Infraestructures

Que Adif ens agafi confessats

A cinc dies de l'estrena, els cossos d'emergències de la Generalitat desconeixen l'estació i els túnels del TAV a Girona, i no saben com hauran d'actuar en cas d'incident

Han requerit informació a Adif per planificar les accions, però no han rebut resposta

Bombers, SEM i Mossos no han pogut fer-hi ni inspeccions ni simulacres

No exis­teix cap pro­to­col con­junt d'actu­ació en cas d'emergència


El pro­jecte inclou els ele­ments de segu­re­tat, però no s'han noti­fi­cat


Els cos­sos d'emergències i segu­re­tat de la Gene­ra­li­tat no conei­xen abso­lu­ta­ment res de l'estació i els túnels urbans del TAV a Girona. No saben quins ele­ments de segu­re­tat incor­po­ren ni com els poden uti­lit­zar, no han pogut fer-hi ins­pec­ci­ons prèvies ni simu­la­cres, no han par­ti­ci­pat en la defi­nició del pro­jecte i no dis­po­sen de cap pro­to­col o pla amb Adif per actuar con­jun­ta­ment en cas d'incidència. A cinc dies de la inau­gu­ració ofi­cial, per als cos­sos englo­bats dins de Pro­tecció Civil, l'estació i els túnels de Girona són un com­plet des­co­ne­gut. Això inclou orga­nis­mes com ara Bom­bers, Mos­sos i el SEM (Sis­tema d'Emergències Mèdiques). Per exem­ple, no saben per on hau­rien de pas­sar les ambulàncies ni fins on podrien arri­bar en cas que hi hagués algun ferit, des­co­nei­xen on hi ha pre­ses d'aigua per si s'hi ha d'apa­gar un foc, o per on s'hau­rien de fer les eva­cu­a­ci­ons dels viat­gers si fos neces­sari.

Des d'Adif, l'orga­nisme esta­tal encar­re­gat de la cons­trucció de l'obra, no se'ls ha con­vo­cat a cap reunió, i no s'han atès les peti­ci­ons d'infor­mació que aquests cos­sos han fet per pla­ni­fi­car les actu­a­ci­ons en cas d'algun acci­dent o qual­se­vol altra incidència dins el túnel o l'estació. Encara més, ningú des de l'Estat els ha noti­fi­cat ofi­ci­al­ment que dimarts que ve hi haurà la inau­gu­ració ofi­cial, i que dime­cres ja començaran els ser­veis i hi cir­cu­la­ran trens. Ho saben només per la premsa, tal com van con­fir­mar ahir diver­ses fonts a aquest diari.

El pro­jecte d'Adif incor­po­rava tots els aspec­tes rela­ci­o­nats amb la segu­re­tat, i hi ha constància ver­bal que s'ha com­plert tot el que dicta la llei en temes de segu­re­tat en túnels fer­ro­vi­a­ris. Però els cos­sos de la Gene­ra­li­tat –que són els que hau­rien d'actuar en cas d'emergència– no han pogut veure cap paper més enllà dels plànols genèrics, des de Madrid no se'ls ha fet arri­bar infor­mació que han sol·lici­tat en aquest aspecte, i no han pogut tre­pit­jar l'obra per conèixer les ins­tal·laci­ons i pre­veure acci­ons. Fins i tot, des d'un dels cos­sos s'afir­mava ahir que espe­ren que tot es posi en marxa per poder visi­tar l'estació i fer-se una idea de com hau­rien de reac­ci­o­nar. “No ens han con­vo­cat mai, la sen­sació que tenim és de pre­ci­pi­tació i, si passa alguna cosa, hau­rem d'impro­vi­sar”, afir­mava ahir una de les fonts. De tota manera, la distància entre les sor­ti­des d'emergència, la distància entre el túnel i la superfície o la coin­cidència de diver­sos ele­ments com ara l'estació de tren i de bus i el pàrquing són alguns dels ele­ments que s'entre­ve­uen més pro­blemàtics de resol­dre sense dis­po­sar de més infor­mació.

Com­pli­ment de la llei

En cap cas es posa en dubte que tota la infra­es­truc­tura com­pleix escru­po­lo­sa­ment la nor­ma­tiva de segu­re­tat de l'Estat. Però mal­grat els intents que s'han fet –en alguns casos, l'últim va ser fa dos anys– per poder ava­luar-los i par­ti­ci­par en la redacció dels plans, la des­co­or­di­nació amb Adif ha estat total. De fet, la llei cata­lana del 2010 esta­bleix que, en les infra­es­truc­tu­res, és neces­sari el vis­ti­plau d'orga­nis­mes com ara els Bom­bers per garan­tir que les obres són segu­res i que en cas d'acci­dent hi haurà els espais, les eines i els plans neces­sa­ris per actuar. Però, com que el pro­jecte del TAV a la ciu­tat de Girona és ante­rior i la llei no és retro­ac­tiva, no ha estat obli­ga­tori aquest informe.

Aquesta situ­ació de Girona con­trasta amb el túnel del TAV entre la Jon­quera i el Pertús, que en ser inter­na­ci­o­nal ha de com­plir també la nor­ma­tiva fran­cesa, molt més estricta que l'espa­nyola en temes com per exem­ple les sor­ti­des d'emergència, que hi ha cada 200 metres. A més, es dis­posa de recur­sos mate­ri­als adap­tats exclu­si­va­ment per a túnels fer­ro­vi­a­ris, com ara cami­ons cis­terna que poden anar sobre rails, ine­xis­tents a tot l'Estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.