Societat

Port de Barcelona

Cavalls de mar, orades i estrelles: qui habita el fons marí del Port de Barcelona?

Les aigües del recinte portuari acullen més de 700 espècies diferents, que des de l’autoritat portuària es volen conservar amb accions de millora de l’ecosistema marí

Almenys 700 espècies diferents s’han registrat fins ara a les aigües del recinte portuari
El Port de Barcelona vetlla per mantenir i fomentar la biodiversitat d’aquest ecosistema marí

Conèixer, monitorar, actuar. És l’estratègia que segueix el Port de Barcelona per cuidar i fomentar la biodiversitat del seu ecosistema marí. Un ecosistema poc conegut i molt ric i interessant. Cavalls de mar, sèpies, meros, orades, peixos ballesta, nudibranquis, rajades, espirògrafs, pops, esponges, ascidis, ulves, estrelles de mar, eriçons, anguiles, còdium i gorgònies són només alguns dels habitants habituals d’aquest fons marí. I la llista continua fins a superar les 700 espècies registrades en el medi aquàtic del port.

“L’aigua del Port de Barcelona és un ecosistema, és a dir, un sistema complex amb organismes que s’interrelacionen entre si. Alguns fan la fotosíntesi, altres són depredadors... I fem tots els esforços perquè, dins del possible, aquest ecosistema no s’allunyi de la biodiversitat de la costa de Barcelona”, explica Javier Romo, responsable de medi marí del Port de Barcelona. Ell és l’encarregat de gestionar una base de dades amb uns 12.000 registres d’espècies, una eina clau en el procés d’identificació de la biodiversitat marina i un pas imprescindible per assolir l’objectiu de la institució, que és minimitzar al màxim l’impacte de l’activitat portuària en el medi marí.

Amb les diferents espècies ja identificades, “reconeixem els impactes que genera l’activitat portuària, els mesurem i establim estratègies per reduir-los al mínim, per millorar la qualitat de l’ecosistema d’un port com el de Barcelona, amb l’elevada activitat que té diàriament”, indica Romo.

Aquesta estratègia, impulsada des del departament de sostenibilitat ambiental i transició energètica del Port de Barcelona, es duu a terme en col·laboració amb múltiples actors.

Moments importants

A principi del segle XXI, l’obertura de la nova bocana del Port de Barcelona va tenir un efecte beneficiós en les seves aigües interiors, ja que va accelerar significativament el procés de renovació d’aquestes aigües. Això, juntament amb la construcció d’una nova xarxa de clavegueram, en aquella mateixa època, va permetre eliminar pressió sobre la biodiversitat de la zona. I, en els darrers anys, s’han fet nous passos per continuar avançant en aquesta mateixa direcció. “Sabent que l’activitat portuària i marítima té un impacte important en l’ecosistema, s’ha estès a totes les terminals del Port de Barcelona la necessitat de disposar d’un pla de lluita contra la contaminació marina, que, en l’aspecte normatiu, té la mateixa importància que els plans d’autoprotecció”, precisa Javier Romo.

Amb l’entrada en vigor, l’any passat, de l’ordenança reguladora d’operacions de vaixells que poden afectar la qualitat de les aigües portuàries i la qualitat de l’aire, es va fer un pas molt important per avançar cap a la reducció de l’impacte ambiental, tant en el medi marí com atmosfèric. L’aplicació d’aquesta ordenança, molt més exigent que la normativa ambiental internacional, suposa un punt d’inflexió en el sistema portuari espanyol i situa Barcelona a l’avantguarda dels ports mundials.

Pel que fa al medi aquàtic, l’ordenança estableix les condicions en què poden realitzar-se al Port de Barcelona operacions com ara les descàrregues d’aigües de llast, aigües grises, neteja de tancs i bodegues, neteja de les parts submergides i, per sobre de la línia de flotació dels vaixells, pintat i gestió de l’aigua de mar procedent dels sistemes de rentat de fums de combustió, coneguts com a scrubbers. Es prohibeixen o limiten la majoria de les operacions de risc, per minimitzar la possibilitat de produir un episodi de contaminació de les aigües portuàries.

“L’activitat portuària té un impacte en l’ecosistema marí del port, com qualsevol activitat humana, però conèixer aquests impactes ens permet localitzar i posar en marxa les solucions necessàries, i aconseguir mantenir les condicions per facilitar la vida dels habitants de les nostres aigües”, conclou el responsable de medi marí del Port de Barcelona.

Col·laboracions clau

El Port de Barcelona duu a terme diferents projectes juntament amb altres entitats. “Estem oberts a col·laboracions amb qualsevol organisme que tingui com a finalitat la millora del medi marí. Un exemple és la feina que fem amb Anèl·lides per a la protecció dels cavalls de mar. O amb Ocean Ecostructures, que desenvolupa solucions per rehabilitar la biodiversitat marina, i amb qui hem elaborat un protocol per a la detecció d’espècies invasores”, precisa Javier Romo.

I com que la cura de la biodiversitat de l’ecosistema aquàtic del Port de Barcelona està en constant evolució, hi ha altres projectes en gestació. Com ara la instal·lació d’una boia oceanogràfica equipada amb un hidròfon per controlar el soroll de l’activitat portuària i fer el seguiment de cetacis, i l’ús de materials biocompatibles en els blocs d’escullera. En col·laboració amb la Societat de Pescadors Esportius de Mar de Barcelona i la UB, s’està estudiant un sistema de seguiment dels peixos per conèixer el seu comportament. I es treballa amb l’Associació Cetàcea en un projecte per instal·lar un observatori de cetacis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia