Infraestructures i serveis

trànsit

protesta

Tallen la C-17 per exigir millores que posin fi als accidents

Unes cinc-centes persones, convocades per una nova plataforma, reclamen a la Generalitat que faci obres per garantir més seguretat a la via, que consideren oblidada

Mentre es fa la protesta es registra un altre accident

Unes cinc-cen­tes per­so­nes pro­vi­nents de diver­ses pobla­ci­ons del Vallès Ori­en­tal i Osona van tallar ahir durant deu minuts la car­re­tera C-17 al punt qui­lomètric 40 en sen­tit nord cap a Vic per exi­gir a la Gene­ra­li­tat que hi faci millo­res per evi­tar l'alt índex de sinis­tra­li­tat. Aquesta era la pri­mera con­vo­catòria de la pla­ta­forma Stop Acci­dents a la C-17, cre­ada a prin­ci­pis de mes arran de l'acci­dent que va aca­bar amb la mort de la veïna de Man­lleu de 29 anys Marta Vilaró, en caure-li una roca de grans dimen­si­ons i 50 qui­los al punt qui­lomètric 38,5.

“Aga­far la C-17 és una ruleta russa”, expli­cava ahir Edu­ard Folch, pre­si­dent de la pla­ta­forma que està en procés de lega­lit­zació i que té unes 9.500 adhe­si­ons, a la vegada que exi­gia la pro­tecció imme­di­ata dels dos trams de la via entre la Gar­riga i Cen­te­lles per evi­tar des­pre­ni­ments–ara tot just es comen­cen a posar malles de segu­re­tat en algun tram–, un millora de l'asfal­tatge, el dre­natge i la senya­lit­zació i que s'exe­cu­tin abans del 2025 pro­jec­tes de cons­trucció de túnels fets durant l'època del govern tri­par­tit. Per Folch, i com reco­llia el mani­fest que va lle­gir, “la C-17 és un eix ver­te­bra­dor de Cata­lu­nya i no una car­re­tera local” i per això va tor­nar a exi­gir als alcal­des de la zona –alguns d'ells pre­sents–, el Con­sell Comar­cal, la Dipu­tació i par­la­men­ta­ris que facin pinya per fer pos­si­bles aques­tes millo­res. Els inte­grants de la pla­ta­forma adver­tien que les pro­tes­tes ani­ran a més si no tenen res­posta de l'admi­nis­tració i acu­sa­ven el Depar­ta­ment d'Inte­rior de “falta de sen­si­bi­li­tat” per les cons­tants tra­ves, arren­ca­des de pan­car­tes i can­vis de plans. L'acte es va pen­sar com a home­natge a la dar­rera víctima al lloc que va pas­sar l'acci­dent, al quilòmetre 38,5 a Taga­ma­nent però els ho van pro­hi­bir perquè era perillós, després els van pro­po­sar fer la mani­fes­tació pels vials inte­ri­ors i final­ment els van dei­xar deu minuts per tallar la via a Aigua­freda.

A les reten­ci­ons pro­vo­ca­des pel tall s'hi van afe­gir les que va pro­vo­car un acci­dent amb tres vehi­cles impli­cats i qua­tre per­so­nes amb feri­des lleus, segons el Ser­vei d'Emergències de Cata­lu­nya (SEM), al punt qui­lomètric 34 en el mateix sen­tit de la marxa, però a l'altura del Figaró que va pro­vo­car deu quilòmetres de cua.

LA FRASE

Agafar la C-17 és com una ruleta russa i fer-hi millores és un problema de país i no de carretera local
Eduard Folch
PRESIDENT DE LA PLATAFORMA STOP ACCIDENTS A LA C-17

LA DATA

29.9.2016
va morir
Marta Vilaró, de 29 anys, en caure-li a sobre una roca de 50 quilos a la C-17, a Tagamanent

Possible denúncia a la Generalitat

La família de la darrera víctima mortal també va assistir ahir a la concentració i tall de protesta, però la comitiva es va haver de desplaçar un quilòmetre i mig a peu, passant pel costat del cotxes aturats, fins a arribar al punt exacte del succés amb la intenció de deixar un ram de flors en el seu record. El pare de la noia, Joan Vilaró, lamentava que no es comencessin a posar les malles per evitar despreniments fins que va passar el tràgic accident, i l'advocat de la família, Josep Tarradellas, va assegurar que s'està investigant l'accident i no descarten denunciar la Generalitat per la via penal en considerar que és la responsable patrimonial de la carretera i ja se l'havia avisat moltes vegades des del territori del risc de despreniments sense que hagués actuat.

La plataforma Stop Accidents a la C-17 va tenir el suport d'entitats dels municipis propers, els sindicats UGT i CCOO i membres de la plataforma ciutadana No Més Morts a la C-55, que també reclama el desdoblament d'aquesta via, una altra del país que registra una alta sinistralitat. La plataforma Stop Accidents a la C-17 està recopilant dades sobre el nombre, tipologia i causes dels accidents que s'hi han produït els darrers anys, la detecció dels punts negres i les actuacions fetes a la via, entre d'altres. Només el 2014, hi va haver un total de 34 accidents a la C-17, segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia