Infraestructures

Impuls a un tren antic per unir la costa amb l'interior

La Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial busca 1,3 milions d'euros per posar en marxa ‘Lo Caspolino', que connectarà la Costa Daurada amb el poble aragonès de Casp

Un pro­jecte ambiciós, amb una inversió de vora tres mili­ons d'euros i que en els pro­pers tres anys es podria posar en marxa. Lo Cas­po­lino, un tren turístic que vol por­tar 20.000 per­so­nes des de la costa fins a l'inte­rior a par­tir del 2019, ja dis­posa de més de la mei­tat del finançament però reque­reix més esforç de les peti­tes admi­nis­tra­ci­ons. La Fun­dació per a la Pre­ser­vació del Patri­moni Fer­ro­vi­ari i Indus­trial busca ara reu­nir 1,3 mili­ons entre la Unió Euro­pea, la Dipu­tació i diver­sos ajun­ta­ments. La quan­ti­tat s'afe­gi­ria als 1,6 mili­ons que s'hi han des­ti­nat els dar­rers quinze anys.

Per això, diver­sos
col·lec­tius en defensa del patri­moni, als quals també s'afe­gei­xen els ajun­ta­ments dels pobles pels quals pas­sa­ria el tren, ja han fet una crida per acon­se­guir el finançament neces­sari per posar en marxa Lo Cas­po­lino. Es tracta del tren turístic, amb vagons ori­gi­nals dels anys qua­ranta, que unirà la Costa Dau­rada amb la demar­cació de Sara­gossa per fomen­tar el turisme i rei­vin­di­car el patri­moni indus­trial de l'inte­rior de Tar­ra­gona.

El pre­si­dent de la Fun­dació per a la Pre­ser­vació del Patri­moni Fer­ro­vi­ari i Indus­trial, Jordi Sas­plu­gas, explica que “la intenció dels pro­mo­tors del pro­jecte és que les grans admi­nis­tra­ci­ons s'impli­quen per tal de poder posar en marxa el tren en tres anys”. Amb aquesta afir­mació, l'expert en trens fa referència a la Dipu­tació de Tar­ra­gona i la Unió Euro­pea, dues de les enti­tats que podrien assu­mir el que queda de inversió. En con­cret, Sas­plu­gas pre­veu que, si l'ens pro­vin­cial s'hi implica defi­ni­ti­va­ment, Lo Cas­po­lino podria rebre aju­des pro­ce­dents del fons Feder de la Unió Euro­pea. La fun­dació que pre­si­deix està tre­ba­llant en la redacció d'una memòria que serà pre­sen­tada a la con­vo­catòria dels ajuts, actu­ació gràcies a la qual es vol acon­se­guir vora mig milió d'euros. Amb això, el pro­jecte neces­si­ta­ria 800.000 euros per tirar enda­vant.

Impli­cació local

El pro­jecte de Lo Cas­po­lino té el vis­ti­plau dels agents polítics ribe­rencs, que veuen la posada en marxa del tren turístic com una pos­si­bi­li­tat de crei­xe­ment econòmic. De fet, alguns pobles, com Móra la Nova, ja han fet una apor­tació econòmica en funció de les seves pos­si­bi­li­tats. També s'han sumat al pro­jecte altres con­sis­to­ris com Flix, Móra d'Ebre i Riba-roja, que veuen en el tren Lo Cas­po­lino una opor­tu­ni­tat de dotar la Ribera d'Ebre d'un revul­siu turístic dife­rent i inno­va­dor. No es des­carta que els pro­pers mesos es puguen sumar més enti­tats locals a la crida per obte­nir finançament. Com avança Sas­plu­gas, “les aju­des ser­vi­ran per avançar en la idea del tren però també perquè els muni­ci­pis puguen crear una oferta turística com­ple­mentària a la xarxa fer­roviària dels anys qua­ranta”.

La con­nexió que farà entre la Costa Dau­rada i l'inte­rior pro­vin­cial i d'Aragó per­metrà atreure milers de visi­tants, espe­ci­al­ment durant la tem­po­rada esti­val. El pro­jecte es nodrirà dels turis­tes de la costa tar­ra­go­nina dels mesos de tem­po­rada alta. Els pro­mo­tors del tren con­fien que atrau­ran els 20.000 turis­tes l'any perquè resulte ren­di­ble.

Experiència d'èxit en altres països europeus

El projecte de Lo Caspolino resulta innovador a escala nacional i estatal, tot i que és una experiència que ja s'ha posat en marxa anteriorment en altres països europeus on, per cert, ha estat tot un èxit. L'exemple més clar es troba a la Gran Bretanya, on aquesta mena de trens turístics generen un impacte econòmic molt favorable als territoris on s'han ubicat. Segons dades facilitades per la Fundació per a la Recuperació del Patrimoni Ferroviari i Industrial, els trens turístics de tipus històric que s'han activat a la Gran Bretanya han demostrat que per cada euro que s'ha invertit en el projecte original s'ha generat una reversió al territori d'entre 1,5 i 2,7. Una delegació de la Ribera d'Ebre va poder conèixer de primera mà aquesta experiènci, a partir de la qual s'ha reforçat la implicació dels consistoris en Lo Caspolino. L'alcalde de Móra la Nova, Francesc Xavier Moliné, va
reiterar: “Aquesta iniciativa té el suport de l'Ajuntament i continua sent una prioritat del mandat perquè creiem fermament en el potencial per crear llocs de treball i generar riquesa a la comarca sencera.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia