Infraestructures i serveis

infraestructures

Experts en aeronàutica avalen la “solució de compromís” en l’ampliació del Prat: “Es podria haver fet molt abans”

Oliver i Sala parlen d’una “menor afectació” a la Ricarda i Cahué avisa que la consulta pública serà “controvertida”

Experts en aeronàutica han avalat la “solució de compromís” en l’ampliació de l’aeroport del Prat i veuen un impacte mediambiental “similar” a la proposta del 2021. “Es podria haver fet molt abans. Només hi ha petits canvis o matisos”, ha afirmat a l’ACN el vicepresident del Col·legi d’Enginyers Aeronàutics de Catalunya, Lluís Sala. “S’ha reduït bàsicament l’impacte sobre la Ricarda i s’ha afegit una petita afectació a la llacuna del Remolar”, ha apuntat Sala. En paral·lel, el professor de la UPC i exdirector d’Aeroports de Catalunya, Òscar Oliver, també ha incidit en la “menor afectació” a la Ricarda, mentre que la consultora i enginyera Beth Cahué ha posat la vista en el pla director: “La consulta pública serà especialment controvertida”.

“No he tingut gaire temps de veure els detalls, però veig que és com la proposta inicial matisada”, ha continuat Cahué. “Han intentat trobar una solució de compromís, després d’una primera proposta de màxims. Han optat per escurçar al màxim l’obra civil per protegir les llacunes d’aigua, i especialment la Ricarda”, ha posat sobre la taula l’enginyera aeronàutica i membre del consell assessor d’infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona. “Pel que fa a la resta, el projecte d’ampliació és molt similar al presentat fa quatre anys. Les millores a la T1 i la T2, la terminal satèl·lit i les connexions amb el ferrocarril”, ha enumerat Cahué. “S’han centrat a millorar el camp de vol i en minimitzar l’afectació al medi ambient”, ha insistit l’enginyera aeronàutica.

“Però es podran fer operacions segregades, arribar a les 90 operacions/hora i tot això protegint els veïns de Gavà Mar”, ha posat sobra la taula Cahué, que considera que la gran pregunta és si la solució serà avalada per la Comissió Europea (CE). “Saben que el camí serà llarg, complicat i que s’haurà de treballar a partir d’ara. Una cosa és el DORA i l’altre el pla director, on s’haurà d’explicar el projecte, pactar-lo amb el territori a través d’una consulta pública i portar-ho a Europa”, ha avisat l’enginyera aeronàutica, que ha recordat que en altres països -com en el cas d’Holanda- s’han tirat enrere projectes d’infraestructures per falta de consens al territori. “A Amsterdam van acabar reduint la capacitat de l’aeroport, no parlant de capacitat tècnica sinó de capacitat socioambiental”, ha conclòs Cahué.

Solució pels vols intercontinentals

Per la seva banda, el professor de la UPC School i exdirector comercial d’Aeroports de Catalunya, Òscar Oliver, considera que l’ampliació de l’aeroport del Prat és “necessària” per abordar “la gran assignatura pendent” com són els vols intercontinentals. “Amb aquest projecte se soluciona aquest hàndicap i també es permetrà assolir la capacitat màxima de la infraestructura, de 90 operacions per hora”, ha afirmat Oliver. “Tindrem les pistes amb la longitud necessària perquè els avions més grans puguin enlairar-se sense problemes. A banda d’una terminal satèl·lit especialitzada en el passatger de llarg radi cap a destinacions asiàtiques i americanes”, ha puntualitzat el professor de la UPC School.

“L’ampliació no cerca tant l’increment de passatgers o de turistes com el fet d’aconseguir connectar-nos sense escales, sense la necessitat d’haver de passar per Madrid, París o Amsterdam amb les principals destinacions del planeta”, ha recalcat Oliver, que igualment ha ressaltat les implicacions sobre les poblacions veïnes amb els 500 metres cap a la Ricarda. “Els avions començaran la cursa d’enlairament abans i la repercussió acústica sobre Gavà, Gavà Mar o Castelldefels serà molt més petita o pràcticament inexistent”, ha comentat l’exdirector comercial d’Aeroports de Catalunya, que també veu un impacte mediambiental “similar” a la proposta d’Aena del 2021.

“És cert que hi haurà una afectació de la Ricada, però també que es donaran a terme compensacions mediambientals de més de 250 hectàrees per preservar la biodiversitat del Delta del Llobregat”, ha reblat Oliver.

“Estàvem preocupats”

Finalment, el vicepresident del Col·legi d’Enginyers Aeronàutics de Catalunya, Lluís Sala, ha parlat de “molt pocs canvis i petits matisos” amb la nova proposta d’ampliació de l’aeroport de Barcelona, valorada en 3.200 MEUR. “Estàvem preocupats perquè el tema estava molt ancorat. Fa temps que demanàvem que es prengués una decisió”, ha manifestat Sala. “Des del nostre punt de vista estem davant la tercera gran transformació de l’aeroport. A banda de l’allargament de la tercera pista, estem parlant d’una nova terminal satèl·lit i millores a la T1 i la T2”, ha aplaudit el vicepresident del Col·legi d’Enginyers Aeronàutics de Catalunya, que ha recordat que la infraestructura barcelonina ja ha superat fa mesos “la seva capacitat màxima teòrica”.

“Encara haurem d’esperar uns anys, fins al 2033, per veure l’ampliació feta una realitat. I el risc que l’aeroport de Barcelona perdi oportunitats és ben palpable”, ha lamentat Sala. “És molt bo que s’hagi donat el tret de sortida a l’ampliació, però hagués estat molt millor que s’hagués decidit abans”, ha sentenciat el vicepresident del Col·legi d’Enginyers Aeronàutics de Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia