Societat

Compres ‘on-line' solidàries a un clic

Una plataforma senzilla i anònima permet fer aportacions a les ONG mentre es compra per internet sense cap cost afegit

És un model que dóna accés a grans portals de comerç electrònic que ha triomfat a Anglaterra

La iniciativa aplega portals de primer ordre com Groupon, Fnac, Atrápalo o iTunes

Hi ha cinc lle­tres que tots aquells que siguin habi­tu­als de les com­pres per inter­net hau­rien de tenir ben pre­sents: Wapsi. És el nom d'una nova pla­ta­forma que per­met fer apor­ta­ci­ons solidàries sense haver de gra­tar-se la but­xaca, perquè són jus­ta­ment els por­tals de comerç electrònic els que s'encar­re­ga­ran de fer les apor­ta­ci­ons a l'ONG. Per tant, l'únic esforç afe­git és fer un parell de clics més.

Wapsi.​org és un por­tal soli­dari, gratuït i anònim que uti­litza el comerç electrònic per gene­rar valor, ja que per­met als seus usu­a­ris donar a cau­ses soci­als un per­cen­tatge del cost de la com­pra que rea­lit­zin després en alguna de les boti­gues on-line asso­ci­a­des sense que això enca­reixi el preu final. Entre les empre­ses asso­ci­a­des hi ha fir­mes cap­da­van­te­res de dife­rents tipus: la FNAC o La casa del Lli­bre en l'àmbit cul­tu­ral; Atrápalo, Ticket­Mas­ter, Elte­ne­dor, en espec­ta­cles i experiències; super­mer­cats com Car­re­four; por­tals d'èxit com Grou­pon, Lets­bo­nus o Grou­pa­lia; Ibe­ria, Europ­car i mol­tes altres empre­ses rela­ci­o­na­des amb els viat­ges; Ima­gi­na­rium, la botiga on-line de Dis­ney i el seu parc d'atrac­ci­ons a París, o webs per tro­bar pro­duc­tes d'electrònica a bon preu com Red­coon o Pix­ma­nia. Fins i tot Apple s'ha afe­git a la ini­ci­a­tiva i de les com­pres fetes a iTu­nes (música, apli­ca­ci­ons i pel·lícules) aporta un 4% a la causa social tri­ada. En total, hi ha més de 200 boti­gues asso­ci­a­des a aquesta ini­ci­a­tiva solidària impul­sada per la Fun­dació Equi­li­bri.

Pel que fa a les ONG que poden rebre les apor­ta­ci­ons, n'hi ha més de sei­xanta i per­ta­nyen a sec­tors molt diver­sos; des d'ONG d'ajuda a les dones fins a altres que pro­te­gei­xen els infants, el medi ambi­ent, la gent gran, el col·lec­tiu LGTB o malats de dife­rents tipus.

La pla­ta­forma és molt sen­zi­lla d'uti­lit­zar. Només cal acce­dir a Wapsi.​org, esco­llir la botiga on es pensa com­prar i l'ONG des­ti­natària de l'ajuda. Després d'aquests dos clics, l'usu­ari serà redi­ri­git al por­tal de la botiga tri­ada, on podrà fer la com­pra amb la mateixa como­di­tat i segu­re­tat que si hi accedís direc­ta­ment. Wapsi s'ha creat a Bar­ce­lona seguint dos models que ja fun­ci­o­nen amb èxit al Regne Unit. En poc temps han des­ti­nat a cau­ses soci­als un miler d'euros, però l'objec­tiu és asso­lir l'èxit de les pla­ta­for­mes britàniques, que n'acu­mu­len quinze mili­ons.

El per­cen­tatge que donen les boti­gues varia en funció dels dife­rents acords, però en gene­ral se situa entre un 5 i un 15% del valor total de la com­pra. Hi ha casos excep­ci­o­nals, com Elte­ne­dor, que dóna fins al 40% de la reserva, o el cer­ca­dor de vols Skys­can­ner, que aporta el 60%. Altres fir­mes fan apor­ta­ci­ons fixes. “El que pre­te­nem no és pro­mo­ci­o­nar el con­su­misme, sinó que pro­po­sem un nou hàbit de com­pra que només implica fer un parell de clics i per­met aju­dar els més vul­ne­ra­bles”, explica Cris­tina Vàzquez, una de les res­pon­sa­bles de la pla­ta­forma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia