Medi ambient

MEDI AMBIENT

Mataró neteja a fons les dues rieres per minimitzar el risc d’inundacions

S’han eliminant canyes i rizomes, s’han sembrat espècies autòctones i s’han retirat residus voluminosos de les lleres de Sant Simó i Argentona

La capi­tal del Maresme s’ha sen­tit cri­dada a inten­si­fi­car els tre­balls per mini­mit­zar el risc de riua­des per epi­so­dis de plu­ges inten­ses, amb el record de la dana al País Valencià encara molt pre­sent. El pas­sat 28 d’octu­bre van començar les tas­ques de neteja en pro­fun­di­tat de les lle­res de les dues rie­res, la de Sant Simó i la d’Argen­tona. Els tre­balls con­sis­tei­xen en l’eli­mi­nació de canyes i rizo­mes –les tiges horit­zon­tals sub­terrànies que pro­du­ei­xen brots de la planta cap amunt i arrels cap avall–, la sem­bra d’espècies autòcto­nes i la reti­rada de resi­dus volu­mi­no­sos que es tro­bin a la llera. S’actua en més de 6.000 m2 de ter­reny.

L’actu­ació, que està a la fase final, té per objec­tiu garan­tir el cor­recte fun­ci­o­na­ment hidrològic de les rie­res durant epi­so­dis de for­tes pre­ci­pi­ta­ci­ons i que no es col·lapsin els pas­sos cap al mar. Així, es mini­mitza el risc d’inun­da­ci­ons i també el risc d’incen­dis a la zona, millo­rant la segu­re­tat. En el cas de l’eli­mi­nació dels rizo­mes, s’arren­quen fins a 50 cm de pro­fun­di­tat i es tri­tura al mateix lloc. També s’ha fet la neteja dels ele­ments i resi­dus que s’acu­mu­len a les lle­res de les rie­res i final­ment s’està rea­lit­zant una sem­bra de bar­reja de lla­vors autòcto­nes herbàcies de baix man­te­ni­ment. Mal­grat la reti­rada de canyes i rizo­mes es rea­litza amb maquinària, caldrà fer un repàs manual per eli­mi­nar aquells que hagin bro­tat en els dos anys següents als trac­ta­ments.

En una visita a la zona aquest matí, l’alcalde de Mataró, David Bote ha expli­cat a ACN que a la riera d’Argen­tona l’actu­ació de l’Ajun­ta­ment de Mataró tenia per objec­tiu pro­te­gir els dos ponts que la tra­ves­sen a l’alçada de la rotonda de Mas Cos­ta­be­lla. Es tracta d’una cruïlla amb una alta inten­si­tat de trànsit, ja que con­necta els polígons dels dos muni­ci­pis. “Hem pri­o­rit­zat els dos ponts i la volun­tat és que el 2025 es pugui con­ti­nuar amb nous trams fins a tenir una con­tinuïtat de riera en bon estat”, ha expli­cat Bote. Aquesta riera, però, té trams que per­ta­nyen al terme muni­ci­pal d’Argen­tona i això, asse­gura l’alcalde, “difi­culta la gestió” del seu man­te­ni­ment.

Pel que fa a la riera de Sant Simó s’ha actuat en un tram molt més llarg i també geogràfica­ment més ele­vat, per sobre del pont de l’auto­pista C-32. En el tram baix d’aquesta riera, des de la car­re­tera de Mata i fins la platja, es pre­veu un pro­jecte de trans­for­mació inte­gral per con­ver­tir l’actual canyis­sar en una gran zona verda.

Els resi­dus que es tro­bin a les rie­res es ges­ti­o­nen mit­jançant les dei­xa­lle­ries muni­ci­pals men­tre que les res­tes vege­tals es tri­tu­ren al mateix lloc. En total s’actua en una superfície de 6.119 m2, entre la riera de Sant Simó (4.589 m2 a l’àmbit de la car­re­tera de Vall­deix) i la d’Argen­tona (1.530 m2 a l’àmbit de la rotonda del Mas Cos­ta­be­lla).

Els tre­balls estan adju­di­cats a Taller Auria, SCCL per un import de 61.019,79 (IVA inclòs) i una durada d’un mes i mig. Les actu­a­ci­ons (sense IVA) estan sub­ven­ci­o­na­des per l’Agència Cata­lana de l’Aigua.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia