Infraestructures i serveis

Territori

Diners per la via ràpida

La majoria de municipis del Maresme per on passa l'autopista C-32 inclouen en els pressupostos l'IBI que podran computar sencer per primer cop el 2017

Reclamen uns 2,7 milions que valoren com “un acte de justícia”

Un estudi de la Dipu­tació va con­fir­mar fa pocs dies que a l'agost del 2016 “cadu­cava” la boni­fi­cació del 95% de l'IBI a les con­ces­sionàries de diver­ses auto­pis­tes de peatge, inclo­ent-hi la C-32, que els per­me­tia pagar una quan­ti­tat irrisòria –el 5%– per ocu­par els ter­renys dels dife­rents muni­ci­pis per on pas­sava la via ràpida. Segons l'informe les con­ces­si­ons, que es va anar allar­gant fins a l'any 2021, incloïen una clàusula en què s'espe­ci­fi­cava que l'exempció del paga­ment de l'ano­me­nada con­tri­bució, l'impost més impor­tant per als Ajun­ta­ments, ja no seria vàlida durant l'exer­cici de l'any 2017. Les empre­ses que ges­ti­o­nen les vies ràpides cata­la­nes cons­truïdes abans del 1988 gau­dien d'una situ­ació pri­vi­le­gi­ada a par­tir d'una llei fran­quista del 1972. La situ­ació la com­par­tien fins ara Acesa i Invi­cat, men­tre que altres con­ces­sionàries de vies ràpides com Autema, Aucat i Túnel del Cadí ja esta­ven obli­ga­des a pagar l'IBI cor­res­po­nent des de feia temps. La infor­mació faci­li­tada per la Dipu­tació als con­sis­to­ris afec­tats els ha omplert d'ale­gria, no exempta de cert recel per uns diners que tot i que recla­men com a seus, encara no tenen de manera segura. Tot i així, i fent un exer­cici d'opti­misme, la majo­ria ja han inclòs o inclou­ran la quan­ti­tat com­plerta de l'IBI de l'auto­pista en els seus comp­tes.

Un dels casos més para­digmàtics cor­res­pon a Arenys de Mar, que des del pri­mer moment ha recla­mat –sense èxit– el paga­ment de l'impost. “No hi volem renun­ciar perquè ens serà de gran ajuda per no apu­jar impos­tos, i espe­rem que aquesta vegada no hi hagi una reno­vació de l'exempció”, va dir fa uns dies el regi­dor d'Hisenda, Ramon Vinyes (PSC). Arenys de Mar és la població que pot obte­nir més diners de la con­ces­sionària: 350.000 euros. Hi segueix Mataró, amb 348.000, Pala­folls, amb 280.000, Sant Pol de Mar, amb 270.000, i Cale­lla, amb 212.000. A la part baixa de la llista hi ha Cabrils, amb 21.170 euros, seguit de Vilas­sar de Dalt, amb 32.000, i Ale­lla, Mont­gat i el Mas­nou, amb 30.000 euros cadas­cun.

Els alcal­des par­len

Els alcal­des con­sul­tats no volen per­dre l'opor­tu­ni­tat d'acon­se­guir ingres­sos per a unes arques muni­ci­pals que encara es res­sen­ten de la crisi. N'hi ha, però, com és el cas de Cal­des, que expli­quen que el tram afec­tat per l'auto­pista “és tan minúscul que no arriba al quilòmetre i no es cobra res”. L'alcal­dessa, Rosa Pou (ERC), lamenta que no es puguin bene­fi­ciar de l'apli­cació de l'impost. D'altra banda, l'alcalde de Teià, Andreu Bosch (ERC), recorda que en la seva pri­mera etapa al cap­da­vant del govern el con­sis­tori va fer mans i mànigues per obte­nir el paga­ment de l'IBI i no se'n va sor­tir. “Hem de fer el càlcul perquè es tracta d'una rei­vin­di­cació històrica i un greuge per als Ajun­ta­ments que cal resol­dre”, sen­ten­cia.

Tot i l'esce­nari pro­pici que plan­teja la Dipu­tació, segons fonts de l'ens avui per avui no tenen constància que les con­ces­sionàries afec­ta­des hagin fet cap movi­ment. “Seria ago­sa­rat pre­veure res, però el cert és que tra­di­ci­o­nal­ment aques­tes empre­ses han pre­sen­tat bata­lla en els tri­bu­nals per evi­tar pagar l'IBI”, comen­ten les matei­xes fonts. En cas que pre­sen­tin un recurs con­tenciós admi­nis­tra­tiu, la Dipu­tació asse­gura que el paga­ment que­da­ria con­ge­lat fins que hi hagués una sentència ferma.

Pri­mers intents vàlids

La lluita per recu­pe­rar l'IBI de l'auto­pista la va començar la Dipu­tació a instàncies dels Ajun­ta­ments, el 2009. Pri­mer van recla­mar l'import cor­res­po­nent al període 1999-2002 amb un resul­tat molt posi­tiu perquè els con­sis­to­ris que es van empa­rar sota el parai­gua de la Dipu­tació van obte­nir sentències posi­ti­ves. La segona ton­gada de recla­ma­ci­ons, com­pre­ses en el període 2003-2006 pujava al vol­tant de 7 mili­ons d'euros dels quals alguns con­sis­to­ris també van acon­se­guir que el jutge els donés la raó.

La galleda d'aigua freda va arri­bar l'any 2011, quan el Tri­bu­nal Suprem (TS) va donar la raó a l'Estat espa­nyol com a titu­lar de les auto­pis­tes i, con­següent­ment, va deses­ti­mar la sentència del Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de Madrid (TSJM) a la qual s'afer­ra­ven els con­sis­to­ris per poder recla­mar els paga­ments retar­dats. A causa de la veu de la més alta instància judi­cial, el TSJM va començar a deses­ti­mar les deman­des que fins lla­vors havia anat accep­tant i la Dipu­tació va haver de reco­ma­nar que els Ajun­ta­ments es guar­des­sin les deman­des en un calaix fins que arri­bes­sin temps millors.

LA FRASE

Es tracta d'una reivindicació històrica i un greuge per als Ajuntaments que cal resoldre
Andreu Bosch (ERC)
alcalde de teià

LA XIFRA

2,7
milions
és el que els ajuntaments demanen pel 100% de l'IBI de l'autopista C-32 corresponent a l'exercici 2017.

L'exemple de la ciutat de Mataró

Mataró va ser un dels municipis beneficiats en el primer període de cobrament de l'IBI per l'autopista. El raonament que feia servir el consistori era que el tram inaugurat el 1994, de Mataró a Palafolls, corresponia a una concessió nova i que, per tant, no es podia beneficiar de les exempcions que la llei franquista permetia a les vies ràpides inaugurades abans del 1988. El 2008 Mataró va aconseguir una sentència favorable del Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) que li va permetre cobrar 1.404.958,23 euros més 479.445,59 euros en concepte d'interessos de les quantitats pendents d'IBI del període 1996-2003. La resta de recursos contenciosos interposats per l'Ajuntament en aquest sentit van acabar tenint sentències desfavorables. Concretament, van presentar reclamacions respecte a l'IBI dels períodes: 2004-2007, per 1.045.455,89 euros; 2008-2009 per 632.717,62; i 2010-2011 per 652.830,06. El consistori ha inclòs en els comptes del 2017 la quantitat que espera cobrar de l'IBI i que puja a 348.399,69 euros. El 2016 va facturar 17.419,98 euros corresponents al 5% de l'IBI.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia