Infraestructures

Front comú contra el canvi de pistes al Prat

Alcaldes de sis municipis propers a l'aeroport alerten que l'entrada de capital privat pot fer que tornin els sorolls

El procés de pri­va­tit­zació par­cial d'Aena, que pre­veu l'entrada de fins a un 49% de capi­tal pri­vat, ha encès l'alarma entre els ajun­ta­ments situ­ats a prop de l'aero­port, que temen que l'entrada d'agents pri­vats pugui com­por­tar un canvi en el fun­ci­o­na­ment de les pis­tes que retorni els sorolls a l'entorn. Els ajun­ta­ment de Gavà, Begues, el Prat, Sant Boi, Sit­ges i Vila­de­cans han sig­nat un mani­fest con­junt –no s'hi ha afe­git Cas­tell­de­fels, mal­grat la defensa que sem­pre ha fet del des­cans veïnal– on recla­men que es man­tin­guin les res­tric­ci­ons medi­am­bi­en­tals entorn de l'aero­port.

El 2004, la posada en marxa de la ter­cera pista va modi­fi­car total­ment la manera d'ope­rar de l'aero­port i va obrir una època de mal­son per als veïns, que van veure com els avi­ons els sobre­vo­la­ven a pocs metres quan ater­ra­ven per la ter­cera pista. Una sèrie d'obres i modi­fi­ca­ci­ons van per­me­tre que els avi­ons s'enlai­res­sin per la nova pista tot fent un gir al mar. Ara, en la majo­ria d'oca­si­ons la pista més pro­pera al mar queda per als enlai­ra­ments i la prin­ci­pal, per als ater­rat­ges dels avi­ons que bai­xen per la Zona Franca i no pas per Gavà i Cas­tell­de­fels. És el que es coneix com a pis­tes segre­ga­des, perquè cadas­cuna té una funció dife­rent.

Però els ajun­ta­ments de l'entorn patei­xen perquè l'entrada de capi­tal pri­vat forci Aena a can­viar aquest sis­tema i s'opti pel que es coneix com a pises inde­pen­dents, en què totes dues ser­vi­rien perquè els avi­ons ater­rin i s'enlai­rin, el que a pri­ori –o almenys això ha defen­sat en el pas­sat Aena– per­me­tria més ope­ra­ci­ons per hora. Però pro­vo­ca­ria que els avi­ons tor­nes­sin a sobre­vo­lar els muni­ci­pis de l'entorn, el que faria retor­nar els sorolls que han que­dat en bona part era­di­cats.

Per aquest motiu, els sis alcal­des es mos­tren pre­o­cu­pats “que puguin can­viar els cri­te­ris de gestió actu­als, tot pri­o­rit­zant interes­sos pri­vats i eco­no­mi­cis­tes”. Recor­den que el sis­tema de pis­tes segre­ga­des “per­met desen­vo­lu­par el futur imme­diat de la infra­es­truc­tura i alhora mini­mitza l'impacte acústic i té l'apro­vació de tots els ajun­ta­ments impli­cats”.

Conèixer els plans

Els bat­lles –Raquel Sánchez, Mercè Esteve, Lluís Teje­dor, Lluïsa Moret, Miquel Forns i Car­les Ruiz– recla­men al mani­fest “la neces­si­tat de dis­po­sar de la pla­ni­fi­cació” del desen­vo­lu­pa­ment del Prat a mitjà i llarg ter­mini per conèixer els plans per a l'aero­port, espe­ci­al­ment pel que fa a la capa­ci­tat ope­ra­tiva i l'impacte ter­ri­to­rial. La intenció és “evi­tar i pre­veure situ­a­ci­ons sobre­vin­gu­des que es poden gene­rar”. I, sobre­tot, el que hi ha és “pre­o­cu­pació” per garan­tir “el com­pli­ment estricte de les con­fi­gu­ra­ci­ons pre­fe­rents amb el traspàs d'infor­mació ade­quat que jus­ti­fi­qui els can­vis de con­fi­gu­ració tant si són mete­o­rològics com d'una altra índole”. El motiu esgri­mit per Aena quan els avi­ons ara han d'ater­rar per la ter­cera pista és en l'actu­a­li­tat estric­ta­ment mete­o­rològic.

I, a banda d'infor­mació sobre el futur del Prat, els alcal­des volen espe­ci­al­ment que es blin­din, com a pas previ a la pri­va­tit­zació par­cial d'Aena, els acords a què el ges­tor de l'aero­port va arri­bar amb els con­sis­to­ris en el si de la Comissió de Segui­ment Ambi­en­tal per obres d'Ampli­ació de l'Aero­port de Bar­ce­lona. Que es garan­teixi “escru­po­lo­sa­ment” els com­pro­mi­sos pel que fa al man­te­ni­ment i millora dels espais natu­rals pro­te­gits que es tro­ben al Prat i a Vila­de­cans.

LA DATA

11.02.15
Surt a borsa
el paquet d'accions que dóna entrada al capital privat a Aena, el gestor dels aeroports estatals


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia