Infraestructures i serveis

MOBILITAT

Trànsit vol instaurar un tram de cent quilòmetres de velocitat variable a l’AP-7 entre Maçanet i el Vendrell

El Ser­vei Català de Trànsit (SCT) pre­veu un pla de xoc a l’AP-7 per com­ba­tre els col·lapses dia­ris i els acci­dents que s’hi regis­tren, molts amb vehi­cles que gran tonatge impli­cats. Segons ha con­fir­mat l’ACN, s’està redac­tant un pro­jecte que pre­veu crear un tram de velo­ci­tat vari­a­ble en un tram de 100 quilòmetres entre Maçanet de la Selva i el Ven­drell, amb la pre­visió que les obres comen­cin l’any vinent. Altres mesu­res que es volen implan­tar és la ins­tal·lació de nous radars mòbils, així com uns cen­trats a la zona de l’Ebre per garan­tir que els cami­ons cir­cu­lin per la dreta.

El trànsit a l’AP-7 s’ha dis­pa­rat des de la posada en marxa de la gratuïtat de l’auto­pista, ara farà tres anys. Hi pas­sen un 7% més de vehi­cles i l’aug­ment és del 6,7% en el cas dels cami­ons i altres vehi­cles pesants. Tot ple­gat ha com­por­tat, a més, un aug­ment de la sinis­tra­li­tat.

Per això, l’objec­tiu pri­mor­dial del pla és que els acci­dents siguin menys i el SCT estu­dia crear un tram de velo­ci­tat vari­a­ble de 100 quilòmetres. Es farà amb sis­te­mes pre­dic­tius a través de càmeres d’intel·ligència arti­fi­cial, de manera que podrà cal­cu­lar quan hi haurà reten­ci­ons. En aquest tram s’hi ins­tal·laran radars per com­pro­var que els con­duc­tors com­plei­xen amb la velo­ci­tat mar­cada en cada moment.

També es pre­veu ins­tal·lar un sis­tema de con­trol d’entrada a l’auto­pista que deixa acce­dir a la via en peti­tes dosis i evi­tar així con­ges­ti­ons. Es tracta d’un sis­tema de semàfors que per­me­tran l’entrada de vehi­cles cada 10 segons, apro­xi­ma­da­ment. El pri­mer es pro­varà a l’entrada de la C-35 a l’AP-7 a l’altura de la Roca del Vallès.

De la mateixa manera, es tre­ba­lla amb uns radars mòbils, que es tro­ben en fase de vali­dació, i que es poden moure per dife­rents punts de la via depe­nent de la neces­si­tat pun­tual que es regis­tri. Trànsit pre­veu ins­tal·lar-ne qua­tre aquest any i arri­bar als 26 el 2026.

Cir­cu­lar per la dreta

Pel que fa al tram de Ter­res de l’Ebre, Trànsit ins­tal·larà unes càmeres radar per con­tro­lar el com­pli­ment de cir­cu­lar per la dreta per part dels cami­ons en el tram entre Camar­les i Cala­fat, on l’auto­pista només té dos car­rils per sen­tit. Ara mateix, el com­pli­ment és del 90%, però amb aquesta mesura es busca arri­bar al 100% o mul­tar a qui no la com­pleixi. Una altra de les mesu­res del pla afec­tarà la C-58, que té impacte sobre el trànsit a l’AP-7. En aquesta auto­pista s’hi ins­tal·lar un sis­tema de velo­ci­tat vari­a­ble que s’adju­di­carà el segon semes­tre d’aquest any amb la pre­visió de començar les obres abans d’aca­bar el 2024.

Pel que fa a la gestió del trànsit, el SCT imple­men­tarà car­rils addi­ci­o­nals de sor­tida, que ja s’ha començat a apli­car durant aquest any per Sant Joan i pel gran premi cele­brat a Mont­meló. Aquests car­rils addi­ci­o­nals de sor­tida es faran els diven­dres a la tarda o els dis­sab­tes al matí, en funció del trànsit que es pre­vegi. Es pre­veu un car­ril addi­ci­o­nal de sor­tida de Mar­to­rell al Ven­drell de 42 quilòmetres, i un altre entre Mon­tornès del Vallès a Sils de 53 quilòmetres. Així, els caps de set­mana s’ins­tal·laran 190 quilòmetres de car­rils addi­ci­o­nals per miti­gar les con­ges­ti­ons. En canvi, el SCT ha deci­dit que es dei­xarà d’apli­car el límit de velo­ci­tat màxima a 100 quilòmetres per hora entre Mar­to­rell i Gelida els diven­dres a la tarda i els dis­sab­tes al matí, ja que han cons­ta­tat que la mesura no ha fun­ci­o­nat.

Sí que es man­tin­dran les reduc­ci­ons de velo­ci­tat a 100 quilòmetres per hora en el tram cen­tral de l’AP-7 entre el Papiol i Gra­no­llers, ja que Trànsit con­si­dera que ha donat bons resul­tats en la reducció de la sinis­tra­li­tat i la con­si­de­ren interes­sant per con­te­nir la velo­ci­tat en un tram que habi­tu­al­ment con­cen­tra mol­tes reten­ci­ons.

El pla del Ser­vei Català del Trànsit és per al període 2024-2025 i té un pres­su­post de 8,3 mili­ons fins l’any que ve.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia