Infraestructures i serveis

Operació precisa

Defensors i opositors de la variant de les Preses es pronuncien sobre els estudis de traçat i ambiental per minimitzar la ferida al territori en tots els casos i, en alguns, també per evitar-la

Totes les opcions sotmeses a estudi discorren entre el riu i la carretera actual de la rotonda d’accés a Bracons a Codella i difereixen als enllaços i al Verntallat

La futura vari­ant de les Pre­ses genera con­sens. I això no vol pas dir que tot­hom avali la seva cons­trucció. Tot­hom està d’acord que serà una ferida en un ter­ri­tori molt deli­cat i en què hi ha un greu pro­blema de trànsit que s’ha de resol­dre. Per exem­ple, l’alcalde de les Pre­ses, Pere Vila, recorda que el seu poble té un pro­blema, però és cons­ci­ent que el mal el fan en un ter­ri­tori molt deli­cat i a cal veí, és a dir, al muni­cipi de la Vall d’en Bas, per on dis­corre quasi tot el traçat de la futura vari­ant. És impor­tant, doncs, tenir en compte aquesta rea­li­tat per enten­dre totes les opi­ni­ons i tots els mati­sos que legítima­ment defen­sen cadas­cun dels actors que inter­ve­nen en aquest pro­blema ter­ri­to­rial.

Les pro­pos­tes de traçat per a la vari­ant de les Pre­ses tenen molts ele­ments en comú, fins al punt que es poden resu­mir en dues, i fins i tot en una. La més idònia, segons els estu­dis, és la que pre­veu un traçat entre el riu Fluvià i l’actual car­re­tera C-63 (Olot-Santa Coloma de Far­ners) i té com a ele­ments més relle­vants un fals túnel de 450 metres de lon­gi­tud al sec­tor del Vern­ta­llat, on hi ha l’escola pública del mateix nom i creua la car­re­tera d’accés al Mallol i a Sant Pri­vat d’en Bas, i els enllaços dels dos extrems. Per una banda, inclou un nou enllaç amb el túnel de Bra­cons (C-37) a través d’un via­ducte de nova cons­trucció paral·lel a l’actual de Rubió, la demo­lició d’un tram de 450 metres d’aquest últim i un sis­tema de roton­des d’enllaç amb els acces­sos a Sant Esteve d’en Bas, i amb els dos sen­tits de la C-63. I, per la banda de Code­lla, al límit entre les Pre­ses i Olot, l’enllaç amb la futura vari­ant de la capi­tal gar­rot­xina és el mateix i a rela­ti­va­ment poca distància del riu Fluvià. Aquesta pro­posta té un cost de 89 mili­ons d’euros.

Hi ha una segona opció, quasi cal­cada al tram cen­tral, que es dife­ren­cia perquè no inclou el nou enllaç amb Bra­cons i el resol amb una rotonda a l’altura de l’actual encre­ua­ment de la C-63 amb la car­re­tera de Joa­ne­tes. En aquest cas, el cost és de 74 mili­ons d’euros.

Hi ha dues vari­ants menors dels ante­ri­ors traçats, una que no inclou el fals túnel al Vern­ta­llat i, per tant, pre­veu estruc­tu­res en superfície per superar el riu i l’accés a Sant Pri­vat, i una altra que sí que pre­veu el nou enllaç amb Bra­cons però dis­corre tota per superfície. Són totes tan simi­lars, que s’ha arri­bat a pro­po­sar alguna de les opci­ons sense el nou via­ducte com una pri­mera fase de la que s’escu­lli defi­ni­ti­va­ment.

Tant l’Ajun­ta­ment de les Pre­ses com el de la Vall d’en Bas afron­ten el pro­jecte amb un punt de par­tida dife­rent. Les Pre­ses té pressa perquè supor­ten un trànsit de 16.000 vehi­cles dia­ris a la tra­ves­sera des que es va obrir Bra­cons, ara fa deu anys. L’alcalde, Pere Vila, diu que paguen les con­seqüències de no haver tra­mi­tat un traçat glo­bal per a l’eix Vic-Olot. “Cal tenir en compte que la tra­ves­sera és un car­rer més per comu­ni­car-se els veïns de les Pre­ses”, recorda. Per ell, l’opció més clara és la que va en superfície i pre­serva una part de l’actual C-63, amb millo­res. “En una segona fase, després de veure els resul­tats de la posada en marxa d’aquesta opció, es podria valo­rar si cal una via directa que eviti les roton­des. Però, d’entrada, ja es podria posar en marxa per al des­vi­a­ment cap a Olot del trànsit pesant i dels vehi­cles de pas que pro­ve­nen de les comar­ques veïnes de l’altra banda de Bra­cons”, con­clou, tot remar­cant que les línies ver­me­lles que no tras­pas­sarà el seu con­sis­tori són que es mal­meti la via verda i que s’exe­cuti l’enllaç Olot-Code­lla sense el pro­jecte cons­truc­tiu del tram pre­senc.

El seu homòleg de la Vall d’en Bas, Lluís Amat, ha remar­cat des del pri­mer moment que el muni­cipi més afec­tat és el seu –suporta el 95% del nou traçat– i que ento­men per res­pon­sa­bi­li­tat i soli­da­ri­tat un pro­jecte que no volen. Amat adver­teix que les pro­pos­tes de traçat que hi ha sobre la taula són molt millo­ra­bles i per això té activa una comissió de segui­ment, inte­grada per repre­sen­tants dels dos grups muni­ci­pals del con­sis­tori i per experts, que és qui ha mar­cat les línies ver­me­lles que no volen tras­pas­sar, bàsica­ment fer sub­terrània la vari­ant al pas pel sec­tor de l’escola Vern­ta­llat i man­te­nir el com­promís d’un sol car­ril per sen­tit de cir­cu­lació.

I, final­ment, l’alcalde d’Olot, Pep Berga, s’ha man­tin­gut al marge del debat i d’entrar en valo­ra­ci­ons que no con­tri­bui­rien a una solució. Ho jus­ti­fica dient que és un pro­jecte que no afecta direc­ta­ment el seu muni­cipi i que només hi inter­vindrà si l’opció final obliga a modi­fi­car el tram sud de la vari­ant olo­tina, que té el pro­jecte a punt d’exe­cu­tar-se.

A favor i en contra

Diverses entitats i plataformes s’han pronunciat sobre la variant. Salvem les Valls ha tornat a entrar en acció per oposar-s’hi frontalment amb arguments del canvi climàtic. Aposta per repensar la mobilitat. També ho fa la nova plataforma E-Garrotxa, desvinculada de partits i entitats. La Unió de Pagesos ha denunciat l’agressió que representa la variant per a les terres agrícoles de més qualitat de Catalunya i ha reclamat que es torni a valorar l’opció d’un túnel per l’est de les Preses. Euram Garrotxa, per contra, ha demanat celeritat en l’execució de la variant d’Olot amb independència de la presenca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia