infraestructures
Tallaran l’R3 durant setze mesos en la nova fase d’obres per desdoblar la via
La nova fase d’obres engegarà al setembre, i estarà en marxa fins al gener de 2027
Els primers vuit mesos no hi haurà servei entre l’Hospitalet i la Garriga i en els restants, entre Mollet i la Garriga
Durant els mesos que durin les obres Renfe ha programat servei de bus alternatiu per carretera
La nova fase d’obres per desdoblar la via a l’R3 entre Parets del Vallès i la Garriga obligarà a un tall sense precedents a la línia de 16 mesos, des del setembre del 2025 fins al gener del 2027. En una primera fase de 8 mesos, els treballs es compaginaran amb la remodelació de l’estació de Montcada Bifurcació, que obligarà a interrompre el servei des de l’Hospitalet de Llobregat fins a la Garriga fins a l’abril del 2026. En els següents vuit mesos, el tall continuarà en el tram Mollet Santa Rosa - La Garriga. Les actuacions tindran un pressupost de 210 milions, a càrrec d’Adif. Renfe ha preparat un pla alternatiu amb més de 600 busos amb expedicions que paren a totes les estacions i directes entre Centelles i la Garriga i Barcelona.
L’objectiu dels treballs és avançar en el desdoblament de l’R3, un traçat pel qual els trens encara circulen per via única, fet que limita les freqüències de pas i dificulta la reacció davant de qualsevol incidència. El gener del 2027, s’haurà conclòs el desdoblament de via entre els 17 quilòmetres que separen Parets del Vallès i la Garriga. El segon tall per desdoblar l’R3 s’ha ajornat en diverses ocasions per fer-les coincidir amb les que estan previstes a l’estació de Montcada Bifurcació. En aquest enclavament, clau per la xarxa de Rodalies i on tenen parada l’R3, l’R4 i l’R7, s’efectuarà una millora completa de les vies, les andanes i l’estacionament dels trens amb una inversió de 50 milions d’euros. Les autoritats han optat per tirar endavant les obres conjuntament per compaginar els talls i sincronitzar els plans alternatius.
Serveis alternatius
Així doncs, les obres obligaran a aturar el servei entre l’Hospitalet de Llobregat i la Garriga des del setembre del 2025 fins a l’abril del 2026. En aquests vuit mesos, els passatgers tindran diverses opcions alternatives per fer el trajecte, ofertes per Renfe, amb freqüències cada 30 minuts i reforç a hora punta. En primer lloc, un bus s’aturarà a totes les estacions de la línia entre Centelles i Barcelona Fabra i Puig. Entre aquest punt i l’Hospitalet, els usuaris tindran l’opció de seguir el seu viatge amb metro o altres línies de Renfe. A més, hi haurà expedicions directes entre Centelles i Barcelona, amb trajectes que es perllongaran puntualment fins a Vic; i entre les dues localitats amb parada inclosa a Parets. D’altra banda, Renfe també ha habilitat transbordaments directes entre la Garriga i Barcelona.
Per compensar la interrupció de l’R3 fins a Montcada Bifurcació, es prioritzarà que els trens de les línies no afectades com els de l’R2 o R4 vagin amb doble composició. En el primer període d’obres, 21.000 passatgers diaris es veuran afectats pels treballs.
L’abril del 2026, un cop finalitzada l’actuació a Montcada -que està subjecta a fons europeus-, es recuperarà la circulació dels combois entre l’Hospitalet de Llobregat i Mollet Santa Rosa. Continuarà interromput fins al gener del 2027 el pas dels trens entre Mollet Santa Rosa, Parets del Vallès, Granollers-Canovelles, Les Franqueses del Vallès i la Garriga. En total, 12.000 viatgers diaris es veuran afectats per la interrupció.
En aquesta segona fase de treballs, que també s’allargarà vuit mesos, s’habilitaran trajectes de bus amb parada a totes les estacions entre Centelles i Mollet Santa Rosa. Es mantindrà el transport per carretera directe entre Centelles i Barcelona -amb dos busos en hora punta i un en hores vall que també passarà per Vic- i entre la Garriga i Barcelona. En canvi, el tercer bus directe redueix el trajecte i passarà a fer-lo entre Centelles i Mollet Santa Rosa, on ja es podrà anar en tren fins al final de la línia. Les freqüències de pas seran les mateixes que a la primera fase: cada 30 minuts i amb reforços en hora punta.
El pla alternatiu per carretera que ha organitzat Renfe no té precedents i s’ha licitat per un import de 68 milions d’euros. En total, 107 busos faran 639 expedicions els dies laborables i 556 els festius.
A banda de les actuacions principals, durant el tall de circulació el gestor de la infraestructura, Adif, aprofitarà per a fer altres obres com ara la construcció del nou edifici per a l’estació de Parets del Vallès o la finalització de la subestació Vic-Taradell.
El tall de circulació es prolongarà més del previst -en un inici s’havia comentat que la interrupció seria d’un any- per entregar les obres amb la via duplicada i evitar problemes en la represa del pas dels trens. Un altre element que dificulta la represa ràpida després de les obres és la necessitat dels maquinistes de treure’s l’habilitació per anar per trams on fa més d’un any que no circulen.