Societat

Clam per ampliar l'N-II

Unes 200 persones, algunes a peu i altres en cotxe, van participar en la protesta per reclamar a l'Estat espanyol el desdoblament de manera urgent

Van fer una marxa lenta i van tenir la via tallada durant una hora

Unes 200 per­so­nes van par­ti­ci­par ahir al mig­dia en una marxa lenta per l'N-II des de Bàscara fins a Orri­ols per exi­gir el des­do­bla­ment imme­diat de la via. La mani­fes­tació va anar encapçalada per una pan­carta en què es deia “Des­do­bla­ment de l'N-II ja” i els par­ti­ci­pants por­ta­ven senye­res i este­la­des. Pas­sats deu minuts de les dotze del mig­dia els mani­fes­tants van començar la pro­testa a la sor­tida de Bàscara, i al cap d'una hora van arri­bar a una espla­nada pas­sada la sor­tida de l'AP-7 de l'Escala, a Orri­ols, on es va lle­gir una mani­fest en favor del des­do­bla­ment de l'N-II i per dir prou al dèficit d'infra­es­truc­tu­res.

La pro­testa, que va anar seguida de tres trac­tors i una vin­tena de cot­xes, va tenir tallada la car­re­tera una hora. No va crear grans cues, però sí reten­ci­ons, segons dades del Ser­vei Català de Trànsit, de mig quilòmetre. Els Mos­sos d'Esqua­dra des­vi­a­ven els vehi­cles per la car­re­tera de Vilaür, men­tre que els cami­ons eren atu­rats en una àrea de ser­vei pròxima.

La pro­testa estava con­vo­cada per CCOO, UGT, JERC i Esquerra, Rea­gru­pa­ment i SI, tot i que també s'hi van adhe­rir l'Assem­bla Naci­o­nal Cata­lana i Unió de Page­sos.

La dipu­tada d'ERC Teresa Jordà va par­lar de “menys­preu” i “desídia” del govern espa­nyol pel que fa a les infra­es­truc­tu­res a la demar­cació, i va dir que l'N-II és un “greuge històric”. El secre­tari gene­ral d'UGT, Josep M. Àlva­rez, va par­lar de “situ­ació dramàtica” de la via i va afir­mar que “cal dir prou”, men­tre que el secre­tari gene­ral de CCOO, Joan Car­les Gallego, va apel·lar a la segu­re­tat per recla­mar una solució a la via. També hi havia la secretària d'UGT a les comar­ques giro­ni­nes, Dolors Bassa; el secre­tari de CCOO a les comar­ques giro­ni­nes, Bar­to­meu Compte; el pre­si­dent regi­o­nal d'ERC de la fede­ració de Girona, Josep Maria Rufí; el por­ta­veu de les JERC Pau Pre­sas; la dipu­tada Carme Cap­de­vila; el dipu­tat de SI Toni Stru­bell; Mireia Mata, Joan Puig i Car­les Bona­ven­tura (Rcat), entre d'altres.

En la pro­testa també hi van par­ti­ci­par els pro­mo­tors de les mar­xes len­tes que es van fer fa unes set­ma­nes de Girona a Figue­res per recla­mar que es millori la car­re­tera però que no es des­do­bli. Cre­uen que el que cal és fer pas­sar els cami­ons per l'AP-7. Una part dels pro­mo­tors de la ini­ci­a­tiva, que duien pan­car­tes de “No al des­do­bla­ment”, es quei­xa­ven que no els havien dit res sobre la marxa d'ahir.

L'escrip­tora Maria Mercè Roca va ser l'encar­re­gada de lle­gir un mani­fest al final de la pro­testa en què es dema­nava “l'inici imme­diat de les obres de des­do­bla­ment de l'N-II i arre­glar el greuge d'inver­si­ons”, així com “la gratuïtat de l'AP-7 men­tre no s'hagi fet el des­do­bla­ment de l'N-II”.

Supressió de peat­ges

El text, que resu­meix en cinc punts les prin­ci­pals rei­vin­di­ca­ci­ons dels pro­mo­tors, reclama “un model de trans­port més homo­geni igual a Cata­lu­nya i a l'Estat espa­nyol que passi per la supressió de tots els peat­ges de les infra­es­truc­tu­res ja amor­tit­za­des” i “l'apli­cació d'un nou model de trans­port de mer­ca­de­ries i per­so­nes basat en l'eficiència” que pri­o­ritzi el cor­re­dor medi­ter­rani. També denun­cia que l'estat pre­cari de l'N-II ha estat cul­pa­ble de més de 65 morts en qua­tre anys..

8
adherits
hi va haver a la protesta. CCOO, UGT, JERC, ERC, Rcat, SI, l'Assembla Nacional Catalana i Unió de Pagesos.
65
morts
hi ha hagut els últims quatre anys a l'N-II. Ahir es va recordar la xifra per demostrar la perillositat de la via.

Tercer #novullpagar als peatges

Les plataformes #no vull pagar i Prou Peatges han convocat la tercera mobilització popular avui a les dotze del migdia arreu dels peatges de Catalunya per fer sonar els clàxons i negar-se a fer efectiu el pagament amb l'objectiu del “desmantellar” els peatges de Catalunya i posar fi a l'“abús que representen”.

La convocatòria és a les barreres de Vilassar (C-32), Martorell (AP-7), Mollet (C-33), Manresa (C-16), Girona sud, Figueres Sud, túnels del Garraf, Amposta-Deltebre, Ulldecona-Vinaròs, Terrassa-les Fonts i Reus. Des d'allà es convida la gent a marxar cap a Barcelona per participar a dos quarts de dues en una concentració i dinar popular davant de les torres de La Caixa. Aquesta tercera convocatòria també ha provocat la mobilització del govern. El Servei Català de Trànsit ha advertit que està tramitant un centenar de multes de l'última protesta, el 20 de maig, que poden arribar als 200 euros per haver entorpit l'accés d'altres vehicles als peatges o per haver-se parat en zones no autoritzades i haver baixat dels vehicles. Interior desplegarà avui uns 200 mossos per controlar l'operatiu.

Abertis ha xifrat l'impacte econòmic de la campanya en 180.000 euros, amb 59.996 casos d'impagament –500 diaris i el doble els caps de setmana–, fet que suposa un 0,21% del total de transaccions des del començament de la campanya, a finals d'abril. La punta més alta d'impagaments es va produir l'1 de maig, coincidint amb la primera convocatòria de protesta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.