societat
Suspesos en anglès, matemàtiques i ciència i tecnologia
Les pitjors notes son per a 4t dESO però els estudiants de 6è de Primària tampoc arriben al nivell mínim en ciència i obtenen el més baix de la història en matemàtiques
Els últims resultats que mostren el nivell dels estudiants catalans tornaran a portar cua. Els alumnes de 4t d’ESO no han obtingut el nivell a partir del qual es considera que s’ha assolit la competència en anglès, matemàtiques i ciència i tecnologia en les proves de final d’etapa d’aques curs. Aquestes suposen tres de les cinc matèries de les quals es van examinar els estudiants a l’abril, que sí que obtenen una puntuació que equival a un bon nivell a les assignatures de català i castellà. A 6è de primària, els alumnes no assoleixen el nivell a ciència i tecnologia, i sí que ho fan a català, castellà, anglès i matemàtiques. Respecte a l’any passat, el nivell ha baixat a català, matemàtiques i ciències a 6è i ha pujat a castellà i anglès, mentre que a 4t d’ESO les notes empitjoren a castellà, anglès i ciències i pugen a matemàtiques i català. En el cas de sisè, la puntuació de matemàtiques baixa del 74,3 al 70,4, una xifra no assolida mai des que es van posar en marxa les proves el 2009. El mateix passa amb ciència, tecnologia i enginyeria, que baixa del 74,3 del 2024 al 66,3 d’enguany, també la més baixa des que es va introduir aquesta matèria el 2018.
Els resultats de 6è no mostren un biaix de gènere en l’àmbit de ciències però sí un millor rendiment dels nens en matemàtiques i de les nenes en llengües. En canvi, a 4t d’ESO sí hi ha un rendiment més baix de les noies en ciències i, sobretot, en matemàtiques. Novament, el rendiment en llengües és més baix entre els nois. La directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Mercè Andreu, ha explicat avui que per fer front a aquesta realitat s’impulsarà un programa per apropar les professions STEAM a l’alumnat, amb visites a empreses i xerrades formatives als centres. De moment, es posarà en marxa un pilot a 250 centres de primària i ESO a partir del curs vinent. També es farà un pilotatge a 250 centres on la inspecció avaluarà els resultats en matemàtiques i comunicació lingüística i proposarà propostes de millora. A més, es desplegarà el programa PCAMT, de pensament computacional i matemàtiques, en 900 centres de primària.
Andreu ha reconegut que alguns alumnes no han sabut contestar algunes preguntes perquè no entenien els conceptes que se’ls plantejaven, per això el Departament continuarà publicant les concrecions curriculars amb els sabers mínims que han d’assolir els alumnes. La previsió és que les concrecions en les matèries de ciències estiguin enllestides a l’octubre. A més, s’està treballant en orientacions i exemples d’activitats que els docents puguin fer a l’aula.
Un total de 79.142 alumnes de 4t d’ESO de centres de titularitat pública i privada van fer les proves de final d’etapa aquest any. Aquestes avaluen l’assoliment de competències en llengua catalana, llengua castellana, llengua anglesa, matemàtiques i ciència, tecnologia i enginyeria. A partir de 70 punts es considera que el nivell és bo i que s’ha assolit la competència, cosa que només passa en dues de les cinc matèries aquest any.
Si es distribueixen els alumnes pel nivell d’assoliment de les competències, la majoria se situen en el nivell mitjà-alt en totes les matèries. Tot i així, hi ha un 19% d’alumnes amb un nivell d’assoliment baix a llengua anglesa i ciència, tecnologia i enginyeria i un 12% a català i castellà. Hi ha altres dades preocupants: gairebé un 13% d’alumnes tenen un nivell baix en expressió escrita en català i més d’un 11% en comprensió lectora, percentatges que són del 9,5% i del 15,5% en castellà. En el cas de les matemàtiques els principals problemes es donen en l’apartat d’espai, forma i mesura. Per últim i pel que fa a la ciència, el 17% dels alumnes tenen nivell baix en explicar fenòmens naturals i tecnològics i un 16% té problemes a l’hora d’interpretar informació de caràcter cientificotecnològic.
En el cas de 6è de primària, les proves les van fer 70.064 alumnes. Els resultats mostren que s’assoleix el nivell bo (70 punts) en quatre de les cinc matèries. Són llengua catalana (73,5), castellana (76,5), anglesa (75,7) i matemàtiques (70,4). En canvi, ciència, tecnologia i enginyeria obté 66,3 punts. Pel que fa a les tendències, milloren els resultats respecte l’any anterior en llengua castellana, de 73,9 a 76,5 i en llengua anglesa, de 73,2 a 75,7. En canvi, empitjoren per a les altres tres matèries i en dues d’elles s’obtenen els pitjors resultats des que van començar les proves. Aquest darrer cas és del de matemàtiques, que baixa del 74,3 al 70,4, una xifra no assolida mai des que es van posar en marxa les proves el 2009. El mateix passa amb ciència, tecnologia i enginyeria, que baixa del 74,3 del 2024 al 66,3 d’enguany, també la més baixa des que es va introduir aquesta matèria el 2018. Pel que fa a la tercera matèria que empitjora resultats, llengua catalana, es passa del 74,7 de l’any passat al 73,5 enguany, tot i que se situa per sobre del 72,7 del 2023.
Si es miren àrees concretes, en llengua catalana els principals problemes es donen en expressió escrita, on la mitjana obtinguda és de 67 i amb un 16% d’alumnes en el nivell baix. A castellà els resultats són millors, tot i que un 12,9% està en el nivell baix en comprensió oral.