Infraestructures i serveis

Les comarques del Penedès obren la porta d'un nou futur

Aquesta setmana el Parlament donarà llum verd a la vegueria formada pel Garraf, l'Alt i Baix Penedès i l'Anoia

La Generalitat avança en la redacció del pla territorial i ja en té una proposta preliminar

Cal aprofundir en el nou paper territorial de les infraestructures

L'apro­vació, dime­cres vinent, de la modi­fi­cació de la llei de vegue­ries per incloure la del Penedès en la reor­de­nació ter­ri­to­rial de Cata­lu­nya obre una porta impor­tant per al futur de les comar­ques de l'Anoia, el Gar­raf, l'Alt i el Baix Penedès. Aquesta apro­vació arri­barà el mateix any que, molt pro­ba­ble­ment, veurà la llum el nou pla ter­ri­to­rial del Penedès, el pri­mer docu­ment sobre el futur urbanístic d'aquesta regió ela­bo­rat a par­tir del poten­cial i de les neces­si­tats del con­junt de les qua­tre comar­ques.

La Gene­ra­li­tat ja té sobre la taula una pro­posta pre­li­mi­nar d'aquest nou sis­tema de prin­ci­pis que regu­larà les infra­es­truc­tu­res i l'urba­nisme del Penedès en l'horitzó del 2031.

Les con­ne­xi­ons en tren

Les pre­vi­si­ons del sis­tema fer­ro­vi­ari, anun­ci­a­des ja en el pla d'infra­es­truc­tu­res de trans­port 2006-2026, s'inte­gren en el pla­ne­ja­ment del Penedès i recu­llen algu­nes de les deman­des d'aques­tes comar­ques, com ara la incor­po­ració d'una parada del tren d'alta velo­ci­tat (TAV) a Vila­franca en els tra­jec­tes de llarg recor­re­gut i d'altres de caràcter regi­o­nal. Aquesta idea es com­ple­ta­ria amb les dota­ci­ons necessàries perquè Vila­franca esde­vin­gui un autèntic inter­can­vi­a­dor que per­meti con­nec­tar les dife­rents xar­xes. Aquest és un pro­jecte a llarg ter­mini però, en el cas que es con­firmi en el docu­ment final, per­me­tria posar fi a la inde­fi­nició que sem­pre hi ha hagut envers les aspi­ra­ci­ons de Vila­franca de con­ver­tir-se en el cen­tre d'un impor­tant nus per a les comu­ni­ca­ci­ons fer­roviàries entre el nord i el sud del país, i entre la costa i l'inte­rior.

Els nego­cis

El pla ter­ri­to­rial del Penedès con­firma l'aposta de la Gene­ra­li­tat per la cons­trucció del gran cen­tre logístic del Baix Penedès, Logis Inter­mo­dal. En el pla, encara no s'acaba de defi­nir el pro­jecte, però es pre­veu l'accés des de les car­re­te­res B-212 i C-51, amb con­nexió amb l'auto­pista AP-7. Aquest pro­jecte, jun­ta­ment amb la recon­versió de l'aeròdrom d'Òdena com a aero­port cor­po­ra­tiu de Cata­lu­nya, hau­ria de ser un altre impul­sor per a la dina­mit­zació econòmica d'aquesta zona. L'objec­tiu del pla és, en tot moment, apro­fun­dir en el paper ter­ri­to­rial de totes les infra­es­truc­tu­res i faci­li­tar la ver­te­bració tècnica i real del con­junt.

Les car­re­te­res

La pro­posta pre­li­mi­nar del pla ter­ri­to­rial pre­veu dife­rents esce­na­ris: un sense peat­ges a les auto­pis­tes, i un altre en què alguns peat­ges con­ti­nuen vigents. I en tots dos casos té en compte solu­ci­ons per als històrics pro­ble­mes de l'N-340, pre­veu la cons­trucció i con­so­li­dació de vari­ants a les ciu­tats –Igua­lada i Vila­franca– i en alguns nuclis de població cas­ti­gats pel trànsit (l'Arboç, Sant Martí, la Gor­nal, la Múnia), i diver­ses solu­ci­ons per al lito­ral afec­tat pel peatge de la C-32 (Cala­fell, Cunit, Cube­lles), en què es pre­veu una nova via com­ple­mentària en el cas que el peatge no s'eli­mini.

Dues alternatives per continuar el quart cinturó

Preveuen dues alternatives per la continuació d'aquesta via: una acabaria a l'AP -7 a Martorell, sense entrar al Penedès; i la segona passaria entre Sant Llorenç d'Hortons i Sant Sadurní d'Anoia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia