Infraestructures

Les obres de l'N-II al nord, l'any que ve

L'Estat inclou partides en els pressupostos del 2016 per iniciar els trams del nord, excepte les variants, a finals de l'any que ve

Primers treballs visibles entre Sils i Maçanet, set mesos després de l'inici, mentre encara no comencen la resta d'obres ja adjudicades

Pastor ja ho havia promès pel 2015, però no es veia en els pressupostos

L'Estat des­en­ca­lla les obres de l'N-II al nord al mateix temps que es comen­cen a veure els pri­mers avenços en el tram en obres del sud, el Sils-Maçanet. Dues notícies posi­ti­ves enmig del desert de les obres de l'N-II que, tenint en compte el tema dels qual par­lem i els pre­ce­dents que hi ha, s'han d'aga­far amb totes les cau­te­les pos­si­bles.

El pro­jecte de pres­su­pos­tos gene­rals pel 2016, que ahir va apro­var el Con­sell de Minis­tres i que Mon­toro pre­sen­tarà dimarts al Congrés, inclou par­ti­des per a tots els trams del nord de l'N-II pen­dents de des­do­blar amb dupli­cació de calçada amb la idea que s'iniciïn les obres a finals del 2016: el de la Jon­quera fins a Pont de Molins, el de Pont de Molins fins a la vari­ant de Figue­res, el de la vari­ant de Figue­res fins a Bàscara i el de Bàscara a Orri­ols. Només en que­da­ran fora les dues vari­ants –la de Pont de Molins i la de Bàscara– que van més endar­re­ri­des quant a tràmits –encara en estu­dis infor­ma­tius i medi­am­bi­en­tals– i que són més com­ple­xes, perquè són auto­vies amb nou traçat i per tant calen més expro­pi­a­ci­ons. Farà falta espe­rar a dimarts per veure l'import exacte que s'assigna a cada tram, i més tenint en compte que el govern del PP havia dit que volia finançar tota l'obra del nord seguint el sis­tema ale­many –pagar un cop l'obra esti­gui feta.

L'exe­cu­tiu esta­tal del PP, doncs, es com­pro­met ara, pocs mesos abans de les elec­ci­ons espa­nyo­les, a des­en­ca­llar unes obres que fa anys que estan en punt mort. Tots els trams estan en redacció des del 2013. L'últim va ser el de la Jon­quera a Pont de Molins, que es va començar a redac­tar l'octu­bre del 2013 amb una pre­visió de durada de deu mesos. Ja n'han pas­sat més del doble. Cal recor­dar que a mit­jan 2013 la minis­tra Pas­tor es va com­pro­me­tre a treure tots els trams a lici­tació el 2014 i que el març de l'any pas­sat va anar més enllà i va arri­bar a dir que esta­ria tota l'N-II en obres abans d'aca­bar la legis­la­tura. A mit­jan 2015, però, con­ti­nuem en fase de redacció sense ni tan sols cap pro­jecte apro­vat que es pugui treure després a lici­tació. El febrer pas­sat el con­se­ller de Ter­ri­tori, Santi Vila, va anun­ciar un gran acord amb Foment en diver­ses infra­es­truc­tu­res estratègiques i un dels punts era que les redac­ci­ons dels trams amb dupli­cació de calçada del nord esta­rien lles­tos aquest any i que les vari­ants es redac­ta­rien l'any que ve.

L'anunci de Vila con­corda amb les pre­vi­si­ons dels pres­su­pos­tos de l'any que ve de l'Estat si veri­ta­ble­ment s'acce­le­ren els tràmits i un cop apro­vats els pro­jec­tes de cada tram es tre­uen ràpida­ment a lici­tació i s'adju­di­quen prou de pressa perquè les obres comen­cin d'aquí a menys d'un any i mig. Tenint en compte la len­ti­tud amb què es fa cada tràmit de l'N-II sem­bla difícil.

El més posi­tiu de la nova pro­mesa de l'Estat és que per pri­mer cop en el cas dels trams del nord és una pro­mesa que es tras­llada als pres­su­pos­tos i, per tant, és un com­promís sobre el paper. És clar que l'N-II és un dels exem­ples més clars d'incom­pli­ment i poca exe­cució res­pecte als pres­su­pos­tos.

Adju­di­cat, però poc fet

L'anunci de la intenció de des­en­ca­llar el nord de l'N-II coin­ci­deix amb els pri­mers tre­balls visi­bles en les obres de des­do­bla­ment del tram entre Sils i Maçanet, després de set mesos d'obres. Després que Pas­tor hi posés la pri­mera pedra el 22 de desem­bre, la giro­nina Rubau –l'adju­di­catària de l'obra– va ini­ciar-hi els tre­balls pre­vis el 7 de gener. A finals de febrer va posar-hi senya­lit­zació d'obra i va començar les pros­pec­ci­ons de ter­reny, però fins ara les obres no han estat visi­bles per als con­duc­tors. Les últi­mes set­ma­nes s'han fet impor­tants movi­ments de ter­res als dos cos­tats de l'actual traçat –sobre­tot a prop del tren­cant de Sils– i dijous ja es va pin­tar la línia groga d'obres a la via, amb la qual cosa tot fa pen­sar que aviat hi haurà afec­ta­ci­ons viàries. Un dels motius de la len­ti­tud de les obres és el llarg ter­mini d'exe­cució: 40 mesos per des­do­blar 2,7 km. No ha d'estar llest fins a l'abril del 2018.

El llarg ter­mini d'exe­cució també pot ser part de l'expli­cació del perquè encara no han ni començat els tre­balls dels nous enllaços de Pontós i Gar­rigàs, adju­di­cats ofi­ci­al­ment en el BOE al març a l'empresa madri­le­nya Corsán-Cor­viam. Els enllaços de Tor­dera, publi­cats al BOE dos dies després, sí que han començat aquest juliol. Tots dos pro­jec­tes tenen temps fins a finals de gener del 2017. Tam­poc no han començat les obres de l'altre gran tram pen­dent, l'Orri­ols-Vila­de­muls, amb adju­di­cació al BOE fa dos mesos. La llei­da­tana M y J Gruas té 32 mesos –fins al gener del 2018– per des­do­blar 3,3 km.

CRONOLOGIA DE LES PROMESES

13.08.13
En la inauguració del peatge de Fornells, Pastor promet que els trams del nord es trauran a licitació el 2014.
19.03.14
En la inauguració de Rodalies, Pastor es compromet que totes les obres, inclosa la del nord, s'iniciïn aquesta legislatura.
22.12.14
En l'obertura del tram Caldes-Sils, Pastor ja no posa data i diu que espera que les redaccions estiguin abans del juny.
18.02.15
Santi Vila anuncia un gran acord amb Foment, que inclou que les redaccions de l'N-II s'enllesteixin aquest any.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia