Velocitat variable fins a Martorell al setembre i fins a Montgat a final d'any

El límit continuarà en 120 km/h a l'AP-7 però no es tanca la porta a superar els 80 km/h de nit

L'any 2010 la velo­ci­tat vari­a­ble als acces­sos via­ris de Bar­ce­lona es pro­lon­garà fins al peatge de Mar­to­rell de l'auto­pista AP-7 i fins a Mont­gat per la B-20 o la C-31. Aquest mes, el Ser­vei Català de Trànsit adju­di­carà la ins­tal·lació de la senya­lit­zació per fer-ho pos­si­ble amb vista al setem­bre al tram viari entre Molins de Rei i el peatge de Mar­to­rell.

La velo­ci­tat màxima es man­tindrà en els 120 km/h i es reduirà en els moments que es con­si­deri oportú per motius de con­gestió. És el mateix que s'estu­dia per als 80 km/h entre Bada­lona i Mont­gat a la C-31 o entre Santa Coloma de Gra­me­net i Mont­gat a la B-20. El Depar­ta­ment d'Inte­rior pre­veu, de moment, que la velo­ci­tat vari­a­ble només s'apli­qui en una d'aques­tes dues vies cap al Maresme. Seria a final d'any i la velo­ci­tat es limi­ta­ria a la baixa quan es con­si­deri reco­ma­na­ble per evi­tar o reduir cues. El direc­tor del ser­vei, Josep Pérez Moya, explica que la velo­ci­tat vari­a­ble és un ins­tru­ment de gestió de trànsit i no pas de millora de la segu­re­tat o reducció de la con­ta­mi­nació. Per aquesta raó, els límits es man­te­nen en els dos trams. Res­pecte dels 80 km/h, des­carta que la limi­tació s'esten­gui a altres trams de la xarxa viària metro­po­li­tana, i en aquest sen­tit no es pre­veu apli­car-la al pas de l'AP-7 pel Vallès des del Papiol fins a Mollet. Pérez Moya no tanca la porta a per­me­tre en el futur que se superin els 80 km/h durant les hores noc­tur­nes però deixa clar que aquesta decisió no cor­res­pon a l'orga­nisme sinó al govern: «No estem en con­tra de modi­fi­car els 80 km/h a la nit però cal ser cohe­rents.»

La majo­ria de nits no és la segu­re­tat viària el motiu de la limi­tació de 80, sinó la con­ta­mi­nació atmosfèrica de la pri­mera corona metro­po­li­tana. Però també és cert que, en les hores noc­tur­nes, les emis­si­ons con­ta­mi­nants es redu­ei­xen per la dis­mi­nució del trànsit com­pa­rat amb les hores del dia. El direc­tor del SCT creu que ha de ser, doncs, una decisió que ha de pren­dre el Depar­ta­ment de Medi Ambi­ent un cop hagi fet el balanç de dos anys d'apli­cació de la mesura i del com­por­ta­ment de les emis­si­ons con­ta­mi­nants dels vehi­cles durant tot el dia i en diver­sos moments de l'any. En qual­se­vol cas, Pérez Moya defensa els resul­tats de la mesura de limi­tació als 80 km/h, que ha permès reduir un 50% el nom­bre de vícti­mes d'acci­dents a les vies on s'ha des­ple­gat. L'objec­tiu prin­ci­pal del SCT ha de con­ti­nuar sent la reducció de nom­bre d'acci­dents, segons ell, perquè és així com es redu­ei­xen també els de vícti­mes mor­tals i ferits greus. El nom­bre de morts a la car­re­tera a Cata­lu­nya –269 el 2009– s'ha reduït un 57% en deu anys per la major sen­si­bi­li­tat dels con­duc­tors i la millora de les vies, segons Pérez Moya, però també gràcies al permís per punts, a la reforma del Codi Penal, als con­trols d'alco­holèmia i a les limi­ta­ci­ons de velo­ci­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.