Infraestructures

Més transversal que mai

El 2014 van passar diàriament per la C-25 una mitjana de 12.172 vehicles, un 25% més que el 2011, abans del desdoblament, i hi va haver una víctima mortal

L'eix porta oportunitats i turistes a les ciutats per on passa

L'eix ha de servir per crear riquesa als territoris per on passa

Si hi havia una crítica que des­per­tava con­sens, fins i tot abans que s'inau­gurés, el 1997, és que l'eix trans­ver­sal nai­xia just. Tard o d'hora s'hau­ria de des­do­blar. Després de gai­rebé dos anys i mig d'obres, el 4 de gener del 2013 la C-25 dei­xava de ser una car­re­tera estreta i peri­llosa i es con­ver­tia en una auto­via còmoda i segura que s'ha gua­nyat la con­fiança dels usu­a­ris. Dels 9.726 vehi­cles dia­ris de mit­jana que hi cir­cu­la­ven el 2011 (abans del des­do­bla­ment), el 2014 es va pas­sar als 12.172, un 25,1% més. Per trams (vegeu gràfic), el de Man­resa-Vic (13.234 vehi­cles) és el que va tenir més volum de cir­cu­lació l'any pas­sat i el de Cer­vera-Man­resa (amb 10.655), el que en va tenir menys, tot i que va ser el que va regis­trar més pro­porció de vehi­cles pesants (2.823, el 26,4%). També cal des­ta­car els 12.027 vehi­cles que l'any pas­sat van fer els 153 km de cap a cap de la via, 1.133 més que l'any ante­rior, segons dades de l'empresa con­ces­sionària Cedinsa. “Amb els números que tenim avui, és una via que har­mo­nitza per­fec­ta­ment el trànsit de vehi­cles lleu­gers i pesants, i amb prou capa­ci­tat per créixer fins a més de 40.000 o 50.000 vehi­cles dia­ris”, comenta Ricard Font, secre­tari d'Infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya.

La prin­ci­pal i més grata con­seqüència del des­do­bla­ment de l'eix trans­ver­sal ha estat la dràstica reducció de l'acci­den­ta­li­tat i la sinis­tra­li­tat en aquesta via (vegeu gràfic). Si entre els anys 2000 i 2012 es va regis­trar una mit­jana de quinze vícti­mes mor­tals anu­als, d'ençà del des­do­bla­ment hi ha hagut un únic mort, el 2014. El doble car­ril i la mit­jana de sepa­ració han fet que, mal­grat que en molts trams es pot cir­cu­lar a una velo­ci­tat màxima de 120 km/h, les imprudències temeràries a l'hora d'avançar (sobre­tot cami­ons) s'hagin reduït al màxim.

S'ha gua­nyat en segu­re­tat, doncs, però també hi ha més inter­re­lació entre els muni­ci­pis per on passa la C-25. “En aquest moment, tot just estem començant a intuir les pos­si­bi­li­tats de l'eix. En una futura fase de rela­tiva nor­ma­li­tat econòmica, veu­rem que tindrà efec­tes en el PIB, i en la capa­ci­tat de gene­rar riquesa i ocu­pació als ter­ri­to­ris per on passa”, opina Font. En aquest sen­tit, Pere Casals, pre­si­dent de la Cam­bra de Comerç de Man­resa, des­taca que tant la gent del Bages com la d'Osona ara té més pre­dis­po­sició a l'hora de tre­ba­llar o estu­diar a la comarca veïna.

Amb el doble (i en algun punt tri­ple) car­ril per sen­tit, segons Casals, s'ha notat un aug­ment del flux de movi­ment de mer­ca­de­ries, que no necessària­ment és con­seqüència d'un aba­ra­ti­ment de cos­tos. “Des de la part de ponent, pot­ser sí, però els cami­ons que vénen car­re­gats des de lle­vant, encara que s'estal­vien el peatge, es tro­ben amb una oro­gra­fia com­pli­cada i amb trams d'un gran des­ni­vell, la qual cosa fa que, per exem­ple, el cost del com­bus­ti­ble, no sigui menor.” Tot i així, Domènec Espa­dalé, pre­si­dent de la Cam­bra de Comerç de Girona, subrat­lla la neces­si­tat que tenen les indústries de dis­po­sar de con­ne­xi­ons òpti­mes: “Així com abans les fàbri­ques es posa­ven al cos­tat dels rius, avui és molt impor­tant per a les empre­ses tenir bones comu­ni­ca­ci­ons per poder rebai­xar els cos­tos logístics i aug­men­tar la com­pe­ti­ti­vi­tat.” Una altra cosa és que la senya­lit­zació de les vies sigui efi­ci­ent. En el cas de Cal­des de Mala­ve­lla, per exem­ple, terme muni­ci­pal on acaba l'eix, el nucli està situat a uns cinc o sis quilòmetres de la sor­tida de l'auto­via i els efec­tes del des­do­bla­ment han estat més aviat escas­sos.

Pel que fa als vehi­cles pesants (amb el màxim volum de trànsit al mes de juliol, en tots els trams de l'eix), queda pen­dent de resol­dre's l'apli­cació de l'euro­vi­nyeta. Tant des de les cam­bres de comerç del ter­ri­tori afec­tat com des de la Gene­ra­li­tat opi­nen que no pot ser que Cata­lu­nya sigui pio­nera en l'apli­cació d'una tari­fació per ús de vies d'alta capa­ci­tat si l'Estat espa­nyol no fa cap esforç per adap­tar-se a la nor­ma­tiva euro­pea.

LES XIFRES

40.000
vehicles
diaris podria assumir la C-25, tres vegades més respecte al volum de cotxes actual.
15
víctimes mortals
a l'any de mitjana hi va haver entre el 2000 i el 2012 a l'eix transversal.
342
persones
procedents del Gironès van passar per l'oficina de turisme de Vic el 2014, gairebé el doble que el 2012.

Ciutats més properes i connectades

Fa de mal dir amb exactitud fins a quin punt el nombre de visitants d'una ciutat es deu a la millora de les comunicacions, però hi ha dades que conviden a la reflexió. A l'oficina de turisme de Vic el 2012 (abans del desdoblament) van registrar prop de 190 persones procedents del Gironès. L'any passat, 342. “Els osonencs anem molt cap a Girona, però als gironins els costava més tirar enrere. Ara veuen que en mitja hora llarga són a Vic”, diu Anna Erra, regidora de Comerç i Turisme de Vic. No passa el mateix amb Manresa: “Hi hem estat més connectats i la relació ha estat més estable des del principi.” Tant abans com després del desdoblament de la C-25, el nombre de visitants bagencs que han passat per l'oficina de turisme de Vic s'ha mogut entre els 450 i 500 anuals.

Sílvia Gratacós, regidora de Promoció Econòmica, Comerç i Turisme de Manresa, destaca, igual que la seva homònima vigatana, que la relació entre les dues capitals es nota, sobretot, en el fet que hi hagi més presència de les ciutats en les principals fires respectives. El 2012, van passar per l'oficina de turisme de Manresa 2.044 persones (17,8%) procedents d'altres poblacions de Catalunya i el 2013, 2.175 (21,5%).

Des de Cervera, l'alcalde, Ramon Royes, reconeix que si abans per a algú de Girona, Vic o Manresa anar a Cervera era un calvari, “ara gairebé és un passeig”. “La gent ja no passa de llarg, i això es nota en el nombre de pernoctacions.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia