Administracions

Nadal a peu de plaça

Prop de 140.000 persones participen en la renovada programació d'activitats per a les festes dissenyada pel govern de Colau a la plaça de Catalunya

L'oferta lúdica s'ha arrodonit amb 950 propostes disseminades per tota la ciutat

Després de diver­sos anys en què les acti­vi­tats de car­rer orga­nit­za­des durant el període de Nadal a Bar­ce­lona esta­ven lli­ga­des, sobre­tot, a la imatge icònica d'una pista de gel enclo­tada enmig de la plaça de Cata­lu­nya, enguany han arri­bat els can­vis. El govern d'Ada Colau ha impul­sat un replan­te­ja­ment d'aquesta oferta lúdica, amb la volun­tat con­fessa de fer-la més des­cen­tra­lit­zada en el con­junt de la ciu­tat. El resul­tat han estat més de 950 pro­pos­tes a peu de car­rer al llarg dels deu dis­tric­tes, i que han anat des de les tra­di­ci­o­nals cele­bra­ci­ons nada­len­ques fins a fires, ini­ci­a­ti­ves cul­tu­rals, con­cur­sos i gim­ca­nes. Uns actes que, sumats a altres des­pe­ses inhe­rents a les fes­tes com ara l'enllu­me­nat dels eixos comer­ci­als i la –un cop més– mul­ti­tu­dinària caval­cada de Reis, han tin­gut un pres­su­post glo­bal d'1,8 mili­ons d'euros.

Mal­grat aquesta volun­tat d'esten­dre ter­ri­to­ri­al­ment la cele­bració, l'epi­cen­tre s'ha man­tin­gut a la plaça de Cata­lu­nya. Entre el 19 de desem­bre i el 4 de gener, prop de 140.000 per­so­nes han pas­sat per aquest punt per par­ti­ci­par en els espec­ta­cles fixos, les acti­vi­tats tem­po­rals o la pri­mera Fira de Con­sum Res­pon­sa­ble i Eco­no­mia Solidària que s'hi ha ins­tal·lat. El dia més con­cor­re­gut va ser el d'ober­tura, amb prop de 12.000 visi­tants. En el balanç, fet públic ahir per l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, es va des­ta­car la bona res­posta que han tin­gut mun­tat­ges de tea­tre de car­rer com El carilló de Nadal, de la com­pa­nyia Cia La Tal; la ins­tal·lació artística El bosc dels desit­jos, ins­pi­rada en l'arbre d'Agra­munt de Josep Gui­no­vart; La font del sols­tici, l'espec­ta­cle d'aigua, llum i so que s'ha fet a les fonts de la plaça, i altres pro­pos­tes de per­fil nada­lenc més tra­di­ci­o­nal com ara la reco­llida de car­tes a Ses Majes­tats els Reis per part dels pat­ges.

La Fira de Con­sum Res­pon­sa­ble ha estat l'altre gran espai nada­lenc de la plaça. Ins­tal·lada fins l'any pas­sat als Jar­di­nets de Gràcia, l'exe­cu­tiu de BComú l'ha dotat d'un nou emplaçament més gran i cen­tral, un gest que s'inter­preta com una volun­tat més que explícita de refer­mar el seu com­promís amb els pro­jec­tes d'eco­no­mia solidària. Una picada d'ullet que no ha estat exempta de con­trovèrsies aïlla­des, pro­ta­go­nit­za­des per grups com el PP, que ha cri­ti­cat el con­tin­gut polític d'algu­nes de les acti­vi­tats i del mate­rial que es podia tro­bar en la fira. En total, hi han par­ti­ci­pat 65 enti­tats i col·lec­tius molt hete­ro­ge­nis, que van des de lli­bre­ries, fun­da­ci­ons i empre­ses de rein­serció fins a coo­pe­ra­ti­ves de tota mena. En espera d'un balanç en pro­fun­di­tat, la intenció pri­mera del con­sis­tori és que la fira repe­teixi ubi­cació el Nadal vinent.

LES XIFRES

12.000
persones
es van aplegar a la plaça de Catalunya el 19 de desembre, dia d'inici de la fira i la resta d'activitats.
1,8
milions
d'euros ha destinat l'Ajuntament a la celebració del Nadal, inclòs l'enllumenat dels carrers i la cavalcada.
21.500
visitants
ha rebut la Fàbrica dels Reis a la Fabra i Coats, un dels molts actes que s'han celebrat als districtes.

Destí de referència per Cap d'Any

Una de les apostes nadalenques recents que ha fet l'Ajuntament de Barcelona, i que no s'ha vist afectada pel relleu a l'alcaldia, és potenciar la celebració de la festa de Cap d'Any. Un projecte que es va començar a concretar fa tres anys, amb l'organització per primer cop d'un gran espectacle a l'avinguda Maria Cristina que va tenir La Fura dels Baus i el seu Ésser del Mil·lenni com a icones centrals. Enguany el govern de Colau ha canviat l'escenografia del muntatge, però no la vistositat –es va llançar fins a una tona de pólvora en forma de focs d'artifici en pocs minuts–, que li ha donat una gran projecció mediàtica. A ningú se li escapa que el propòsit és que la capital catalana es converteixi en una destinació reconeguda per viure el canvi d'any. I, segons un estudi elaborat pel cercador de vols i hotels Jetcost a partir de les seves dades de negoci, Barcelona ja és la ciutat preferida pels viatgers francesos, italians i portuguesos per passar la nit del 31 de desembre. En el cas dels alemanys i els holandesos, és la segona opció, al darrere de Palma i Màlaga, respectivament, mentre que per als britànics seria la tercera –abans hi ha Alacant i Màlaga–. En el cas dels visitants espanyols, Barcelona és el segon destí preferit. Al davant, hi té Madrid.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia