Un estudi recomana que la carretera que substitueixi l'N-II tingui menys accessos

El treball de la Cambra de Comerç per al Maresme aposta també perquè la via sigui més ràpida

Les diferències entre la pro­posta més bene­fi­ci­osa per a la Cam­bra i la que hi ha sobre la taula –tot i que totes dues es van fer per encàrrec del Con­sell Comar­cal del Maresme– es basen sobre­tot en el nom­bre d'acces­sos i en la velo­ci­tat que tin­dria la car­re­tera. En el pri­mer cas, es tracta d'una auto­via amb nou enllaços a dife­rent nivell –una pro­posta amb un dis­seny sem­blant al de les ron­des de Bar­ce­lona– i una velo­ci­tat màxima de 100 km/h; i, en el segon cas, una car­re­tera amb tretze acces­sos a nivell, la majo­ria dels quals serien a través de roton­des, i amb una velo­ci­tat de 80 km/h. En les dues hipòtesis es cons­tata que la nova infra­es­truc­tura absor­bi­ria un 60% del trànsit que ara té l'N-II, però el que com­pensa a la Cam­bra de Comerç són els «bene­fi­cis soci­als». «A banda del cost econòmic, es dóna valor a la reducció del nom­bre d'acci­dents, a les emis­si­ons de diòxid de car­boni i al temps de viatge», va dir Sal­va­dor Cur­coll, direc­tor del gabi­net d'infra­es­truc­tu­res i ter­ri­tori de l'enti­tat, que també des­taca que la pro­posta solu­ci­ona el trànsit de llarg recor­re­gut i pri­o­ritza la con­nec­ti­vi­tat amb Bar­ce­lona.

Sigui quina sigui l'opció que final­ment escu­lli la Gene­ra­li­tat per tirar enda­vant, Cur­coll defensa la neces­si­tat de dotar ade­qua­da­ment la comarca de les infra­es­truc­tu­res que neces­sita, tenint en compte que en un horitzó d'uns vint anys, i segons es desprèn de l'estudi, al Maresme aug­men­tarà un 85% el nom­bre de des­plaçaments entre muni­ci­pis. En aquest sen­tit, un dels fac­tors que hau­rien de con­tri­buir a la reducció de la satu­ració és la millora del trans­port públic, tant fer­ro­vi­ari com de car­re­tera.

Una xarxa viària congestionada

L'estudi de la Cambra de Comerç sobre la mobilitat i les infraestructures de transport del Maresme indica que la xarxa viària bàsica de la comarca presenta problemes de congestió, fonamentalment a l'autopista C-32 i a la carretera N-II. Actualment, l'N-II suporta més de 45.000 vehicles diaris a la zona sud del Maresme i les retencions de trànsit hi són significatives. De fet, la velocitat mitjana de recorregut per als 52 quilòmetres que hi ha entre Tordera i Montgat és de 40 quilòmetres per hora, fet que suposa 78 minuts de temps de viatge. A més, i per arrodonir la situació, la carretera N-II està sotmesa a una elevada accidentalitat. D'altra banda, un altre dels indicadors de l'estudi assenyala que gairebé dues terceres parts dels desplaçaments de mobilitat obligada externa al Maresme es fan en vehicle privat. Pel que fa al transport públic, el ferrocarril només suposa un 26% dels viatges que es fan i l'autobús, tan sols un 6%.

ERC s'hi oposa

L'alcalde d'Alella i president comarcal d'ERC, Andreu Francisco, va aprofitar la presentació, ahir, de l'informe per criticar que el treball únicament recull les opcions que ja existeixen, sense plantejar res de nou. De fet, els republicans sempre s'han mostrat contraris a la construcció d'una via alternativa a l'N-II, tal com la Generalitat projecta, i aposten per unes altres mesures, com ara la millora del transport públic i la gratuïtat de la C-32 per als veïns de la comarca. Entre el públic també va intervenir el diputat d'ERC Pere Aragonès, que va lamentar precisament que el treball de la Cambra de Comerç no tingui en compte «una gestió diferent dels peatges». Per part de la Cambra, Salvador Curcoll va insistir a dir que l'estudi en cap cas no implica que la proposta que surt més ben parada sigui la que defensa l'entitat i que l'objectiu del treball era analitzar sota el seu prisma les diferents propostes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.