Infraestructures

garrigues

Obres a la línia del TAV per “augmentar-ne” la seguretat

Els trens han de reduir la velocitat, però Adif assegura que no afectarà el temps del viatge entre Madrid i Barcelona

El tipus de sòl ha obligat a fer controls constants de l'estat de l'estructura

L'Admi­nis­tra­dor d'Infra­es­truc­tu­res Fer­roviàries, Adif, està duent a terme tre­balls de millora al via­ducte dels Palla­re­sos, entre els ter­mes de l'Albi i les Bor­ges Blan­ques, de la línia d'alta velo­ci­tat Madrid-Bar­ce­lona per reforçar l'esta­bi­li­tat de la infra­es­truc­tura i del ter­reny L'objec­tiu és “aug­men­tar les con­di­ci­ons de segu­re­tat, fia­bi­li­tat, eficàcia i como­di­tat” del ser­vei fer­ro­vi­ari.

El via­ducte està cons­truït sobre un ter­reny amb unes carac­terísti­ques geològiques espe­ci­als que han fet que Adif acabés optant per exe­cu­tar-hi aquesta actu­ació addi­ci­o­nal, pres­su­pos­tada en 7,4 mili­ons. Men­tre durin les obres, els trens es veuen obli­gats a reduir la velo­ci­tat per segu­re­tat, com es fa en la resta d'obres en infra­es­truc­tu­res fer­roviàries, i que en cap cas afecta el temps de tra­jecte pre­vist ni en la pun­tu­a­li­tat dels trens. Els com­bois redu­ei­xen la velo­ci­tat quan cre­uen el via­ducte, a més de la mei­tat de la que hau­ria de ser l'habi­tual.

Les obres inclo­uen l'exe­cució de llo­ses de for­migó armat en els dos estreps del via­ducte, que es des­plaçaran des d'una pla­ta­forma annexa mit­jançant gats hidràulics i, per altra, injec­ci­ons de con­so­li­dació del ter­reny. Quan fina­lit­zin aquests tre­balls als estreps, s'ini­ciarà la ins­tal·lació d'estruc­tu­res de for­migó armat als pilars del via­ducte. Paral·lela­ment, s'exe­cu­ta­ran ope­ra­ci­ons tècni­ques a la superes­truc­tura del via­ducte per com­pa­ti­bi­lit­zar els tre­balls amb el cor­recte fun­ci­o­na­ment de les ins­tal·laci­ons d'elec­tri­fi­cació i comu­ni­ca­ci­ons de la línia d'alta velo­ci­tat.

13
mesos
és el que duraran les obres, que ja han començat. Els trens circularan per aquesta zona més a poc a poc.
7,4
milions d'euros
es gastaran en lloses i estructures de formigó armat per afermar el viaducte.

77 milions de sobrecost

El tram de la línia d'alta velocitat entre Lleida i Tarragona va entrar en funcionament el desembre del 2006. Durant les obres de construcció, l'administrador ferroviari es va veure obligat a reforçar l'estructura dels túnels de Montblanc i la Riba en detectar problemes d'estabilitat al terreny, una actuació que ja va suposar un sobrecost de més de 70 milions d'euros al projecte de línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa. Ara se n'han de gastar 7,4 més. Des de la construcció del viaducte dels Pallaresos, Adif és conscient de les especials característiques geològiques del terreny i ha dut a terme un control exhaustiu del traçat de la línia a la zona. Algunes de les actuacions han estat la realització d'auscultacions per saber amb el màxim detall possible quin és l'estat del terreny i de l'estructura. En els darrers anys, Adif també ha dut a terme obres de caràcter preventiu en els estreps, els pilars i el tauler del viaducte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.