SERVEIS
Resignació i queixes entre els usuaris per la fi de la gratuïtat dels trens
El final de l’abonament gratuït ha causat diverses queixes entre els passatgers a l’estació de Sants, encara que hi ha qui el troba “raonable”. Aquest matí, l’estació de Sants ha estat un moviment continu de persones, moltes amb maletes i altres amb para-sols i tovalloles. També treballadors que utilitzen Rodalies per anar a la feina, com és el cas de Jordi Bernuez, que ve de Cardedeu (Vallès Oriental). “El problema no és la tarifa, el problema és el servei”, s’ha queixat. I hi ha afegit: “Mentre no millori, ja poden posar la tarifa que vulguin.” Una opinió compartida per David Nel·lo, que ha qualificat de “penós” Rodalies i ha assenyalat que “si funcionessin els trens es podria entendre el nou preu”.
Els nous preus posen fi a pràcticament tres anys de gratuïtat de Rodalies, després que el govern espanyol ho va aprovar per contrarestar la inflació derivada de la guerra a Ucraïna. El nou bitllet, també amb viatges il·limitats, però durant el termini d’un mes, a partir de la data triada, té un preu de 20 euros. Serà vàlid únicament per al nucli de Barcelona. A més, també hi ha un abonament de deu viatges amb una tarifa que varia segons la zona i l’abonament jove que és per a aquells usuaris nascuts entre l’1 de gener del 1999 i el 31 de desembre del 2010 amb un cost de deu euros al mes. També un abonament infantil per als viatgers nascuts entre l’1 de gener del 2011 i el 31 de desembre del 2025.
Pel que fa als regionals, els bitllets mensuals tindran una bonificació del 60% i els preus venen marcats pels quilòmetres (amb variacions cada deu quilòmetres i fins a un màxim de 400). Per la seva banda, l’abonament de deu viatges té una ajuda del 40%, l’abonament jove, del 70%, i l’infantil, igual que Rodalies, és de franc.
Per a les demarcacions de Girona, Lleida i Tarragona els preus aplicables són els dels regionals en funció de la distància entre l’origen i la destinació. D’aquesta manera, es pretén corregir la descompensació denunciada pels usuaris, especialment els del sud de Catalunya, amb passatgers de la xarxa de Rodalies.