societat
Civisme, els turistes en l’ull de l’huracà
Barcelona activa una nova campanya per reduir soroll i brutícia destinada als estrangers
L’arribada del bon temps i el rellançament de la temporada turística ha portat l’Ajuntament de Barcelona a ampliar les campanyes de civisme als col·lectius d’estrangers que visiten la ciutat.
Es tracta d’una campanya amb missatges al carrer, generalment cartells en fanals, amb textos escrits en anglès sobre la necessitat de cuidar la ciutat que es visita i de tenir respecte per la gent que hi viu. Com ja s’ha fet en alguna altra ocasió, els cartells es poden veure als principals carrers, com per exemple el tram centra de la Gran Via.
Als cartells s’hi parla de la brutícia, o el soroll, entre altres problemes derivats d’un us intensiu de l’espai urbà. Un dels missatges resumeix la intenció de la campanya quan diu Benvinguts a Barcelona, ara és també la teva ciutat. Tingues cura. El mateix cartell recorda que les normes de civisme de la ciutat preveuen sancions de fins a 600 euros a qui no les respecti.
La campanya s’emmarca dins del programa del Pla Endreça, una de les apostes del govern de Jaume Collboni, que ha tingut com a conseqüència un increment de les sancions imposades per l’Ajuntament. Aquest fet ha provocat crítiques, com les de les entitats que treballen amb persones vulnerables i que per la seva activitat al carrer han vist augmentar el nombre de multes rebudes, o la del Síndic de Greuges de Barcelona que va demanar un replantejament del capítol sancionador.
Els plans de l’Ajuntament en matèria de civisme han de quedar reflectits en el text d’una nova ordenança. Tot i que aquest ha estat un objectiu de mandat, anunciat des del primer moment, el procés de revisió va lent.