Educació

societat

‘Bullying’, l’assignatura pendent

Un any després del suïcidi de Sallent, no s’ha fet pública cap de les investigacions per saber què va fallar

Aquest curs s’han unificat els protocols i s’ha creat la figura del coordinador de convivència

Docents i experts segueixen reclamant més prevenció, més contundència i menys burocràcia

Educació demana actuar amb la màxima diligència davant qualsevol sospita d’assetjament
Un dels esculls en la lluita contra el ‘bullying’ és la poca o nul·la col·laboració de les famílies dels assetjadors Hi ha més ‘bullying’ a primària, tot i que a l’ESO les agressions són més dures i intencionades
Els experts deixen clar que és important que se sàpiga què ha fallat en casos concrets

El sis­tema està fallant, i de forma estre­pi­tosa, quan dues ger­ma­nes deci­dei­xen tirar-se pel balcó per esca­par del mal­son que estan vivint a l’ins­ti­tut. Fa just un any de l’intent de suïcidi de les bes­so­nes d’un cen­tre de Sallent que va posar fi a la vida de l’Alana (el nom que figu­rava al docu­ment d’iden­ti­tat, perquè se sen­tia un noi i es volia dir Iván, un dels motius pels quals l’asset­ja­ven). Dotze mesos després, el resul­tat dels infor­mes que es van pro­me­tre per acla­rir per què no s’havien dis­pa­rat les alar­mes i ningú havia detec­tat el grau de pati­ment d’aques­tes nenes de només 12 anys no s’ha fet encara públic. És incom­pren­si­ble que ofi­ci­al­ment encara no sapi­guem què va fallar ni per què en aquest cas, però el fet que els fami­li­ars, amics i com­panys de les nenes expli­ques­sin com les asset­ja­ven pel seu accent argentí i per la trans­se­xu­a­li­tat d’una d’elles va posar en el punt de mira els pro­to­cols exis­tents a l’escola per detec­tar i trac­tar casos de bullying.

El Depar­ta­ment d’Edu­cació es va com­pro­me­tre lla­vors a implan­tar mesu­res que ja estan en marxa aquest curs, com ara la uni­fi­cació dels pro­ce­di­ments d’actu­ació, l’ober­tura d’un regis­tre de casos i la cre­ació d’una nova figura que ha de vet­llar per la con­vivència a l’aula, el cocobe. El món edu­ca­tiu i els experts en asset­ja­ment, però, seguei­xen recla­mant més esforç en pre­venció, menys burocràcia i, en alguns casos, també san­ci­ons i acci­ons més con­tun­dents per tren­car dinàmiques per­ver­ses. De tota manera, dei­xen clar que la lluita con­tra l’asset­ja­ment esco­lar s’ha de con­ver­tir en una pri­o­ri­tat social i s’han d’ata­car tots els pro­ble­mes de base, com ara l’aug­ment dels dis­cur­sos d’odi ja sigui al car­rer, a la política o a les xar­xes soci­als; l’accés d’infants i joves a dis­po­si­tius digi­tals sense límits i sense eines; la pola­rit­zació de la soci­e­tat, i el fet que el bullying no esti­gui tipi­fi­cat com a delicte.

Per a Xavier Massó, secre­tari gene­ral del sin­di­cat Pro­fes­sors de Secundària (ASPEPC-SPS), el prin­ci­pal pro­blema en la lluita con­tra el bullying és que “la nor­ma­tiva actual és total­ment garan­tista amb l’asset­ja­dor” i no es basa en san­ci­ons con­tun­dents per desin­cen­ti­var con­duc­tes vio­len­tes o almenys evi­tar que que­din impu­nes. “Hi ha molts casos en els quals la reso­lució final és que l’asset­jat canviï de cen­tre, de manera que l’agres­sor es queda a la seva escola con­ver­tit en el rei del mambo”, denun­cia. Anna Agui­lar, dele­gada sin­di­cal del Maresme-Vallès Ori­en­tal, hi afe­geix que molts casos es tapen perquè hi ha ins­pec­tors que pres­si­o­nen per no acti­var pro­to­cols. Els dos docents atri­bu­ei­xen bona part de l’aug­ment dels casos d’asset­ja­ment al decret d’escola inclu­siva. “Hi ha molta gent que es pensa que, a les aules ordinàries, només hi entren alum­nes amb dis­ca­pa­ci­tat física o psíquica però també n’hi ha amb greus pro­ble­mes con­duc­tu­als”, refle­xi­o­nen. El sin­di­cat con­si­dera pri­o­ri­tari que hi hagi san­ci­ons més con­tun­dents per a tots els nens i joves que come­ten bullying, que en els casos d’asset­ja­dors amb pro­ble­mes con­duc­tu­als greus diagnos­ti­cats se’ls derivi a cen­tres espe­ci­als i també que els pares dels agres­sors s’hagin de fer càrrec dels danys físics i morals que han pro­vo­cat, ja que, com asse­nyala Massó, cre­uen que “mol­tes famílies s’impli­ca­rien més si hagues­sin de pagar mul­tes”. En tot cas, recla­men dades reals del que està pas­sant a les aules i a cada cen­tre en con­cret perquè, adver­tei­xen, el nom­bre de pro­to­cols acti­vats “és només la punta de l’ice­berg”.

Espe­ci­a­lis­tes al cen­tre

Fa dues set­ma­nes, repre­sen­tants de la Junta Cen­tral de Direc­tors de Cen­tres Públics de Cata­lu­nya van cri­ti­car al Par­la­ment l’exces­siva burocràcia en la lluita con­tra el bullying i la falta d’un acom­pa­nya­ment clar per part del Depar­ta­ment d’Edu­cació. Un dels por­ta­veus, Robert Velàsquez, va reconèixer que cada cop hi ha més consciència social sobre el pro­blema però va denun­ciar, en nom de la junta, que la Uni­tat de Suport a l’Alum­nat en situ­ació de Violència (USAV) ser­veix només per “pren­dre nota” d’una sos­pita i que el pro­to­col no deixa clar què fer després de detec­tar un cas. Els direc­tors d’escola van posar sobre la taula que els nous coor­di­na­dors de con­vivència, els cocobe, no tenen una for­mació específica i que els docents ja van prou satu­rats, així que recla­men que hi hagi un psicòleg a cada cen­tre esco­lar, pro­posta que la con­se­llera d’Edu­cació, Anna Simó, havia des­car­tat el dia abans en com­pa­rei­xença par­la­mentària. En la seva inter­venció, María Car­men Moreno, una altra de les por­ta­veus de la junta de direc­tors, va recor­dar que ni tan sols els cen­tres d’alta com­ple­xi­tat tenen un tècnic d’inte­gració social, figura que con­si­de­ren “impres­cin­di­ble”. Per aca­bar, els por­ta­veus van expli­car que un dels grans esculls en la lluita con­tra el bullying és, massa vega­des, l’escassa o nul·la col·labo­ració de les famílies dels asset­ja­dors. El docent Fran­cisco Sal­merón va posar com a exem­ple diver­sos casos en els quals pares i mares han qüesti­o­nat la paraula del mes­tre quan aquest els ha comu­ni­cat que el seu fill està asset­jant com­panys de classe i va dei­xar clar que “l’edu­cació de base ha de venir de casa”. Diver­sos pro­fes­sors i experts con­sul­tats per aquest diari expo­sen el mateix pro­blema.

El Depar­ta­ment d’Edu­cació no vol donar dades con­cre­tes sobre el cas de Sallent ni fer comen­ta­ris sobre els infor­mes, el procés judi­cial o expli­car quina és la situ­ació un any després, sobre­tot per pre­ser­var la inti­mi­tat de la família. En tot cas i encara que les cau­ses d’un suïcidi sem­pre són mul­ti­fac­to­ri­als, per les pri­me­res inves­ti­ga­ci­ons i per les decla­ra­ci­ons de fami­li­ars, amics i com­panys va que­dar demos­trat que les dues menors patien bullying. A banda de la via judi­cial i la inves­ti­gació interna del Depar­ta­ment, la Sin­di­ca­tura de Greu­ges de Cata­lu­nya va deci­dir actuar d’ofici per deter­mi­nar què va pas­sar a Sallent, però un any després el seu informe tam­poc està enlles­tit. Els experts en asset­ja­ment esco­lar adme­ten que són temes molt deli­cats i s’han de trac­tar amb cura, però dei­xen clar que és impor­tant que se sàpiga què ha fallat en casos con­crets perquè s’hi pugui posar remei i no se’n pro­du­ei­xin de nous.

Durant aquest any, segons el Depar­ta­ment d’Edu­cació, tant Ins­pecció Edu­ca­tiva com la USAV, un equip mul­ti­dis­ci­pli­nari en què hi ha pro­fes­si­o­nals de la psi­co­lo­gia, la peda­go­gia, l’edu­cació social, l’àmbit jurídic, de gestió i d’igual­tat que asses­so­ren els cen­tres quan hi ha sos­pi­tes de casos de violència, han fet segui­ment a l’ins­ti­tut de Sallent. Jun­ta­ment amb una enti­tat iti­ne­rant de con­tenció i assistència (EICA), s’ha asses­so­rat l’equip direc­tiu, s’han fet ses­si­ons for­ma­ti­ves al claus­tre de docents, tallers amb l’alum­nat de 1r i 2n d’ESO i tallers oberts amb les famílies.

El pro­to­col i el ‘cocobe’

I és que un dels aspec­tes més con­tro­ver­tits i que va gene­rar més dub­tes va ser saber si l’ins­ti­tut de Sallent havia acti­vat o no el pro­to­col per un pos­si­ble cas de bullying, ja que la con­se­lle­ria no en tenia constància. Pre­ci­sa­ment la imme­di­a­tesa i la rapi­desa d’inter­venció és un dels punts als quals més importància es dona en el nou pro­to­col que s’ha començat a acti­var aquest curs, que uni­fica en un de sol les qua­tre actu­a­ci­ons que hi havia segons els diver­sos tipus de violència detec­tada als cen­tres (física, sexual, LGTBI, entre iguals) i que ha fet sor­gir la figura del cocobe. Aquest nou càrrec, que recau en un docent desig­nat des de l’equip direc­tiu de cada cen­tre, s’ha de con­ver­tir en el refe­rent de pre­venció, iden­ti­fi­cació i reso­lució en casos de tot tipus de violència a més de pro­moure la coe­du­cació, la con­vivència, el benes­tar emo­ci­o­nal i la for­mació de tots els inte­grants de la comu­ni­tat edu­ca­tiva.

L’anunci sobre el cocobe el va donar al maig l’excon­se­ller Josep Gonzàlez-Cam­bray uns mesos després del suïcidi de Sallent, i va ser comu­ni­cat als cen­tres tot just a final de curs per començar a ser una rea­li­tat al setem­bre. Les pres­ses a posar en marxa aquesta nova figura, que la con­se­llera Simó va recor­dar en una entre­vista a aquest diari que neix d’una llei esta­tal, han fet sor­gir mol­tes crítiques sobre­tot entre els equips direc­tius con­sul­tats, que con­si­de­ren que aquesta per­sona hau­ria de ser un espe­ci­a­lista en psi­co­lo­gia i no un docent lli­cen­ciat en bio­lo­gia o filo­lo­gia hispànica. Con­si­de­ren que la for­mació específica que els cocobe han rebut per part del Depar­ta­ment no és sufi­ci­ent per poder abor­dar ade­qua­da­ment els casos d’alum­nes en segons qui­nes situ­a­ci­ons de violència. Aquesta, per exem­ple, és l’opinió de Blanca Gómez, cap d’estu­dis de l’ins­ti­tut Europa, que aposta per un per­fil més espe­ci­a­lit­zat i con­si­dera que una for­mació de 30 hores no t’habi­lita “per encar­re­gar-te del benes­tar emo­ci­o­nal de 300 per­so­nes”. De fet, la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, d’on neix aquesta figura, deixa en mans de cada admi­nis­tració edu­ca­tiva com­pe­tent quin per­so­nal exis­tent o no als cen­tres esco­lars desen­vo­lu­parà aquesta funció. El Depar­ta­ment d’Edu­cació ha deci­dit, almenys de moment, que se n’encar­re­gui un docent del mateix cen­tre. Són, però, mol­tes les veus que insis­tei­xen en la neces­si­tat de tenir psicòlegs als cen­tres per poder aten­dre aques­tes qüesti­ons que no dei­xen d’estar rela­ci­o­na­des amb el benes­tar emo­ci­o­nal i, per tant, la salut men­tal de l’alum­nat.

A més de la falta d’espe­ci­a­lit­zació, Gómez també cri­tica que la figura del cocobe no tin­gui hores alli­be­ra­des per dedi­car-se a fer aquesta tasca i que ho hagi de com­pa­gi­nar amb les 18 hores de classe i les guàrdies assig­na­des. Més enllà de les crítiques, també hi ha veus que aplau­dei­xen la figura, la uni­fi­cació dels pro­to­cols (“ens faci­lita la feina i la burocràcia baixa”) i la for­mació rebuda. “Al nos­tre ins­ti­tut està fun­ci­o­nant molt bé”, asse­gura una direc­tora d’un cen­tre, que con­si­dera essen­cial actuar con­tra el bullying i les altres violències des del minut zero: “El que no podem fer és callar i dei­xar pas­sar aques­tes situ­a­ci­ons.” En el seu cas, la per­sona que ha triat com a cocobe és un ori­en­ta­dor del cen­tre que “té for­mació en medi­ació i crear equip” i, per tant, està més pre­pa­rada que qual­se­vol docent per fer aquesta nova tasca.

De casos d’asset­ja­ment esco­lar n’hi ha hagut sem­pre, però es cons­tata un aug­ment en els últims anys. De fet, dos mesos després de Sallent, la Uni­tat de Suport a l’Alum­nat en Situ­ació de Violència, que tot just es va crear el curs 2020/21, va rebre el tri­ple de comu­ni­ca­ci­ons per pos­si­bles situ­a­ci­ons de bullying. Des de la seva cre­ació, segons dades faci­li­ta­des per Edu­cació, la USAV ha atès 1.605 pos­si­bles casos d’asset­ja­ment esco­lar: 84 el pri­mer curs, 347 durant el curs 2021/22, 684 el curs 2022/23 i 490 aquest curs 2023/24. La direc­tora gene­ral de l’Alum­nat, Anna Chi­llida, de la qual depèn la USAV, con­si­dera que aquest incre­ment de pos­si­bles casos es deu a “la cons­ci­en­ci­ació social i de tota la comu­ni­tat edu­ca­tiva” i alerta que el prin­ci­pal mis­satge que s’ha transmès als cen­tres és que cal actuar amb la màxima diligència “davant qual­se­vol sos­pita”. “La prin­ci­pal eina de pre­venció és obrir el pro­to­col”, comu­ni­car-ho a ins­pecció, tru­car a la USAV i “inda­gar i reco­llir tota la infor­mació pos­si­ble per aca­bar actu­ant”. També con­si­dera que la difusió que s’ha fet des del Depar­ta­ment ha pro­pi­ciat que els ins­ti­tuts, les vícti­mes, els fami­li­ars o els com­panys acu­dei­xin a la USAV, que és qui, sobre­tot als cen­tres, “els pot acom­pa­nyar en tots els pas­sos que s’hagin de fer”.

Una app per denun­ciar

El Depar­ta­ment ha desen­vo­lu­pat una apli­cació web, la UsApps , en dife­rents idi­o­mes perquè qual­se­vol per­sona (alum­nat, famílies, docents, pro­fes­si­o­nals dels cen­tres i per­so­nes exter­nes) pugui denun­ciar de forma fàcil i ràpida pos­si­bles casos de tot tipus de violència, també l’asset­ja­ment esco­lar, i fer-ho a través del mòbil, l’ordi­na­dor o qual­se­vol dis­po­si­tiu amb inter­net. Pre­ci­sa­ment, un ele­ment que ha fet incre­men­tar en els últims anys l’asset­ja­ment és l’ús de mòbils i de pan­ta­lles, dins i fora de l’escola, que “poden afe­gir més com­ple­xi­tat” a l’hora d’inter­ve­nir. Per això, Chi­llida insis­teix en l’impor­tant asses­so­ra­ment de la USAV. “Es pot pas­sar d’un asset­ja­ment a un cibe­ras­set­ja­ment, fent que la situ­ació sigui encara més com­plexa, amb indi­ca­dors que sur­ten fora de l’àmbit edu­ca­tiu o que esti­guin més invi­si­bi­lit­zats”, remarca Chi­llida.

Alguns cen­tres con­sul­tats opten per solu­ci­o­nar els con­flic­tes sense obrir pro­to­cols per evi­tar la pape­rassa o per tapar la pos­si­ble mala fama que pugui fer dava­llar en un futur les ins­crip­ci­ons al cen­tre. Sobre el fet que hi hagi cen­tres que s’han sen­tit pres­si­o­nats per Ins­pecció per no noti­fi­car els casos, Chi­llida es mos­tra ferma asse­gu­rant que ara el mis­satge és clar i s’ha ins­tat totes les direc­ci­ons a obrir sem­pre el pro­to­col per inten­tar fre­nar d’arrel qual­se­vol cas. “Un cen­tre que obri més pro­to­cols no vol dir que sigui més inse­gur, sinó que pre­ci­sa­ment actua amb aquesta diligència, sen­si­bi­li­tat i con­tundència davant pos­si­bles situ­a­ci­ons de violència”, des­taca la direc­tora gene­ral.

De fet, fonts d’Edu­cació també des­ta­quen l’interès crei­xent dels cen­tres per par­ti­ci­par en els pro­gra­mes de for­mació Aquí prou bullying (d’11 el curs pas­sat a 51 l’actual) i Enfo­ca­ment res­tau­ra­tiu glo­bal (de 69 a 90), aquest últim dedi­cat a donar meto­do­lo­gies i eines per a la gestió de rela­ci­ons i con­flic­tes a través de pràcti­ques res­tau­ra­ti­ves, comu­ni­cació no vio­lenta i medi­ació. “S’ha fet un esforç perquè tots els cen­tres que ho vul­guin fer tin­guin recur­sos i hi puguin par­ti­ci­par amb l’objec­tiu d’uni­ver­sa­lit­zar-ho més”, relata Chi­llida. Aquesta aposta per la medi­ació en casos de bullying no és exempta de polèmica, ja que grups de docents com ara Pro­fes­sors de Secundària con­si­de­ren que “es posa al mateix nivell víctima i agres­sor”.

Dos de cada deu, asset­jats

Anem tard, però comença a haver-hi estu­dis que quan­ti­fi­quen el pro­blema del bullying. Dos de cada deu alum­nes de primària de tot l’Estat afir­men haver patit asset­ja­ment segons el pri­mer Estudi esta­tal de la con­vivència esco­lar, encar­re­gat pel Minis­teri d’Edu­cació i fet públic al mes de maig. Alhora, un 4,6% de l’alum­nat admet haver asset­jat algun cop un com­pany. Més dades que demos­tren la mag­ni­tud de la tragèdia: l’estudi con­tra l’asset­ja­ment esco­lar a la infància i l’ado­lescència de la Fun­dació Cola­Cao, de l’any pas­sat i d’àmbit esta­tal, indica que gai­rebé dos alum­nes de cada classe patei­xen bullying i hi ha un nen o jove asset­ja­dor cada dues clas­ses. Des de quart de primària fins a quart de secundària, hi ha un 6,2% d’alum­nes que se sen­ten vícti­mes d’asset­ja­ment esco­lar. Una de cada tres admet no haver expli­cat a ningú què li passa per por i també per no pre­o­cu­par la seva família.

L’informe alerta que “la relació entre el bullying i el suïcidi és molt alar­mant”: més del 20% de les vícti­mes declara que ha inten­tat lle­var-se la vida alguna vegada. També ho asse­gu­ren gai­rebé el 17% dels asset­ja­dors. No només aques­tes dades cer­ti­fi­quen la mala salut men­tal dels nos­tres infants i joves: segons un estudi publi­cat recent­ment, un de cada set ado­les­cents pateix un pro­blema de salut men­tal a Cata­lu­nya i el suïcidi s’ha con­ver­tit en la pri­mera causa de mort no natu­ral entre aquest col·lec­tiu.

El fill de la Merit­xell Plana va patir asset­ja­ment esco­lar quan anava a 1r de primària. Ho van detec­tar els pares després d’anar de metge en metge inten­tant esbri­nar què li pas­sava i, tot i que avui, 11 anys després, encara pateix recai­gu­des mal­grat les hores i els recur­sos inver­tits en teràpies, Plana deixa clar que la seva família ha tin­gut sort: “No com en el cas de Sallent o molta gent que em truca des­es­pe­rada de pobles petits, on tots els nens van a la mateixa escola i juguen a la mateixa plaça i la víctima no es pot treure mai l’estigma de sobre.” Lli­cen­ci­ada en peri­o­disme i publi­ci­tat, fa una dècada va patir molt la falta d’infor­mació i d’acom­pa­nya­ment i per evi­tar que altres famílies pas­sin pel mateix és avui la res­pon­sa­ble de l’àrea de rela­ci­ons ins­ti­tu­ci­o­nals de la fun­dació que la va aju­dar, l’Asso­ci­ació Cata­lana per a la Pre­venció de l’Asset­ja­ment Esco­lar. Són un equip de volun­ta­ris experts en aquest àmbit que entre d’altres acti­vi­tats fan cur­sos de pre­venció però també tallers per empo­de­rar les vícti­mes i fins i tot per fer reca­pa­ci­tar els agres­sors. “El bullying és un pro­blema mul­ti­fac­to­rial, avui en dia se sim­pli­fi­quen tots els con­flic­tes i s’intenta fer creure que tots som bons o dolents, ja sigui en una pel·lícula o en política, tot el sis­tema és res­pon­sa­ble del que està pas­sant, també les esco­les, que han de ser més valen­tes, i les famílies, que han d’edu­car.”

Evi­dent­ment, el paper de l’admi­nis­tració és fona­men­tal. “Pot­ser s’hau­ria de començar a pen­sar a obli­gar els agres­sors a fer tas­ques comu­nitàries com ara repar­tir dinars en un men­ja­dor social per repa­rar el dany que han fet, calen solu­ci­ons ima­gi­na­ti­ves i efi­ca­ces, no acci­ons ide­a­des sim­ple­ment per fer veure que s’està actu­ant”, apunta Plana. Des­taca l’experta que s’ha d’inci­dir molt en la pre­venció perquè “quan el foc ha esca­lat és molt difícil extin­gir-lo”, i des d’infan­til, en què ja es detec­ten casos d’asset­ja­ment. “De fet, n’hi ha més a primària, tot i que a l’ESO les agres­si­ons són més dures i hi ha més consciència”, matisa. La intro­ducció a l’aula de nens i joves amb pro­ble­mes con­duc­tu­als greus que abans esta­ven en esco­les espe­ci­als sense haver dotat el sis­tema ordi­nari de prou recur­sos i l’ús de mòbils i xar­xes soci­als sense con­trol ni eines són també cau­sants de l’aug­ment del bullying, hi afe­geix.

Quan es pro­du­eix qual­se­vol cas d’asset­ja­ment, sigui on sigui i del nivell que sigui, el sis­tema ja ha fallat, però mal­grat tot a l’asso­ci­ació no només fan cur­sos de pre­venció, sinó que tre­ba­llen per repa­rar el mal. En els tallers que fan amb vícti­mes, en grup perquè els agre­dits enten­guin que no només els passa a ells ni en tenen cap culpa, els aju­den a aug­men­tar la seva auto­es­tima i capa­ci­tat de resiliència i els pro­por­ci­o­nen eines de defensa com ara apren­dre a mar­car límits. Els tallers d’agres­sors són més difícils de mun­tar perquè cal la com­pli­ci­tat de les famílies i molts cops són les pri­me­res que neguen el pro­blema o nor­ma­lit­zen agres­si­ons, però quan es poden tirar enda­vant inten­ten que els nens i joves siguin cons­ci­ents del que hi ha dar­rere les seves acci­ons i del seu impacte en els altres. Plana està en espera de veure com es con­creta l’anunci per part del Depar­ta­ment d’Edu­cació de crear un obser­va­tori sobre l’asset­ja­ment esco­lar però deixa clar que el sis­tema està fallant a molts infants i joves i posa un exem­ple demo­li­dor: “Dos mesos després del dramàtic cas de Sallent, ens van tru­car famílies d’aque­lla escola des­es­pe­ra­des perquè els asset­ja­dors con­ti­nu­a­ven en aquell cen­tre i seguien fent bullying.”

Hi ha molts casos en els quals la resolució final és que l’assetjat canviï de centre, de manera que l’agressor es queda a la seva escola convertit en el rei del mambo
Xavier Massó
secretari general ASPEPC-SPS
Molts casos es tapen perquè els inspectors pressionen per no activar protocols
Anna Aguilar
delegada sindical ASPEPC-SPS
3
Es van multiplicar
per tres les comunicacions per possibles situacions d’assetjament escolar a la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) després del cas de Sallent. A final de curs, el nombre total va augmentar fins a 684.
20
per cent
de les víctimes de ‘bullying’ declara que ha intentat llevar-se la vida alguna vegada segons un estudi de la fundació ColaCao i la Universitat Complutense de Madrid.
Un centre que obri més protocols no vol dir que sigui més insegur, sinó que precisament actua amb aquesta diligència, sensibilitat i contundència davant possibles situacions de violència
Anna Chillida
Directora general de l’Alumnat
Una formació de 30 hores no t’habilita per encarregar-te del benestar emocional de 300 persones
Blanca Gómez
institut europa


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia