Administracions

municipal

l'ibi de les autopistes

Nou intent municipal per cobrar l'IBI de l'autopista

Un informe de la Diputació avala que la bonificació a les concessionàries finalitzava el 2016

Arenys de Mar, que des del 1996 reclama sense èxit l'impost, preveu 350.000 euros per al 2017

La Dipu­tació de Bar­ce­lona ha reo­bert les espe­ran­ces als ajun­ta­ments de cobrar l'IBI a les con­ces­sionàries de les auto­pis­tes per l'ocu­pació dels ter­renys dins el seu terme muni­ci­pal. Segons un dar­rer informe, les con­ces­si­ons que es van allar­gar en diver­ses auto­pis­tes fins a l'any 2021, com és el cas de la C-32 del Maresme, incloïen en una de les clàusu­les que el bene­fici tri­bu­tari de l'IBI s'esgo­tava el 31 d'agost del 2016.

Aquest nou pano­rama dóna llum verd als muni­ci­pis perquè a par­tir del gener meri­tin l'IBI, sense apli­car la boni­fi­cació del 95% de què gau­dei­xen les con­ces­sionàries exis­tents abans del 1988 per l'apli­cació d'una llei que es remunta al 1972. A par­tir de l'any vinent, segons la Dipu­tació, es con­si­dera que totes les con­ces­sionàries esta­ran obli­ga­des a pagar l'IBI sense exempció. Així, tant a Acesa com a Invi­cat, paga­rien com ja fan Autema, Aucat i Túnel del Cadí, que no estan gau­dint de cap boni­fi­cació en l'impost sobre béns immo­bles.

L'any 2011, una sentència del Tri­bu­nal Suprem tan­cava les por­tes als ajun­ta­ments a recla­mar més enllà del 5% en con­cepte d'IBI. La decisió con­tra­deia el Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de Madrid, que donava la raó a les admi­nis­tra­ci­ons locals, i des del 2007 va per­me­tre a cen­te­nars d'ajun­ta­ments cata­lans cobrar mili­ons en con­cepte d'IBI acu­mu­lat. Arenys de Mar, que té una llarga experiència en recla­mar l'IBI de l'auto­pista, ha estat un dels pri­mers muni­ci­pis a reac­ci­o­nar. Pel pres­su­post del 2017 ja es pre­veu incloure una par­tida d'uns 350.000 euros en con­cepte d'IBI. “No hi volem renun­ciar, perquè ens serà de gran ajuda per no apu­jar impos­tos i espe­rem que aquesta vegada no hi hagi una reno­vació de l'exempció”, diu con­vençut el regi­dor d'Hisenda, Ramon Vinyes (PSC). Segons explica, la quan­ti­tat exacta s'està cal­cu­lant per saber el que cor­res­pon­dria pagar a la con­ces­sionària per l'ocu­pació dels ter­renys.

Arenys de Mar és el muni­cipi del Maresme que més ter­renys va hipo­te­car per la cons­trucció de l'auto­pista i alhora n'ha estat el gran per­de­dor, ja que no ha cobrat mai ni un euro en con­cepte d'IBI. Des del con­sis­tori are­nyenc es van lide­rar les deman­des judi­ci­als, amb el suport d'una vin­tena de muni­ci­pis, en con­tra de l'antiga con­ces­sionària de l'A-19, Acesa.

No va ser­vir de res, però es van bus­car noves fórmu­les per recla­mar els diners, i en una nova bata­lla, amb el suport de la Dipu­tació de Bar­ce­lona, recla­ma­ven els diners de l'IBI direc­ta­ment a l'Estat. El Tri­bu­nal Suprem tom­bava, l'any 2011, qual­se­vol espe­rança per part del con­sis­tori are­nyenc, de poder recla­mar els diners acu­mu­lats des del 1997; una quan­tia que superava els tres mili­ons d'euros.

LA XIFRA

350.000
són els euros que preveu incloure als pressupostos del 2017 en concepte d'IBI a la concessionària Abertis.

LA DATA

31.8.2016
És quan, tot i allargar-se les concessions, finalitzaria el benefici tributari de què es disposa des del 1972.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia