societat
L’Associació d’Hostaleria i Girona Centre Eix Comercial lloen el turisme
Les dues entitats impulsen la campanya ‘Girona ON’ per destacar els efectes positius per a la ciutat d’un turisme “responsable, sostenible i de qualitat”
Fan front a veus crítiques a l’impacte dels visitants, sobretot al Barri Vell
L’Associació d’Hostaleria, Turisme i Restauració de Girona i Girona Centre Eix Comercial impulsen Girona ON, una iniciativa que neix amb l’objectiu de posar en valor els efectes positius del turisme responsable, sostenible i de qualitat per a la ciutat de Girona. Les dues entitats promotores destaquen que el turisme és una activitat que genera riquesa, ocupació i vitalitat urbana i volen fer front, amb dades i arguments, a les veus crítiques que els darrers temps han qüestionat el paper d’aquest sector. “Tots hem estat turistes i a tots ens agrada sentir-nos benvinguts. Potser la clau no és tancar, sinó entendre. No apagar, sinó debatre i repensar”, afirmen en la campanya.
La campanya juga visualment amb el contrast entre una ciutat apagada i tancada en ella mateixa (Girona OFF) i una Girona viva, oberta al món i que aprofita les oportunitats de creixement que té al davant (Girona ON).
El president de l’Associació d’Hostaleria, Xavier Garcia, recorda que “el turisme aporta riquesa i crea llocs de treball” i reivindica la necessitat de “vèncer mites amb dades objectives”. Garcia subratlla que l’any passat es van registrar 500.000 pernoctacions a la ciutat, amb una despesa mitjana de 150 € per persona i dia, que es tradueixen en un impacte directe de 75 milions d’euros. Aquesta xifra no inclou els visitants que no pernocten però sí que fan despesa a Girona.
“El turisme, clau”
Per la seva banda, la presidenta de Girona Centre Eix Comercial, Mercè Ramírez de Cartagena, assegura que el turisme és “clau per a la supervivència de molts comerços de la ciutat”. Destaca, a més, que Girona no pateix una estacionalitat marcada, cosa que permet mantenir una activitat econòmica i una ocupació estables al llarg de tot l’any. Segons els últims indicadors, més de 14.000 persones han estat contractades en sectors vinculats al turisme.
Els impulsors expliquen que “Girona ON” simbolitza una ciutat “viva, inspiradora i amb futur”, on el turisme actua com a motor econòmic i com a eina de projecció internacional. “És el que fa que Girona sigui reconeguda i valorada a escala nacional i internacional”, remarquen. En aquest sentit, tant Mercè Ramírez de Cartagena com Xavier Garcia destaquen l’evolució i consolidació d’un model de turisme de qualitat a la ciutat. Segons els darrers estudis disponibles, el 73,4 % dels visitants arriben atrets per la cultura i la història de Girona, i a aquest perfil s’hi sumen altres segments com el turisme gastronòmic, el de negocis i congressos, i l’esportiu.
Crida al diàleg
Un dels pilars de la campanya és obrir un espai de diàleg amb la ciutadania per repensar conjuntament un model turístic que equilibri activitat i sostenibilitat. Per això, “Girona ON” es presenta com una crida a la participació i la responsabilitat compartida, que es canalitza a través del web www.gironaon.com. Actualment, la iniciativa compta amb el suport de la Cambra de Comerç de Girona, la FOEG, PIMEC, el Patronat de Turisme Costa Brava Pirineu, l’Associació Turística d’Apartaments, la Federació d’Hostaleria de les Comarques Gironines i la Taula Gironina de Turisme. Les entitats impulsores conviden a la ciutadania, empreses, institucions i col·lectius de la ciutat a sumar-s’hi per construir una Girona “orgullosa, vibrant i oberta al món”.
El turisme és un sector estratègic per a l’economia del país i especialment per a Girona. A Catalunya, representa el 12% del PIB i el 14% de l’ocupació, segons l’Idescat. A les comarques gironines, aquestes xifres són encara superiors, amb un PIB turístic que s’acosta al 19%, i un pes destacat en els sectors del comerç i els serveis, informen les dues entitats a través d’una nota de premsa.