Infraestructures i serveis

L’acord per l’ampliació de l’aeroport del Prat inclou la connexió en alta velocitat amb Girona i Reus

Les instal·lació continuarà funcionant amb dues pistes segregades i amb més de 80 operacions per hora

La trobada s’ha celebrat abans de la cimera bilateral entre els dos executius

El vice­pre­si­dent del Govern i con­se­ller de Polítiques Digi­tals i Ter­ri­tori, Jordi Puig­neró, i la minis­tra de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, s’han reu­nit aquest dilluns a la seu del minis­teri per trac­tar l’ampli­ació de l’aero­port del Prat, segons ha avançat ElDi­a­rio.es i ha con­fir­mat l’ACN.

La tro­bada, que no cons­tava en l’agenda ofi­cial del vice­pre­si­dent, s’ha cele­brat abans de la bila­te­ral que man­te­nen aquesta tarda els dos exe­cu­tius a la capi­tal espa­nyola i també ha comp­tat amb la par­ti­ci­pació d’Aena, Mau­rici Lucena; i la nova secretària d’Estat de Trans­port i expre­si­denta d’Adif, Isa­bel Pardo de Vera. De moment, no han trans­cen­dit detalls de la reunió ni si s’ha avançat en un pos­si­ble acord.

L’acord per l’ampli­ació de l’aero­port del Prat inclou la con­nexió en alta velo­ci­tat amb els aero­ports de Girona i Reus amb l’objec­tiu que actuïn com a infra­es­truc­tu­res com­ple­mentàries i puguin des­con­ges­ti­o­nar el Prat. Les dues esta­ci­ons uni­ran els dos aero­ports amb Bar­ce­lona en mitja hora abans del 2026. Aquesta era una de les deman­des que havia expres­sat la Gene­ra­li­tat en el debat sobre l’ampli­ació de la infra­es­truc­tura, que supo­sarà una inversió de 1.700 mili­ons d’euros entre els anys 2022 i 2031. Un altre dels com­pro­mi­sos tan­cats per part d’Aena és que el Prat con­tinuï ope­rant amb pis­tes segre­ga­des i que ho faci més de 80 ope­ra­ci­ons per hora sense arri­bar al límit dels 90.

D’aquesta manera, es con­ti­nuarà uti­lit­zant la pista llarga pels ater­rat­ges i la pista, que ara és curta, pels enlai­ra­ments. L’ampli­ació del camp de vol reque­rirà que aquesta dar­rera s’allar­gui per donar cabuda als apa­rells que cobrei­xen rutes transoceàniques, tot i que no s’ha con­cre­tat si serà en 500 metres, tal com pro­posa Aena. L’allar­ga­ment de la pista també inclou­ria la cons­trucció d’una ter­mi­nal satèl·lit adreçada prin­ci­pal­ment als vols de llarg radi.

D’altra banda, superar les 80 ope­ra­ci­ons per hora ha de ser­vir perquè els vols puguin man­te­nir la seva pun­tu­a­li­tat i amb capa­ci­tat per als vols inter­con­ti­nen­tals, quan l’acti­vi­tat recu­peri els nivells ante­ri­ors a la pandèmia.

El pro­jecte d’ampli­ació de l’Aero­port del Prat, però, està sub­jecte al vis­ti­plau de la Comissió Euro­pea, ja que el pro­jecte implica la invasió d’una zona pro­te­gida medi­am­bi­en­tal­ment i s’hau­ran d’esta­blir unes com­pen­sa­ci­ons. De fet, la Gene­ra­li­tat ha avi­sat que no vali­darà cap pro­posta d’Aena que no sigui ava­lada prèvia­ment per les auto­ri­tats comu­nitàries. En aquest sen­tit, el ges­tor aero­por­tu­ari haurà de redac­tar un nou Pla Direc­tor amb cri­te­ris medi­am­bi­en­tals.

La nova minis­tra de Trans­port, Mobi­li­tat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, con­si­dera que no es pot renun­ciar a l’ampli­ació de l’aero­port del Prat perquè suposa “un motor de desen­vo­lu­pa­ment econòmic” i es com­pro­me­tia a ser “garant” d’una reforma exem­plar. A més, ha garan­tit que es tin­dria una “cura exqui­sida” amb les qüesti­ons medi­am­bi­en­tals.

Segons ha infor­mat la minis­tra de Política Ter­ri­to­rial i Funció Pública, Isa­bel Rodríguez en la roda de premsa poste­rior a la cimera bila­te­ral, l’acord per a l’ampli­ació de l’aero­port supo­sarà la cre­ació de 83.000 llocs de tre­ball direc­tes i 365.000 en total, amb una inversió per a les obres supo­sarà una inversió de 1.700 mili­ons d’euros, que seran inclo­ses en el DORA, que el Con­sell de Minis­tres té pre­vist apro­var al setem­bre. Amb aquesta ampli­ació, es garan­teix la con­nexió del Prat amb els aero­ports de Reus i Girona a través de l’AVE.

L’acord arriba després de mesos de debat des que el pre­si­dent d’Aena, Mau­rici Lucena, demanés a la Gene­ra­li­tat que es pro­nunciés aquest estiu si apos­tava no per a l’ampli­ació de la infra­es­truc­tura, amb l’objec­tiu de con­ver­tir-lo en un ’hub’ inter­con­ti­nen­tal i millo­rar les con­ne­xi­ons direc­tes amb les prin­ci­pals capi­tals del pla­neta. La pro­posta, però, suposa la invasió d’un espai pro­te­git medi­am­bi­en­tal­ment, que Aena haurà de com­pen­sar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia