Societat

Els riscos de prevenir els riscos

Ni entre els experts en seguretat i plans d'emergència hi ha unanimitat sobre l'actuació del govern

Hi ha qui defensa l'actitud de l'administració i qui creu que se n'ha fet un gra massa pel record del 2010

El record de la nevada
del 2010ha influït en el govern, però també en la població, diu David Tisaire

Ni entre els experts en segu­re­tat hi ha una­ni­mi­tat sobre si les mesu­res pre­ven­ti­ves apli­ca­des per la Gene­ra­li­tat han estat ade­qua­des o exces­si­ves. L'engi­nyer de camins Andreu Ulied, direc­tor de la con­sul­to­ria espe­ci­a­lit­zada en temes de pla­ni­fi­cació urbanística i d'infra­es­truc­tu­res MCRIT, subs­criu la posició del govern. “És molt millor assu­mir les con­seqüències d'un supo­sat excés de zel que les de no pren­dre prou pre­cau­ci­ons”, sin­te­titza, i recorda que tre­ba­llar a par­tir de pre­dic­ci­ons mete­o­rològiques implica assu­mir un marge d'error impor­tant: “Si ens posem a cri­ti­car, pot ser que aquesta nit hi hagi una nevada bru­tal i ens haguem d'empas­sar les parau­les”, rebla.

El direc­tor de l'empresa d'engi­nye­ria apli­cada a plans d'emergència T&asso­ci­ats, David Tisaire, també avala el govern: “S'ha fet el que tocava d'acord amb les pre­vi­si­ons i els plans que hi ha. El que passa és que si després l'encer­tes tot­hom et feli­cita, i si no, tot­hom et cri­tica.” Tisaire està con­vençut que en les pre­cau­ci­ons pre­ses per l'exe­cu­tiu ha influït el record del des­ga­vell de fa dos anys, però també que, tot i el major grau de pre­venció apli­cat aquest cop, “si ara hagués cai­gut la neu que hi va haver lla­vors, també hi hau­ria hagut molts dels pro­ble­mes d'aque­lla vegada”. En tot cas, afe­geix, tenir fresc el que va pas­sar amb la nevada del 2010 no només influ­eix en el com­por­ta­ment de l'admi­nis­tració, també en el dels ciu­ta­dans.

El con­tra­punt el posa el també engi­nyer Pau Gavarró, direc­tor de l'engi­nye­ria espe­ci­a­lit­zada en segu­re­tat i pre­venció de ris­cos Pera­de­jordi, que també és de l'opinió que el govern ha actuat influ­en­ciat pel desig d'evi­tar el des­ga­vell del 2010, però creu, a diferència de Tisaire, que aquesta ombra ha por­tat l'exe­cu­tiu a fer-ne un gra massa. “Encara no era res immi­nent, que­dava temps per reac­ci­o­nar si el clima hagués empit­jo­rat, i pot­ser es van pren­dre massa aviat algu­nes mesu­res pre­ven­ti­ves.” Per Gavarró, amb els cri­te­ris que s'han apli­cat a Cata­lu­nya, “el nord d'Europa esta­ria para­lit­zat tot l'any”. A més, “no es poden donar les matei­xes reco­ma­na­ci­ons a tot el ter­ri­tori”, com es va fer amb les esco­les, “perquè l'afec­tació varia”. Aquesta mateixa con­signa creu que ha de regir els pro­pers dies de cara a even­tu­als talls via­ris: “Caldrà deli­mi­tar l'afec­tació, detec­tar els ris­cos i actuar en con­seqüència en cada car­re­tera”, apunta.

I serà la xarxa de car­re­te­res locals i comar­cals la que con­cen­trarà els punts per ell més sen­si­bles, segons el seu col·lega Ulied, per la falta d'inversió que acu­mu­len en bene­fici d'apos­tes per grans infra­es­truc­tu­res. “El més deli­cat són les vies locals de mun­ta­nya que donen accés a pobles o polígons indus­tri­als. Hi ha llocs on un bus amb prou fei­nes hi passa, i si hi ha gel o neu acu­mu­lada als cos­tats, ja no hi ha manera.”

Serà un dels temes a tenir en compte de cara al futur. Un altre, apunta Ulied: ja que en aquests casos les deci­si­ons no són de caire polític, sinó tècnic, cal, opina, un pro­to­col d'actu­ació més explícit, que per­metés actuar amb “paràmetres més objec­tius” i auto­ma­tit­zar la presa de deter­mi­na­des deci­si­ons. Sigui com sigui, fins i tot Gavarró, el més crític dels con­sul­tats, està segur que, de la mateixa manera que la neu de 2010 s'ha tin­gut en compte ara, “l'experiència d'aquest cop ser­virà per fer les coses millor la pro­pera vegada”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.