Infraestructures

L'Estat també abandona els projectes a l'eix pirinenc

No inclou recursos per a l'N-152 i l'N-260 de la Molina fins a Olot més enllà del 2013

El govern espanyol afirma en una resposta al PSC que continuarà la tramitació dels projectes però que només els farà “en funció de la disponibilitat pressupostària”

La línia entre Barcelona i Puigcerdà queda sense cap inversió des d'aquest any

L'anàlisi del pro­jecte de pres­su­post de l'Estat per al 2013 deixa també altres grans dam­ni­fi­cats a les comar­ques giro­ni­nes, a part de l'N-II. El des­do­bla­ment de la naci­o­nal incor­pora 30,8 mili­ons que ser­vi­ran sobre­tot per con­ti­nuar les obres de l'auto­via entre Cal­des i Sils, i també per a millo­res de la segu­re­tat en tot el tram de la car­re­tera, a part de tres mili­ons per al tram Sils-Maçanet. També hi ha 10.000 euros per a l'alter­na­tiva ide­ada ara per Foment entre Maçanet i Gra­no­llers, una suma molt reduïda per a un estudi d'aquesta mena. Però, més enllà d'aques­tes inver­si­ons, la resta d'infra­es­truc­tu­res pro­pi­e­tat de l'Estat a les comar­ques giro­ni­nes són un desert, amb par­ti­des mínimes i sense con­tinuïtat.

Una de les vies més afec­ta­des en aquest sen­tit és l'eix piri­nenc, que inclou l'N-260 –que va de Port­bou a Ripoll– i l'N-152, que uneix la capi­tal del Ripollès amb la Cer­da­nya per la collada de Toses. Segons el pres­su­post de l'Estat, es des­ti­na­ran 350.000 euros en tota aquesta via per a la redacció d'estu­dis i pro­jec­tes, entre els quals n'hi ha de tan rei­vin­di­cats com ara el túnel de Toses i les vari­ants de Ribes de Fre­ser, Sant Joan de les Aba­des­ses, Ripoll i Olot. Més enllà d'aques­tes par­ti­des per al 2013, no s'hi inclou cap pro­jecció de futur, i que­den sense recur­sos pre­vis­tos per al 2014, 2015 i 2016. Els pro­jec­tes s'havien ini­ciat tots el 2008.

Aquesta dada coin­ci­deix amb una res­posta par­la­mentària que el govern espa­nyol ha fet arran d'una pre­gunta del dipu­tat del PSC Àlex Sáez sobre aques­tes infra­es­truc­tu­res. Segons les res­pos­tes de l'Estat, els trams entre Figue­res i Llançà i entre Ripoll i Olot estan en fase de redacció de l'estudi infor­ma­tiu, que s'ha de sot­me­tre encara a la infor­mació pública i a la poste­rior ava­lu­ació d'impacte ambi­en­tal abans d'apro­var-se defi­ni­ti­va­ment. La vari­ant de Ribes, el túnel de Toses i la con­nexió entre l'N-152 i la Molina també estan pen­dents encara de la decla­ració d'impacte ambi­en­tal.

En tots els casos, però, l'Estat afirma que, “una vegada apro­vats, es pro­ce­dirà a la posada a lici­tació de les obres d'acord amb l'existència de les cor­res­po­nents dis­po­ni­bi­li­tats pres­su­postàries i les pri­o­ri­tats que s'esta­blei­xin”. Aques­tes allar­gues, com­bi­na­des amb la des­a­pa­rició de par­ti­des a par­tir del 2014, donen poques espe­ran­ces de reso­lució d'aquests pro­jec­tes a curt ter­mini. Segons Àlex Sáez, “en la pri­mera com­pa­rei­xença que va fer, la minis­tra Pas­tor deia que això era una pri­o­ri­tat, i ara resulta que se'n des­diu. Com a mínim la vari­ant de Ribes s'hau­ria d'afron­tar en aquesta legis­la­tura”.

Res per al tren

Pel que fa a la millora de la línia de tren entre Bar­ce­lona, Vic, Ripoll i Puig­cerdà, el pres­su­post del 2013 no inclou ni un sol euro. Les par­ti­des s'havien obert el 1999 i aca­ba­ven aquest 2012, i l'Estat no les ha reno­vat. Sí que hi ha par­ti­des per supri­mir pas­sos a nivell, però no espe­ci­fica on.

10.000
euros
destinarà a l'inici dels estudis per fer una autovia entre Maçanet i Granollers.
5
anys
feia que es tramitaven els estudis a l'N-152, des del 2008.

El pont del Ter, el TAV i els regants

On sí que continuaran les obres és al pont sobre el Ter a Girona, que connectarà el barri del Pont Major amb la rotonda de l'hospital Josep Trueta. Aquest any s'hi destinaran 4,8 milions, i les previsions són continuar finançant l'obra fins al 2015. El TAV a les comarques gironines també mantindrà una inversió forta per a la finalització de les obres, que ja estan en plena recta final, amb 50 milions d'euros. D'altra banda, també rebran diners les comunitats de regants del marge dret de la Muga –amb 378.000 euros– i de la presa de Colomers, al Ter, amb 894.000. Aquestes obres de modernització dels regadius tindran una inversió més forta l'any que ve.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.