Infraestructures

La diagonal del país

El nou eix diagonal tindrà 67 quilòmetres, tretze dels quals seran d'autovia entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès

El gros més important de l'obra va començar al febrer, després de retards i revisions

La revisió, modi­fi­cació i sobre­tot millora de la C-15 entre Vila­nova i la Geltrú i Man­resa és més a prop de con­ver­tir aquesta via en l'espe­rat eix dia­go­nal. Les màqui­nes que tre­ba­llen als mar­ges i, fins i tot en algun punt, al mig de la car­re­tera ho con­fir­men. Es tracta d'una car­re­tera de 67 quilòmetres que ha d'apro­par les comar­ques inte­ri­ors del Bages, l'Anoia i l'Alt Penedès al lito­ral del Gar­raf. Les obres com­por­ten la cons­trucció de trenta-cinc quilòmetres de car­re­tera nova, dels quals tretze seran d'auto­via, entre Vila­nova i la Geltrú i Vila­franca del Penedès, i 22 quilòmetres seran de via pre­fe­rent de dos car­rils. El pro­jecte inclou la cons­trucció de dotze túnels, cinc dels quals seran dobles, i setze ponts. En aquest moment, el 50% del traçat ja està cons­truït –entre Puigdàlber i Igua­lada i entre Cas­tell­fo­llit del Boix i Sant Sal­va­dor de Guar­di­ola. Algu­nes d'aques­tes obres s'han anat fent al llarg dels últims anys, però el mes de febrer pas­sat va començar el gros més impor­tant del pro­jecte, que el govern havia anat retar­dant per la falta de dis­po­ni­bi­li­tat pres­su­postària i perquè la reso­lució d'al·lega­ci­ons i poste­ri­ors revi­si­ons havia anat dila­tant l'exe­cució del pro­jecte. La intenció de la Gene­ra­li­tat és que les obres esti­guin aca­ba­des entre finals del 2011 i el pri­mer semes­tre del 2012.

Aques­tes obres, que durant els mesos d'estiu han agreu­jat les cues habi­tu­als de banyis­tes entre Vila­franca del Penedès i Vila­nova i la Geltrú, supo­sa­ran un canvi impor­tant en la con­cepció de la distància entre les capi­tals de l'Alt Penedès i el Gar­raf, a par­tir del moment en què esti­gui feta l'auto­via. El des­gast que el traçat nou suposa des del punt de vista del ter­ri­tori es com­pen­sarà amb temps per als con­duc­tors. “Els tre­ba­lla­dors que entre les set i les deu del matí han de cir­cu­lar per aquesta via amb l'objec­tiu d'arri­bar a l'hora a la feina nota­ran molt el canvi”, reco­nei­xia ahir l'alcalde acci­den­tal de Vila­nova i la Geltrú, el repu­blicà Tomàs Àlvaro.

El traçat entre Vila­nova i la Geltrú i Vila­franca del Penedès s'ha con­ce­but com un canvi radi­cal en la comu­ni­cació. El pro­jecte pro­po­sat des de la Gene­ra­li­tat va fer sor­tir al car­rer els veïns de Canye­lles ara fa uns anys, i fa tot just uns mesos les obres han tor­nat a pro­vo­car les quei­xes veïnals a causa de les molèsties gene­ra­des. La cons­trucció del túnel del Montgròs és un dels han­di­caps del pro­jecte.

Si la nova C-15 va supo­sar una millora subs­tan­cial de la comu­ni­cació entre Igua­lada i Man­resa, ara gene­rarà un efecte sem­blant entre el Gar­raf i l'Alt Penedès, i això obliga els muni­ci­pis afec­tats –Sant Pere de Ribes, Canye­lles i Olèrdola– a renun­ciar al ter­ri­tori a canvi de velo­ci­tat i comu­ni­cació.

LA XIFRA

368,4
Són els milions d'euros
que s'han d'invertir per fer realitat el projecte que facilita les comunicacions entre Vilanova i Manresa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.