Infraestructures i serveis

La Generalitat veu viables els regionals d’alta velocitat

Ho conclou un estudi sobre la connexió entre Catalunya i Occitània a partir de la liberalització ferroviària

Ferrmed i Energie TGV inicien una campanya per pressionar els governs espanyol i francès

La Gene­ra­li­tat con­si­dera via­ble una xarxa de trens regi­o­nals d’alta velo­ci­tat que con­necti Lleida, Tar­ra­gona, Bar­ce­lona i Girona amb Mont­pe­ller i Tolosa de Llen­gua­doc i que seria pos­si­ble a par­tir del 2020, amb la libe­ra­lit­zació dels ser­veis fer­ro­vi­a­ris. El pre­si­dent de Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya (FGC), Ricard Font, va pre­sen­tar ahir a Girona un estudi que deta­lla els avan­tat­ges d’aquest ser­vei i va anun­ciar que ja es tenen con­ver­ses amb ope­ra­dors pri­vats. Algu­nes de les dades que recull l’estudi són que es cal­cula que el nom­bre de viat­gers anu­als seria de 3,8 mili­ons –el bai­xa­dor a Girona ja supo­sa­ria un milió de pas­sat­gers– i que hi hau­ria uns sis trens dia­ris entre Lleida, Mont­pe­ller i Tolosa, en un inter­val de preus per a un tra­jecte entre Bar­ce­lona i Mont­pe­ller/Tolosa que se situ­a­ria entre els 30 i els 90 euros segons fle­xi­bi­li­tat i classe. L’estudi també deter­mina que d’entrada el ser­vei tin­dria un dèficit de 3,94 mili­ons d’euros anu­als. Segons Font, però, es tracta d’una quan­ti­tat “rela­ti­va­ment petita” i es podria recu­pe­rar en pocs anys. “Tot això, sem­pre situ­ant-nos en un procés de libe­ra­lit­zació en què els cànons fer­ro­vi­a­ris siguin els actu­als; si els cànons bai­xes­sin, que seria el més nor­mal en un procés de libe­ra­lit­zació i d’oferta del ser­vei fer­ro­vi­ari, i estem par­lant sem­pre a par­tir del 2020, això supo­sa­ria una millora molt impor­tant de la pro­duc­ti­vi­tat i no estaríem par­lant de tres mili­ons en nega­tiu, sinó que en un ter­mini de tres o qua­tre anys ja podríem par­lar de números posi­tius”, va dir. FGC plan­teja l’ope­ració con­jun­ta­ment amb altres ope­ra­dors fer­ro­vi­a­ris que no siguin Renfe ni SNCF, que ja podrien ofe­rir aquest ser­vei des del 2013 i no ho fan. Entre els ope­ra­dors amb què s’han man­tin­gut con­ver­ses, hi ha Ilsa (vin­cu­lat a Air Nos­trum) i l’italià NTV.

Aquest nou ser­vei de regi­o­nals d’alta velo­ci­tat que plan­teja el govern per­me­tria ren­di­bi­lit­zar el tram trans­fron­te­rer del TAV, una línia que, ara per ara, està infrau­ti­lit­zada. “Només hi pas­sen el 12% dels trens pre­vis­tos, tant de pas­sat­gers com de mer­ca­de­ries”, con­creta el direc­tor de la con­cessió inter­na­ci­o­nal Línia Figue­res-Per­pinyà (LFP), Petros Papag­hi­an­nakis, que explica que, entre les difi­cul­tats que hi ha per poder incre­men­tar el trànsit de trens, des­ta­quen, sobre­tot, les “bar­re­res tècni­ques”, vin­cu­la­des a aspec­tes de senya­lit­zació i d’elec­tri­fi­cació. De fet, ara els trens Avant s’han d’atu­rar a Figue­res-Vila­fant i no poden arri­bar fins a Per­pinyà, i els TER fran­ce­sos tam­poc poden aca­bar el tra­jecte a Figue­res. Segons Papag­hi­an­nakis, si això es resol, també es podrà incre­men­tar el tràfic de mer­ca­de­ries pel túnel del Pertús, que ara rep entre tres i qua­tre trens dia­ris.

L’estudi sobre el poten­cial dels ser­veis regi­o­nals entre Cata­lu­nya i Occitània es va pre­sen­tar ahir a Girona en el marc d’una reunió per al lobby Ferr­med-Ener­gie TGV, en la qual van par­ti­ci­par diver­sos agents i ins­ti­tu­ci­ons vin­cu­la­des a la millora del trans­port fer­ro­vi­ari, i que va cul­mi­nar amb la sig­na­tura de la Decla­ració de Girona. Aquesta decla­ració, que es pre­sen­tarà el mes que ve a París, dona el tret de sor­tida a una cam­pa­nya per recla­mar direc­ta­ments als governs espa­nyol i francès solu­ci­ons als diver­sos pro­ble­mes que afec­ten el sec­tor fer­ro­vi­ari. El pre­si­dent de Ferr­med, Joan Amorós, va expli­car que s’inter­pel·la direc­ta­ment els governs perquè “la Comissió Euro­pea no té prou força per tom­bar-los, aquesta és la rea­li­tat”, i va anun­ciar que es pre­veu que, quan tot el cor­re­dor medi­ter­rani esti­gui amb ample inter­na­ci­o­nal, el tràfic de mer­ca­de­ries es mul­ti­pli­carà per tres en aquest cor­re­dor i hi haurà “un pro­blema impor­tantíssim al nord de Per­pinyà”. Altres rei­vin­di­ca­ci­ons de Ferr­med són con­nec­tar les ter­mi­nals logísti­ques Far-Vila­ma­lla, la de la Lla­gosta, la nova estació de la Sagrera, el bai­xa­dor del TAV a l’aero­port de Girona i la nova con­nexió amb el port de Bar­ce­lona, entre d’altres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia