Infraestructures i serveis

La reforma de la variant de Banyoles, desitjada i discutida

Les formacions polítiques discrepen a l’hora de valorar el projecte

Descartat el desdoblament, les obres se centraran a augmentar la seguretat

L’Ajuntament va demanar que no s’oblidessin del desdoblament

Aquest tri­mes­tre han de començar les obres de reforma de la vari­ant de Banyo­les de la C-66, amb un pro­jecte cen­trat sobre­tot a aug­men­tar-hi la segu­re­tat. Si bé s’havia plan­te­jat des­do­blar-la (tant la vari­ant com el tram entre Serinyà i els acces­sos a Besalú), s’ha optat per com­bi­nar-hi trams de tres car­rils per tal de faci­li­tar els avançaments. Aques­tes obres venen pre­ce­di­des d’una reforma en el tram Serinyà - Besalú, ja en exe­cució [vegeu la pàgina següent].

Per JxCat, molt bé

Les for­ces polítiques locals veuen bé que s’hi millori la segu­re­tat, però no coin­ci­dei­xen a l’hora de valo­rar el pro­jecte. L’alcalde, Miquel Noguer (JxCat), ha defen­sat des del pri­mer dia el model de la com­bi­nació de tres car­rils que exe­cu­tarà la Gene­ra­li­tat com a alter­na­tiva al des­do­bla­ment, en enten­dre que és sufi­ci­ent per fer el tra­jecte més segur. L’auto­via –diu Noguer– es podrà fer el dia que hi hagi prou recur­sos. En el ple en què l’Ajun­ta­ment va apro­var una moció dema­nant a la Gene­ra­li­tat que no oblidi el des­do­bla­ment, Noguer va asse­gu­rar que, des de l’ober­tura dels túnels de Bra­cons, aviat farà onze anys, per a bona part dels gar­rot­xins la ruta habi­tual per anar a Bar­ce­lona és la C-17 i no pas la ruta per la C-66 i l’auto­pista.

ERC: sí, però no

Els repu­bli­cans són del parer que la vari­ant hau­ria de ser de dos car­rils per cada sen­tit i que ja s’hau­ria d’haver cons­truït ini­ci­al­ment d’aquesta manera. En aquest sen­tit, con­si­de­ren que el volum de trànsit que hi cir­cula jus­ti­fica ple­na­ment una car­re­tera des­do­blada. No obs­tant, es feli­ci­ten que es facin aques­tes millo­res per tal d’aug­men­tar-hi la segu­re­tat. El por­ta­veu d’ERC a l’Ajun­ta­ment, Jaume Butinyà (bom­ber pro­fes­si­o­nal), subrat­lla els sepa­ra­dors que hi haurà entre els dos sen­tits de la marxa com un ele­ment espe­ci­al­ment impor­tant. “Els acci­dents més greus solen ser per xocs fron­tals i amb els sepa­ra­dors es podran evi­tar”, fa notar.

Sumem, en con­tra

El grup de Sumem Banyo­les espera que les obres con­tri­bu­ei­xin a aug­men­tar la segu­re­tat, però no estan a favor del pro­jecte perquè no s’adiu al model de mobi­li­tat que ells defen­sen. En la seva opinió, n’hi hau­ria prou fent millo­res pun­tu­als en els acces­sos. La seva aposta en matèria de con­ne­xi­ons interur­ba­nes i inter­co­mar­cals –explica el regi­dor Non Casa­de­vall– és per l’ús del trans­port públic i la cre­ació de car­rils bici. “Els esce­na­ris de futur en con­ta­mi­nació ambi­en­tal, canvi climàtic i esgo­ta­ment dels recur­sos energètics –mani­festa– fan neces­sari pri­o­rit­zar un altre model més rea­lista.” “La cons­trucció de més car­re­te­res al Pla de l’Estany no fa més que con­ver­tir la comarca en una zona de pas, de la qual es van des­truint de mica en mica tots els ele­ments del seu sin­gu­lar patri­moni natu­ral i cul­tu­ral, trans­for­mant-la en un sim­ple pont entre altres comar­ques”, adver­teix.

CP vol des­do­bla­ment

Con­vivència i Progrés (CP), tot i donar la ben­vin­guda a unes millo­res en segu­re­tat, és la for­mació que defensa amb més vehemència el des­do­bla­ment i va ser el seu regi­dor, Quim Fernàndez, qui va pre­sen­tar la moció a l’Ajun­ta­ment ins­tant la Gene­ra­li­tat a no obli­dar aquell pro­jecte. Entre els seus argu­ments hi ha que així es reforçaria el tri­an­gle Olot-Banyo­les-Figue­res, que con­si­dera molt impor­tant des del punt de vista econòmic.

LES XIFRES

8,5
km
és la llargada del tram de la C-66 conegut com a variant de Banyoles.
13,3
milions d’euros
és el pressupost de l’obra, que va a càrrec de la Generalitat.

Tres carrils i separadors de sentit

La reforma de la variant de Banyoles, de 8,5 km, durarà 16 mesos i costarà 13,3 milions d’euros. El projecte, a càrrec de la Generalitat, incideix de manera especial en les mesures de seguretat, aixecant unes barreres a la mitjana (per evitar els xocs frontals), fent més llargues les vies d’acceleració per entrar-hi des d’altres carreteres, fent unes rotondes en aquests accessos i, sobretot, ampliant la calçada a tres carrils, de manera alternativa en un sentit i un altre, a fi que es puguin fer avançaments sense envair el carril contrari. Hi haurà dos trams de tercer carril en sentit Besalú (de 2,1 km en total) i dos en sentit Girona (2,3 km en total). En l’extrem de la variant de la banda de Cornellà del Terri (a l’altura de la fàbrica Haribo) s’hi construiran uns apartadors d’emergència, i en l’altra punta, la variant quedarà connectada a una gran rotonda des de la qual es podrà seguir cap a Serinyà i Besalú o cap a la banda nord de Banyoles. També s’aplicaran mesures com ara un paviment més adherent i menys sorollós.

El tram Serinyà-Besalú no tindrà tercer carril, però sí rotondes

R. Estéban

El projecte de la variant de Banyoles està vinculat al de la reforma dels 5,4 km que hi ha a continuació a la C-66, en sentit Besalú. Aquesta darrera fase ja ha començat –es van reprendre a mitjans octubre– i, per tant, quan els treballs abastin la variant, els conductors es trobaran durant un temps obres en 13,5 km, la distància que hi ha entre la rotonda d’Haribo i els accessos a Besalú, al terme de Sant Ferriol. El projecte d’aquest tram, pressupostat en 6,1 milions i amb un termini d’execució de 15 mesos, posa també l’accent en la seguretat. No s’hi faran trams de tercer carril alternatiu. D’aspecte més destacat té la construcció de rotondes, un fet que ha creat certa controvèrsia, entre altres raons, perquè la idea inicial estava tan allunyada d’una carretera amb rotondes com era una autovia. Se’n preveuen tres de grans i una quarta de dimensions més reduïdes. Les primeres estaran situades precisament als dos extrems del tram i també a l’accés del nucli de Serinyà, mentre que la petita es construirà a l’entrada d’aquest poble, però fora del tronc central de la C-66.

Accessos de Fares

Un altre aspecte destacat és la reforma de l’entrada i sortida del veïnat de Fares (terme de Sant Ferriol). Ara, els conductors disposen d’un carril central d’acceleració i desacceleració, mentre que després de les obres n’hi haurà un altre per facilitar la maniobra. La separació dels dos sentits de la marxa també s’hi té en compte. En algun tram la separació es pintarà a la calçada de manera més visible que en l’actualitat, amb pintura zebrada. A l’altura dels nuclis de Serinyà i de Fares hi instal·laran una estructura metàl·lica que separi els dos sentits. D’altra banda, es posaran més barreres de seguretat, es renovaran la senyalització, el drenatge i els talussos i es tornarà a pavimentar tot el tram.

Amb retard

Les obres van amb retard perquè, al cap de poc d’haver-les iniciat (a l’estiu del 2018), les van aturar fins a l’octubre passat perquè calia corregir alguns aspectes del projecte i incloure-hi les modificacions que es demanaven en unes al·legacions presentades pels propietaris afectats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia