Infraestructures

Urbanisme

La reconversió de l'N-II

Martorell ja té passeig

L'antiga nacional al seu pas pel municipi s'ha convertit en un passeig urbà de cinc quilòmetres de longitud

Els ciutadans celebren amb una passejada popular la desaparició de 40.000 vehicles diaris per l'interior de Martorell

Ha estat un procés llarg, que va començar el 1998 amb la cessió de la carretera a la ciutat

Fa vint anys, el car­rer del Mur era “pos­si­ble­ment el car­rer més lleig i brut de l'Europa occi­den­tal”. L'alcalde de Mar­to­rell, Sal­va­dor Esteve, pot­ser no exa­gera quan recorda com era fa 20 anys aquest car­rer, per on pas­sa­ven cada dia més de 40.000 vehi­cles. Lla­vors no exis­tia l'auto­via A-2, i la naci­o­nal al seu pas pel cen­tre del muni­cipi, amb qua­tre car­rils, gene­rava tal flux de trànsit que la bar­rera era gai­rebé infran­que­ja­ble. Ahir, els ciu­ta­dans de Mar­to­rell van cele­brar, amb una pas­se­jada mul­ti­tu­dinària, que la ciu­tat té un pas­seig de cinc quilòmetres, amb vore­res amples, bancs on seure i par­ter­res amb flors. Les obres de trans­for­mació de l'N-II en pas­seig han que­dat enlles­ti­des aquest mateix mes, després de 12 anys d'obres, amb els tre­balls que s'han efec­tuat al tram comprès entre l'avin­guda de Can Cases i el pont del pas dels fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat.

La trans­for­mació ja es va començar a tre­ba­llar el 1992, quan els ajun­ta­ments de Mar­to­rell –ja amb Esteve com a alcalde–, Sant Andreu de la Barca i Pallejà van pre­sen­tar una pro­posta per uni­fi­car cri­te­ris en la recon­versió de l'N-II. Sis anys més tard, i un cop va entrar en fun­ci­o­na­ment l'auto­via A-2, el Minis­teri de Foment va cedir la titu­la­ri­tat de la via als ajun­ta­ments, que van abor­dar les obres de manera indi­vi­dual. En el cas de Mar­to­rell, van començar el 2002 i s'ha refor­mat un traçat de cinc quilòmetres en què s'han inver­tit set mili­ons d'euros, dels quals tres han estat apor­tats per l'Ajun­ta­ment i els qua­tre res­tants han pro­vin­gut de fons euro­peus i esta­tals, de la llei de bar­ris de la Gene­ra­li­tat i de la Dipu­tació de Bar­ce­lona.

El regi­dor d'Urba­nisme, Xavier Fono­llosa, valora que la trans­for­mació de l'antiga naci­o­nal “és un fet pal­pa­ble” que es mani­festa clara­ment: “Hem dei­xat enrere una car­re­tera grisa i fosca per donar la ben­vin­guda a un pas­seig ample, verd, il·lumi­nat i ple de color.” En defi­ni­tiva, es tracta d'una via recu­pe­rada “on el pro­ta­go­nisme el tenen les per­so­nes”. Fono­llosa recorda que la pro­posta que va fer l'alcalde fa 20 anys li va sem­blar “ambi­ci­osa i ago­sa­rada, però alhora molt necessària”, i que avui s'ha con­ver­tit en una rea­li­tat.

Celebració popular
Un trenet va circular ahir durant el matí al llarg de tot el passeig, i va ser un dels elements amb què Martorell va celebrar la reconversió de la carretera. L'acte de celebració va incloure una passejada, una xocolatada, una arrossada i actuacions organitzades per les entitats.
7
milions d'euros
ha costat la transformació de l'antiga N-II en passeig urbà.
5
quilòmetres
té el nou passeig, des del Congost fins a Can Cases.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia