tran entron­car amb l’AP-7. Entre d’altres, es pro­jec­ten fer nous via­duc­tes sobre l’auto­pista per con­nec­tar els car­rils de cir­cu­lació. I a l’inici de la vari­ant venint des de Bàscara, també s’hi pro­jec­ten dos apar­ca­ments d’emergència.

Per a la resta de trams, és a dir, els que es tro­ben entre Orri­ols i Figue­res, i entre Pont de Molins i la Jon­quera, la DIA apro­vada el 2017 con­ti­nua essent vàlida.

“Redac­tant pro­jec­tes”

La modi­fi­cació de la DIA, que ja s’ha publi­cat al But­lletí Ofi­cial de l’Estat (BOE), ha de ser­vir de base per fer els futurs pro­jec­tes de la naci­o­nal a l’Alt Empordà. “El Minis­teri de Trans­ports ja n’està redac­tant diver­sos per aug­men­tar la capa­ci­tat de l’N-II al nord de la província de Girona”, diu el govern espa­nyol en un comu­ni­tat, sense pre­ci­sar més.

Segons indica l’Estat, l’informe favo­ra­ble d’impacte ambi­en­tal que s’ha publi­cat al BOE suposa una “fita fona­men­tal” per con­ti­nuar amb aquests “tre­balls de redacció” dels pro­jec­tes. Perquè, a par­tir d’ara, per­metrà també incor­po­rar-hi “la con­nexió entre l’actual auto­pista AP-7, ja lliure de peatge, i l’N-II trans­for­mada en car­re­tera mul­ti­car­ril a la vari­ant de Figue­res”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia