Infraestructures i serveis

ferrocarrils

Bitllets des del bar

Excepte a Vic i a Torelló, a la majoria d'estacions de tren d'Osona la venda de bitllets és automatitzada i depèn de l'horari d'obertura del bar

A Manlleu, des de fa uns mesos només es pot pagar amb targeta

A Centelles hi ha previstes millores a l'estació de cara a la primavera

Par­lar de la línia 3 de Roda­lies és sinònim de fer-ho de retards, d'incidències al llarg del recor­re­gut i d'uns hora­ris que no fan gens fàcil con­ci­liar la vida labo­ral a Bar­ce­lona de molta gent amb la residència a la comarca d'Osona. La pla­ta­forma Perquè no ens fotin el tren fa qua­tre anys que reclama millo­res de tot tipus, i entre les seves fites des­taca tor­nar a col·locar en l'agenda política un ser­vei, el de Roda­lies, que cada cop sem­bla més aban­do­nat. Aquesta dei­xa­desa i manca de ser­vei queda evi­den­ci­ada si es visi­ten les esta­ci­ons de la comarca d'Osona. Més enllà de punts que són sim­ples bai­xa­dors –pel volum de població d'alguns es podria mig enten­dre–, el ser­vei deixa molt que desit­jar en loca­li­tats com ara Man­lleu, la segona ciu­tat més gran de la comarca, amb més de 20.000 habi­tants al seu entorn. A la capi­tal del Ter, des del desem­bre, l'única manera per com­prar un bit­llet de tren és a través d'una màquina que només accepta tar­ge­tes de crèdit: “En aquesta línia, ni els trens són fia­bles, ni les esta­ci­ons estan ben ate­ses, ni són acces­si­bles per a tot­hom. Hi ha molta feina per fer”, explica Montse Ayats, repre­sen­tant de Perquè no ens fotin el tren. El mal ser­vei a Man­lleu s'ha vist agreu­jat per la jubi­lació de les per­so­nes que regen­ta­ven el bar i que alhora venien bit­llets. “És una situ­ació que fa temps que se sabia i s'hau­ria d'haver actuat abans. A vega­des, quan una cosa es tanca, costa molt més d'obrir”, lamenta Ayats.

Des de l'Ajun­ta­ment man­lle­uenc con­fien que Adif reac­ti­varà el bar de l'estació i la venda de bit­llets a través d'altres mètodes de paga­ment en breu: “Hi ha con­tacte per­ma­nent amb l'empresa i ens han tras­lla­dat el seu com­promís que aquest gener faran un con­curs públic per assu­mir de nou la gestió del bar. A l'Ajun­ta­ment ja hem rebut gent que està interes­sada en el bar”, apunta Àlex Gar­rido.

El ser­vei de bar

I és que el ser­vei de bar de la majo­ria de les esta­ci­ons va lli­gada a la venda de bit­llets, encara que només sigui de manera auto­ma­tit­zada. En esta­ci­ons com ara Balenyà-Tona-Seva, els Hos­ta­lets de Balenyà o Cen­te­lles, l'accés a la màquina de bit­llets, a la sala d'espera i fins i tot als lava­bos depèn de l'horari d'ober­tura del bar. A Cen­te­lles, el bar obre set dies a la set­mana, però, per exem­ple, en els pri­mers trens del dia –els que per­me­ten arri­bar a Bar­ce­lona a una hora ade­quada per molta gent que hi va a tre­ba­llar–, el negoci encara no és obert i, per tant, els usu­a­ris han de pujar al tren en espera que passi el revi­sor per com­prar o vali­dar el bit­llet. Pre­ci­sa­ment, Cen­te­lles és una de les esta­ci­ons on hi ha pre­vis­tes, de cara a la pri­ma­vera, millo­res d'acces­si­bi­li­tat i enllu­me­nat.

A l'estació de Balenyà-Tona-Seva, el bar tanca els dis­sab­tes, men­tre que, als Hos­ta­lets, l'estació no és oberta els diu­men­ges. En aquests casos, la sen­sació de soli­tud i dei­xa­desa, força habi­tual mal­grat la presència periòdica d'infor­ma­dors, s'accen­tua.

Pressió efec­tiva

L'oasi en el desert és l'estació de Torelló. La ter­cera ciu­tat de la comarca d'Osona, amb uns 14.000 habi­tants però amb molta ascendència en un ter­ri­tori ampli com és la Vall del Ges i fins i tot la Gar­rotxa, manté per­so­nal de Renfe a l'estació des de les 6.15 h del matí fins a les 22 h i és una de les més ben pre­pa­ra­des pel que fa a acces­si­bi­li­tat. Adif també va inten­tar supri­mir el per­so­nal d'aquesta estació el 2013, però la pressió ciu­ta­dana –embrió de la pla­ta­forma Perquè no ens fotin el tren– i la pre­o­cu­pació i la tasca feta per l'Ajun­ta­ment ho van impe­dir.

A Vic, capi­tal de comarca i ciu­tat uni­ver­sitària, es manté el per­so­nal a taqui­lla i les incidències que més es repe­tei­xen afec­ten temes com ara la infor­mació de cir­cu­lació de trens, la mega­fo­nia o l'acces­si­bi­li­tat mal­grat que s'aca­ben reso­lent més tard que d'hora. L'accés als lava­bos, però, està res­trin­git a les per­so­nes amb bit­llet o als cli­ents del bar, tal com ho anun­cia un car­tell a la porta del negoci. Pre­ci­sa­ment, la reo­ber­tura del ser­vei de bar, després d'uns anys tan­cat, ha donat una mica de vida a una estació ben freda.

L'aspiració de ser referència ferroviària de la Garrotxa

L'obertura del túnel de Bracons, el 2009, va situar Torelló a menys de mitja hora d'Olot, i des d'aleshores la vinculació entre les dues poblacions ha anat creixent en molts sentits. Un és el ferroviari, ja que gent d'Olot s'acosta fins a Torelló per anar cap a Barcelona en tren. El lligam havia d'anar acompanyat d'una segona estació propera a la carretera de Bracons, que es va projectar i presentar el 2008. Més de vuit anys després, el projecte ha quedat en un calaix, però els garrotxins continuen anant a Torelló per traslladar-se a Barcelona en tren. Per tal de millorar el servei i potenciar aquest lligam ferroviari, un dels objectius de Perquè no ens fotin el tren i de l'Ajuntament és aconseguir que Adif faci un aparcament més ampli i decent a prop de l'actual estació. La racionalització dels horaris i la vinculació amb el servei d'autocars també seria un punt a favor per fomentar el transport públic des d'Osona i la Garrotxa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia