Infraestructures i serveis

El peatge ja és una opció

Colau va admetre en campanya que pagar per entrar a Barcelona era una opció, sempre que no funcionin les mesures previstes

Tot i això, l’Àrea Metropolitana, que també presideix ella, reclama que tots els peatges actuals es mantinguin un cop acabi la concessió per passar a ser verds

Al gener els vehicles més contaminants ja no podran entrar a Barcelona

“Tenim una bate­ria de mesu­res en marxa per reduir la con­ta­mi­nació i com­plir amb la nor­ma­tiva euro­pea. Pri­mer cal valo­rar-les i després ja ho veu­rem. No des­car­tem el peatge de con­gestió, però com a segona part de les mesu­res. El peatge no seria un semàfor als acces­sos, seria algun tipus impo­si­tiu que pena­litzi l’ús habi­tual del cotxe en la línia de qui més con­ta­mina més paga.” La decla­ració és de l’alcal­dessa de Bar­ce­lona, Ada Colau, en l’entre­vista com a can­di­data que va fer a aquest diari el mes de maig pas­sat. Des de lla­vors, decla­ra­ci­ons però cap movi­ment. Però l’opció del peatge ecològic, com a Lon­dres, és ja una rea­li­tat. L’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, però, defensa, que no és el moment d’avançar en aquesta línia; pri­mer cal que entri en fun­ci­o­na­ment, l’1 de gener, la zona de bai­xes emis­si­ons (ZBE) ano­me­nada Ron­des de Bar­ce­lona que res­trin­girà el pas de tots els vehi­cles que no tin­guin eti­queta de la direcció gene­ral de Trànsit; per tant, els més con­ta­mi­nants.

Aquesta res­tricció estarà activa, i vigi­lada per més de 200 càmeres, de dilluns a diven­dres, i l’Ajun­ta­ment cal­cula que supo­sarà una reducció de la cir­cu­lació de 125.000 vehi­cles dia­ris i una dis­mi­nució d’un 15% de la con­ta­mi­nació de l’aire a Bar­ce­lona amb vista al 2024. La zona de bai­xes emis­si­ons Ron­des de Bar­ce­lona tindrà una superfície de 95 quilòmetres qua­drats (Madrid Cen­tral en té 21) i inclou Bar­ce­lona i àrees dels muni­ci­pis de Sant Adrià de Besòs, l’Hos­pi­ta­let, Esplu­gues i Cor­nellà.

Fonts muni­ci­pals han con­cre­tat que la intenció de l’Ajun­ta­ment és ana­lit­zar les dades de con­ta­mi­nació després de sis mesos de fun­ci­o­na­ment de la zona de bai­xes emis­si­ons i, lla­vors, si les dades no són prou bones, ini­ciar el pos­si­ble estudi de més mesu­res, entre les quals hi hau­ria el peatge. Tot i això, la tinenta d’alcalde d’Eco­lo­gia, Janet Sanz, ha afir­mat aquests dies que els estu­dis ja estan en marxa. El Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat és de la mateixa opinió que l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, tot i que no posa un ter­mini de temps con­cret. El con­se­ller, Damià Cal­vet, accepta que el peatge és una opció a estu­diar però vol que pri­mer es puguin dur a terme les mesu­res pre­vis­tes. De fet, el govern, l’Àrea Metro­po­li­tana i l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona van tan­car a finals de juliol un acord per acce­le­rar algu­nes de les mesu­res pre­vis­tes per poder, en un període de 18 mesos, com­plir la nor­ma­tiva euro­pea i evi­tar la multa.

El peatge de con­gestió és ja en l’ima­gi­nari polític i social, però, per ara, les admi­nis­tra­ci­ons tre­ba­llen en altres mesu­res com ara la imple­men­tació de la zona de bai­xes emis­si­ons a Bar­ce­lona, la seva extensió a dife­rents muni­ci­pis de l’àrea metro­po­li­tana o la cons­trucció de nous car­rils per a vehi­cles l’alta ocu­pació (VAO), com el de l’auto­pista C-58. El reforç del trans­port públic per evi­tar la mobi­li­tat obli­gada és a la boca dels polítics de totes les admi­nis­tra­ci­ons, però, per ara, no es con­creta en cap mesura.

Colau ‘ver­sus’ Colau

Pel que fa a les mesu­res, l’Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona (AMB), curi­o­sa­ment, ja que la pre­si­deix la mateixa Colau, va més enllà que la capi­tal i pro­posa que tots els peat­ges exis­tents pas­sin a ser de con­gestió, i crear-ne un de nou, que ano­mena “de toxi­ci­tat”, en l’àmbit de la zona de bai­xes emis­si­ons, si la reducció de la con­ta­mi­nació no és sufi­ci­ent. L’AMB defensa que els diners recap­tats en aquests nous peat­ges de con­gestió, els ara ja exis­tents, quan aca­bin les con­ces­si­ons el 2021 es des­ti­nin, a través d’una nova empresa pública, a finançar el trans­port públic. I, a més, reclama nous peat­ges d’aquest tipus a l’A-2, l’auto­pista del Vallès, la C-58 i la C-17.

Una pro­posta recur­rent

La pro­posta del peatge ecològic no és nova. De fet, si s’eli­mina la relació men­tal d’un peatge a una bar­rera, com passa ara, ja és la pro­posta que fa temps que llança el govern amb l’euro­vi­nyeta. Tot i que ini­ci­al­ment tenia més a veure amb la cor­res­pon­sa­bi­li­tat del trans­port per car­re­tera en el paga­ment de les infra­es­truc­tu­res, els excon­se­llers Josep Rull i Santi Vila l’havien defen­sat en reu­ni­ons amb els seus homòlegs del Minis­teri de Foment espa­nyol, però sense cap èxit. L’Estat espa­nyol es con­ti­nua negant a aquesta opció, adop­tada ja per alguns països i, en algun, com Dina­marca, jus­ta­ment amb l’argu­ment ecològic.

En la dar­rera cam­pa­nya de les elec­ci­ons muni­ci­pals a Bar­ce­lona, el peatge també hi va ser pre­sent. Un dels par­tits amb repre­sen­tació muni­ci­pal, de fet, el gua­nya­dor de les elec­ci­ons, ERC, ho va incloure en el pro­grama. Esquerra defen­sava la posada en marxa d’un “peatge de toxi­ci­tat” que s’apliqués “en funció del grau de con­ta­mi­nació i el nivell d’ocu­pació dels vehi­cles” amb l’objec­tiu de reduir un 25% l’entrada diària de vehi­cles a la ciu­tat. Un altre dels par­tits que es pre­sen­ta­ven, i que no va obte­nir repre­sen­tació, Bar­ce­lona És Capi­tal, la pla­ta­forma lide­rada per Jordi Grau­pera, l’havia teo­rit­zat i apos­tava per aquesta mesura, inclo­ent-hi un referèndum després del pri­mer any de fun­ci­o­na­ment per valo­rar-ne la pos­si­ble con­tinuïtat.

Bar­ce­lona en Comú, Junts per Cata­lu­nya i la CUP es van mos­trar dis­po­sats a estu­diar la pro­posta, però un cop imple­men­ta­des les mesu­res de pro­moció del trans­port públic que cadascú defen­sava, men­tre que el PSC , ara al govern, la pla­ta­forma de Valls i el PP s’hi opo­sa­ven fron­tal­ment.

LES XIFRES

125.000
vehicles
deixaran d’entrar a Barcelona a partir de l’1 de gener per la posada en marxa de la ZBE.

LA DATA

200
càmeres de seguretat
controlaran que els vehicles no autoritzats no entrin a la ZBE. Els vehicles seran multats.
1.01.2020
és la data
en què entrarà en funcionament la zona de baixes emissions, un espai de 95 km² dins de les rondes.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia