Infraestructures i serveis

Trànsit multa cada 42 segons a Catalunya l’any passat per excés de velocitat

El Servei Català de Trànsit reporta més de 758.000 sancions i 83 milions d’euros en imports de sancions, amb justificació basada en la seguretat viària

El Ser­vei Català de Trànsit (SCT) va inter­po­sar 758.659 mul­tes per excés de velo­ci­tat arreu del país l’any pas­sat, amb una freqüència d’apro­xi­ma­da­ment una sanció cada 42 segons. L’import recla­mat per l’auto­ri­tat als infrac­tors en total va arri­bar als 83 mili­ons d’euros. Les xifres són simi­lars a la mit­jana dels deu últims anys, segons dades del SCT faci­li­ta­des a l’ACN. En decla­ra­ci­ons a l’ACN, l’auto­ri­tat nega un afany recap­ta­tori i jus­ti­fica els 200 radars en fun­ci­o­na­ment, 40 dels quals, de tram, amb una reducció d’acci­dents amb morts o ferits greus “d’entre el 65% i el 80%” a les zones on hi ha cinemòmetres. El de tram de l’AP-7 entre Ull­de­cona i Amposta (Montsià) i el de la C-31 a Cas­tell d’Aro (Baix Empordà) són els que més mul­ten a Cata­lu­nya.

Segons les matei­xes dades, els dos radars van caçar gai­rebé 60.000 con­duc­tors l’any pas­sat cadas­cun, cosa que s’ha traduït en mul­tes que, en glo­bal, superen els 13 mili­ons d’euros (mili­ons d’euros). De mit­jana, cada dia tant un radar com l’altre arri­ben a foto­gra­fiar uns 160 vehi­cles que superen els límits de velo­ci­tat.

El radar de tram de l’auto­pista a les Ter­res de l’Ebre és, de fet, el que més va mul­tar de tot Cata­lu­nya. Situat en sen­tit nord, va posar fins a 59.036 san­ci­ons durant el 2022, que traduïdes en xifres sumen un import de 6,6 mili­ons d’euros.

Per dar­rere d’aquest, l’altre radar que més multa ja s’ha con­ver­tit en tot un clàssic. És el que es troba a la C-31 en sen­tit nord, just després de la sor­tida que porta cap a s’Agaró i Cas­tell d’Aro. Aquí, el límit de velo­ci­tat és de 80 km/h i, durant el 2022, va posar 57.927 san­ci­ons (que tras­lla­da­des en euros sumen 6,52 mili­ons d’euros). I, de fet, si es mira l’històric, les mul­tes de velo­ci­tat en aquest punt del Baix Empordà no han parat de créixer en els últims cinc anys. El 2021, amb aquest radar es van inter­po­sar 44.293 san­ci­ons. El 2020, en plena pandèmia, la xifra va ser de 27.349; el 2019, de 22.434; i el 2018, de 16.401.

Molts con­duc­tors oca­si­o­nals pas­sen pels radars més san­ci­o­na­dors

Els radars més san­ci­o­na­dors en els dar­rers deu anys han estat el de l’AP-7 en direcció a Bar­ce­lona i el de la C-31 en direcció a Palamós, amb 469.281 i 368.490 san­ci­ons res­pec­ti­va­ment. Aquesta alta incidència es deu a diver­sos fac­tors. En el cas de l’AP-7, hi ha un per­cen­tatge petit de con­duc­tors habi­tu­als que conei­xen la ubi­cació del radar en com­pa­ració amb els con­duc­tors de pas. A més, aquesta és una auto­pista recta i còmoda per con­duir, el que redu­eix la per­cepció de velo­ci­tat ele­vada. Pel que fa al radar de la C-31, situat en una zona turística, també rep molts con­duc­tors oca­si­o­nals. Cal afe­gir que a l’AP-7, entre els quilòmetres 343 i 325, el radar de tram comença amb un car­tell d’inici, però no en té cap de final, fet que, segons l’expert en segu­re­tat viària Òscar Llatje, pro­voca una sen­sació de rela­xació després d’entrar uns quilòmetres, fomen­tant així la infracció per part d’alguns con­duc­tors.

200 morts l’any per sinis­tra­li­tat a les car­re­te­res, 400 menys que l’any 2000

L’índex de mor­ta­li­tat per acci­dents de trànsit ha dis­minuït sig­ni­fi­ca­ti­va­ment al llarg dels anys. L’any 2000, es van regis­trar al vol­tant de 600 morts anu­als a causa d’aquests acci­dents, men­tre que ara la xifra s’ha reduït a apro­xi­ma­da­ment 200. Aquesta reducció en la sinis­tra­li­tat es pot atri­buir en part a l’ús efec­tiu de cinemòmetres en diver­sos punts de les car­re­te­res.

Per això, el coor­di­na­dor de Segu­re­tat Viària i Mobi­li­tat des­taca l’eficàcia dels cinemòmetres, com el de l’AP-7 i el de la C-31, en la dis­mi­nució d’acci­dents mor­tals o ferits greus. En el cas del cinemòmetre de l’AP-7, s’ha acon­se­guit una reducció del 79,5% en acci­dents en un tram de 18 quilòmetres, i en el de la C-31, la reducció és del 93,5% en un tram de tres quilòmetres.

L’argu­ment en con­tra de les acu­sa­ci­ons d’afany recap­ta­tori és que aques­tes crítiques són ara con­si­de­ra­des “resi­du­als”. El coor­di­na­dor creu que amb la col·locació ade­quada dels radars, la reducció de la sinis­tra­li­tat en les zones amb aquests dis­po­si­tius pot arri­bar fins al 80%. A més, es des­taca que l’ús de radars de tram també ha estat efec­tiu en la dis­mi­nució d’acci­dents. La ins­tal·lació d’un nou radar de tram entre Aigua­freda i Taga­ma­nent, amb límits de velo­ci­tat reduïts de 100 km/h a 80 km/h, va resul­tar en un total de 13.680 mul­tes en un període deter­mi­nat (per valor d’1,39 mili­ons d’euros).

Superant la rat­lla de les 20.000 mul­tes l’any

A banda d’aquests radars, n’hi ha qua­tre més a Cata­lu­nya que l’any pas­sat van superar la rat­lla de les 20.000 mul­tes. Són els de l’AP-2 a l’Albi (Les Gar­ri­gues) amb 22.994 san­ci­ons per import de 2,68 mili­ons d’euros; el de la C-31 a Calonge (Baix Empordà), situat pre­ci­sa­ment a pocs quilòmetres del de Cas­tell d’Aro en el mateix sen­tit, que va sumar 22.948 mul­tes per valor de 2,6 mili­ons d’euros, el de l’auto­pista AP-7 a l’Amet­lla de Mar (Baix Ebre), amb 20.822 san­ci­ons de velo­ci­tat i 2,49 mili­ons d’euros d’import glo­bal, i el de la C-31 a Bada­lona (Bar­ce­lonès), en sen­tit nord, amb 20.636 mul­tes i 2,32 mili­ons d’euros exi­gits.

Per con­tra, a l’altra banda de la balança s’hi situen aquells radars que menys mul­ten del país. Segons recull l’estadística, durant el 2022 hi va haver tres cinemòmetres que no van arri­bar a les cent san­ci­ons anu­als. Són el radar de tram de la C-66 a Sant Joan de Mollet (Gironès) en sen­tit Corçà (Baix Empordà) amb 52 mul­tes; el de l’N-260 a El Pont de Bar (Alt Urgell) amb 69 san­ci­ons, i el de la B-124 a Cas­te­llar del Vallès (Vallès Occi­den­tal) amb tan sols 10 mul­tes.

En el con­junt dels 10 anys entre 2013 i 2022, el de l’AP-7 a l’alçada d’Amposta encapçala el rànquing, (469.281 mul­tes), seguit del de la C-31 a Cas­tell d’Aro (368.490), el de la C-31 a Bada­lona (207.170), un a l’AP-7 a l’alçada d’Ull­de­cona direcció València (203.933) i el de l’AP-2 a l’Albi (173.857).

Gai­rebé un 40% dels imports del 2022, encara pen­dents de cobrar

Prop d’un 40% dels imports de mul­tes de l’any 2022 encara estan per cobrar. El procés de cobra­ment de les san­ci­ons depèn de diver­sos fac­tors. La multa es noti­fica al titu­lar del vehi­cle, amb un ter­mini de 45 dies abans d’entrar en la fase exe­cu­tiva, que pot aca­bar en embar­ga­ment. Hi ha un des­compte del 50% si es paga dins dels pri­mers 20 dies. Durant el 2022, es van recap­tar 59.442.796 euros per mul­tes de velo­ci­tat, però fins ara només s’han pagat 25 mili­ons d’euros i que­den pen­dents 32,1 mili­ons d’euros (38,6%). També hi ha import pen­dent per anys ante­ri­ors, amb un total de 841,7 mili­ons d’euros recla­mats per 7.603.871 mul­tes impo­sa­des durant la dècada, i l’import pen­dent és del 21,3%.

Con­trol dinàmic de la velo­ci­tat, el futur

Òscar Llatje men­ci­ona que es volen afe­gir més radars cada any en diver­ses ubi­ca­ci­ons (apro­xi­ma­da­ment cinc o sis) per millo­rar la segu­re­tat viària. No obs­tant això, a vega­des aquesta expansió es veu difi­cul­tada per pro­ces­sos admi­nis­tra­tius i la dis­po­ni­bi­li­tat d’elec­tri­ci­tat en llocs remots. Tot i això, asse­gura que els fons des­ti­nats als radars s’uti­lit­zen per ins­tal·lar nous apa­rells i altres ini­ci­a­ti­ves de segu­re­tat. Des­taca que en el futur, el con­trol dinàmic serà impor­tant, amb detecció fle­xi­ble d’excés de velo­ci­tat mit­jançant mit­jans aeris com drons, helicòpters i radars mòbils, eli­mi­nant la dependència d’agents. Llatje subrat­lla la neces­si­tat d’edu­car els con­duc­tors perquè com­plei­xin les nor­mes sem­pre, no només quan hi ha radars.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia