Infraestructures

infraestructures

Renfe no vol pagar pels retards de quinze minuts

La Generalitat ha rebaixat de vint a quinze els minuts a partir dels quals l'usuari pot reclamar la devolució del bitllet

L'operadora no ha respost els requeriments i desobeeix el canvi normatiu

Enèsim con­flicte entre el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat i Renfe. Aquesta vegada és per les noves con­di­ci­ons gene­rals d'uti­lit­zació dels ser­veis fer­ro­vi­a­ris, que són vigents des de prin­cipi d'octu­bre. Entre les mesu­res, hi ha modi­fi­ca­ci­ons res­pecte a les com­pen­sa­ci­ons a què tenen dret els usu­a­ris en cas de retards en els trens de roda­lies i regi­o­nals de tota la xarxa fer­roviària cata­lana, que opera Renfe. Fins ara, els cli­ents es podien aco­llir al sis­tema de Devo­lució Xpress si el tren acu­mu­lava un retard supe­rior als vint minuts i això fos impu­ta­ble a la gestió del ser­vei i no a altres cau­ses com ara força major o obres anun­ci­a­des. Amb els can­vis, aquest temps s'ha reduït a quinze minuts. A par­tir d'aquest temps de retard, l'usu­ari té dret a recla­mar un bit­llet gratuït que li per­meti fer el mateix tra­jecte.

Renfe ara per ara no està dis­po­sada a apli­car aquests can­vis de cri­teri, ja que això implica un aug­ment de la bossa d'usu­a­ris que podran recla­mar la Devo­lució Xpress. Pre­ci­sa­ment, són cons­tants les quei­xes d'usu­a­ris de la línia entre Port­bou, Figue­res, Girona i Bar­ce­lona per retards que oscil·len entre deu i vint minuts. La com­pa­nyia, però, ha decli­nat ara per ara fer cap comen­tari, i han afir­mat que expo­sa­ran els seus argu­ments a la Gene­ra­li­tat a través de canals ofi­ci­als.

Expe­di­ent san­ci­o­na­dor

Des de la con­se­lle­ria de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, s'ha asse­gu­rat que durant el mes pas­sat s'han fet diver­sos reque­ri­ments a Renfe perquè apli­qui aquest canvi, sense haver obtin­gut fins ara cap mena de res­posta de la com­pa­nyia. Afe­gei­xen, a més, que si l'ope­ra­dora no actua i no s'hi adapta, s'obrirà un expe­di­ent san­ci­o­na­dor per incom­pli­ment directe de les con­di­ci­ons que marca la Gene­ra­li­tat.

Aquest nou enfron­ta­ment inclou cons­tants des­a­cords per fir­mar un nou con­tracte pro­grama que regeixi les rela­ci­ons entre les dues parts, i les denúncies del govern de la falta d'inver­si­ons de l'Estat en la xarxa fer­roviària cata­lana.

LA DATA

03.10.12
El DOGC
va publicar les condicions generals per a la utilització dels serveis ferroviaris.

LA XIFRA

30
dies
naturals és el termini en què es permet utilitzar el nou bitllet de Devolució Xpress.

Renfe ha d'adaptar deu trens per poder fer serveis internacionals

La pròxima posada en marxa de la línia del TAV entre Barcelona, Girona, Figueres i Perpinyà obligarà a determinar horaris, freqüències i les noves línies que es posaran en servei amb l'alta velocitat en el tram internacional. Renfe ha explicat que aquests serveis encara no estan definits, però que els operarà la societat ferroviària Elipsos. Es tracta d'un gestor ferroviari format al 50% per Renfe i SNCF –l'operadora francesa–, muntat ja fa uns anys per oferir els serveis de Trenhotel de Madrid i Barcelona cap a capitals europees. Amb la posada en servei del tram internacional entre Figueres i Perpinyà, ja es va decidir utilitzar aquesta mateixa societat per gestionar l'oferta comercial dels combois entre els dos països. El fet de canviar de país obliga a tenir en compte un seguit de consideracions tècniques que dificulten la circulació normal del servei, com ara temes de senyalització. De fet, Renfe i SNCF tenen acords d'homologació del material de cada companyia per facilitar aquests punts.

Però per poder fer els serveis internacionals del TAV, Renfe es va trobar amb un problema addicional: l'alimentació energètica dels trens. Com que l'Estat francès no ha fet les obres de l'alta velocitat entre Perpinyà i Nimes, els combois de la línia d'alta velocitat han de circular per la via convencional, que s'alimenta amb corrent continu a 1.500 volts. En canvi, el TAV funciona a 25.000 volts i amb corrent altern. Per operar l'alta velocitat, Renfe ha comprat un seguit de combois que estan preparats només per operar per via del TAV, i que per tant no podrien avançar des de Perpinyà cap amunt. SNCF, en canvi, té els trens adaptats per a la doble tensió. Per això, Renfe va encarregar adaptar deu trens de la flota actual del TAV a la doble tensió, i així poder fer el servei sense comprar trens nous. Els treballs costaran 30 milions i s'haurien d'acabar abans de finals d'any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.