Infraestructures i serveis

Un paquet d’inversions encetat i que no s’aturarà

Les inver­si­ons per des­ple­gar la xarxa peda­la­ble, fins ara, havien avançat a càrrec de les diver­ses admi­nis­tra­ci­ons titu­lars: els trams urbans, a càrrec dels ajun­ta­ments, de la mateixa manera que els rurals, on des­taca la feina feta a les comar­ques giro­ni­nes pel Con­sorci Vies Ver­des de la Dipu­tació de Girona, amb cen­te­nars de quilòmetres con­di­ci­o­nats i senya­lit­zats. Aquesta dar­rera ini­ci­a­tiva s’enfo­cava cap al ves­sant ciclo­turístic i l’esbarjo espor­tiu, però amb els anys han com­pro­vat que molts trams periur­bans, espe­ci­al­ment al vol­tant de Girona, també afa­vo­rei­xen des­plaçaments per motius labo­rals o per arri­bar a la uni­ver­si­tat.

Pel que fa als trams asso­ci­ats a car­re­te­res, fonts de la Gene­ra­li­tat expli­quen que volen pro­moure els “models de cofi­nançament entre admi­nis­tra­ci­ons [muni­ci­pis, dipu­ta­ci­ons, con­sells comar­cals i govern esta­tal] i de cara al 2030 se seguirà enfor­tint aquesta col·labo­ració amb espais de coor­di­nació”.

Con­nec­tar pobla­ci­ons

Entre els 66 quilòmetres impul­sats per ini­ci­a­tiva de la Gene­ra­li­tat des del 2023, con­ti­nua havent-hi diver­ses actu­a­ci­ons més ciclo­turísti­ques, com ara a la via ciclista del Ter (Ripollès), o els traçats als dos Pallars i a la Noguera, però cada cop més pen­sant en la mobi­li­tat quo­ti­di­ana.

En aquest cas, són des­ta­ca­bles la con­nexió entre Saba­dell i Ter­rassa –paral·lela a l’N-150, però segre­gada en la major part del recor­re­gut–, que donarà ser­vei a equi­pa­ments estratègics, com ara l’hos­pi­tal de Ter­rassa i el com­plex Egara dels Mos­sos d’Esqua­dra. Des de la coca­pi­tal valle­sana, cap al nord tindrà con­tinuïtat res­se­guint la C-58 fins a Vila­de­ca­valls.

Al Vallès Ori­en­tal, des­ta­quen dos eixos interur­bans més: el que va de Mollet fins a Mont­cada i Rei­xac (apro­fi­tant l’antiga tra­ves­sera de l’N-152) i la con­nexió entre Sant Celoni, Gualba i Riells i Via­brea, al Baix Mont­seny.

Aquesta dar­rera obra, actu­al­ment en exe­cució, s’ha inclòs dins del pro­jecte de con­versió de la C-35 al model de 2+1 car­rils per sen­tit per als vehi­cles moto­rit­zats. Amb el recurs de fons euro­peus, hi estan con­di­ci­o­nant una via segre­gada paral·lela de 6,6 quilòmetres, mixta per a via­nants i ciclis­tes, en una zona que con­cen­tra, a més de la mobi­li­tat espor­tiva dels caps de set­mana, diver­sos polígons indus­tri­als. I té con­tinuïtat cap al nord amb el tram entre Riells i Breda, que ha estat ini­ci­a­tiva de la Dipu­tació de Girona.

És la mateixa vocació de tres traçats més impul­sats per la Gene­ra­li­tat a les comar­ques giro­ni­nes, que garan­tei­xen la con­nexió de la capi­tal amb Celrà –al nord– i Salt –cap a l’oest, en paral·lel als nous car­rils per a busos–. I en el tram per unir Figue­res amb el polígon logístic de Vila­ma­lla, on tan sols l’acti­vi­tat de la mul­ti­na­ci­o­nal Ama­zon ja implica el des­plaçament d’un miler llarg de tre­ba­lla­dors cada dia.

Pas­sa­rel·les estratègiques

Altres actu­a­ci­ons ja com­ple­ta­des o en exe­cució s’han dis­se­nyat per sal­var els obs­ta­cles de grans infra­es­truc­tu­res, amb la solució de pas­sa­rel·les ele­va­des. A Cas­tell­de­fels, l’any pas­sat, van posar en ser­vei una estruc­tura de 50 metres de llar­gada i 3,30 d’amplada sobre l’auto­via C-31, per con­nec­tar el nucli urbà amb la platja de la Pineda. I solu­ci­ons simi­lars també han fet més segura la con­nexió amb el polígon de la Riera de Cal­des (C-155) a Palau-solità i Ple­ga­mans, o per­me­a­ble el pas sobre la ronda de Man­resa (C-55), a la zona indus­trial de Bufal­vent.

La quarta de les pas­sa­rel·les pre­vis­tes en la pri­mera llista d’inver­si­ons del pla fins a aquest 2025 con­necta el nucli urbà de Parets del Vallès amb els polígons de l’altra banda de l’auto­via C-17, on fins ara només es podia arri­bar per l’estret pont de la C-35 i havent de tra­ves­sar un perillós nus viari, sense vore­res ben con­di­ci­o­na­des i amb vorals insu­fi­ci­ents. En aquest punt, un altre dels equi­pa­ments que millo­ra­ran con­nec­ti­vi­tat a peu i en bici­cleta és el Cir­cuit de Cata­lu­nya de la població veïna de Mont­meló.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia