Infraestructures i serveis

Un 3,3% del PIB català, perdut

L’Estat va deixar d’invertir 8.000 milions d’euros en infraestructures a Catalunya entre el 2001 i el 2018, segons la Cambra de Comerç

Per eliminar el dèficit actual caldria una inversió de 45.000 milions d’euros fins al 2030

El dèficit en infraestructures afecta empreses i ciutadans

L’Estat ha dei­xat d’inver­tir 8.000 mili­ons d’euros en infra­es­truc­tu­res a Cata­lu­nya entre els anys 2001 i 2018. L’estudi monogràfic Impacte econòmic del dèficit d’inversió en infra­es­truc­tu­res de l’Estat a Cata­lu­nya, fet per la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona, cal­cula que si hagues­sin arri­bat aquests recur­sos, que ja esta­ven pres­su­pos­tats, el PIB català hau­ria pogut créixer un 3,3% més i s’hau­rien creat 111.500 llocs de tre­ball. Les dades situen les inver­si­ons que rep Cata­lu­nya per sota del seu pes econòmic en el con­junt de l’Estat i con­clo­uen que Cata­lu­nya és, amb diferència, el ter­ri­tori més per­ju­di­cat per la dis­tri­bució ter­ri­to­rial de la inversió de l’Estat en infra­es­truc­tu­res. És per això que el pre­si­dent de la Cam­bra, Joan Cana­dell, va denun­ciar ahir durant la pre­sen­tació de l’estudi el “tracte dis­cri­mi­na­tori”de l’Estat vers Cata­lu­nya i va des­ta­car-ne les con­seqüències que afec­ten les empre­ses i els ciu­ta­dans.

En els des­glos­sa­ment per tipus d’infra­es­truc­tura des­taca que per Cata­lu­nya cir­cu­len un 15% dels vehi­cles pesants, però que només rep un 9% de la inversió esta­tal en car­re­te­res; té un 23% del trànsit fer­ro­vi­ari de pas­sat­gers, però rep un 13,1% d’inversió en fer­ro­car­ril; suma un 20% de pas­sat­gers dels aero­ports espa­nyols, però rep un 10,4% de la inversió, i, final­ment, té un 18% del trànsit por­tu­ari de mer­ca­de­ries i només rep un 15,7% de la inversió en ports.

El grau d’exe­cució de les inver­si­ons del 2001 al 2018 ha arri­bat a un 73,7% del que s’havia pres­su­pos­tat però l’últim any ana­lit­zat, el 2018, només va ser un 54%, la segona xifra més baixa del període estu­diat. La inversió mit­jana de l’Estat en infra­es­truc­tu­res ha estat de 107 euros anu­als per català men­tre que en el con­junt de l’Estat la inversió és de 136 euros per habi­tant.

Si es té en compte que el PIB català és el 19% del de l’Estat i que té un 16% de la població, les inver­si­ons de l’Estat en infra­es­truc­tu­res estan per sota d’aques­tes xifres i Cata­lu­nya ha anat per­dent pes en la dis­tri­bució d’inver­si­ons esta­tals des de la sor­tida de la crisi. Entre els anys 2013 i 2018 va rebre un 12% de la inversió, enfront del 16,5% que havia rebut en el període 2001/2012 i se situa al cap­da­vant de les comu­ni­tats amb un major dèficit d’inversió en infra­es­truc­tu­res acu­mu­lat en relació amb el seu PIB, superada només amb comu­ni­tats amb espe­ci­fi­ci­tats com ara Madrid i el País Basc. L’estudi de la Cam­bra deta­lla altres efec­tes del dèficit d’inver­si­ons, com ara els cos­tos econòmics de la con­gestió viària als acces­sos de Bar­ce­lona, amb dades d’un informe del RACC que cal­cula en 169 mili­ons d’euros els cos­tos anu­als per la pèrdua de 63.000 hores a la car­re­tera. També s’ana­litza l’impacte de l’acci­den­ta­li­tat i es con­clou que amb una inversió de 89 mili­ons d’euros en 95 car­re­te­res con­ven­ci­o­nals es podrien evi­tar 11 morts i 28 ferits cada tres anys a la xarxa viària cata­lana.

Pro­jec­tes pri­o­ri­ta­ris

El con­sell de cam­bres de Cata­lu­nya, a través de la seva comissió d’orde­nació del ter­ri­tori, cal­cula en 15.200 mili­ons d’euros la inversió necessària per a pro­jec­tes d’infra­es­truc­tu­res bàsiques pri­o­ritàries que s’hau­rien d’exe­cu­tar, entre les que hau­ria de finançar l’Estat i les que s’hau­rien de fer amb fons de la Gene­ra­li­tat. Les majors inver­si­ons pri­o­ritàries van con­sig­na­des a millo­res a la xarxa viària i la fer­roviària de pas­sat­gers. Així, un 34,4% del total haurà d’anar des­ti­nat a car­re­te­res. Són 5.230 mili­ons, dels quals l’Estat hau­ria de con­tri­buir amb 2.510, per a pro­jec­tes com ara la ronda del Vallès i els des­do­bla­ments de l’N-340 i, a l’N-II, els trams giro­nins pen­dents, i, la Gene­ra­li­tat, amb 2.720 per a, entre altres pro­jec­tes, com­ple­tar l’eix Vic-Olot i cons­truir la nova ronda del Maresme entre Mont­gat i Mataró. Pel que fa a la xarxa viària de pas­sat­gers, es cal­cula en 5.270 mili­ons els recur­sos neces­sa­ris, dels qual 3.570 hau­rien de pro­ce­dir de l’Estat per a pro­jec­tes com ara el des­do­bla­ment de l’R3 i la nova estació a l’aero­port de Girona sobre la línia d’alta velo­ci­tat. Les inver­si­ons del Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat hau­rien de sumar 1.700 mili­ons per aca­bar el tram cen­tral de les línies 9 i 10 del metro, la con­nexió de les línies de FGC del Vallès amb el Llo­bre­gat i el nou túnel del Vallès. En l’àmbit del trans­port fer­ro­vi­ari de mer­ca­de­ries, cal­dria una inversió de 980 mili­ons per impul­sar el cor­re­dor medi­ter­rani amb una línia de mer­ca­de­ries de doble via i ample inter­na­ci­o­nal, entre altres pro­jec­tes pri­o­ri­ta­ris. Als ports cal­drien inver­si­ons per valor de 1.300 mili­ons del Minis­teri de Foment per aca­bar les obres d’ampli­ació dels ports de Bar­ce­lona i Tar­ra­gona i els seus acces­sos via­ris i fer­ro­vi­a­ris. Per als aero­ports es recla­men 1.880 mili­ons d’euros, que hau­ria d’assu­mir majo­ritària­ment l’Estat, men­tre que per a esta­ci­ons logísti­ques la inversió hau­ria de ser de 560 mili­ons, dels quals 440 els hau­ria d’inver­tir la Gene­ra­li­tat en pro­jec­tes ja pla­ni­fi­cats.

La Cam­bra remarca la neces­si­tat que l’Estat inver­teixi 45.000 mili­ons d’euros en els pròxims deu anys per eli­mi­nar el dèficit en infra­es­truc­tu­res. Serien 3.800 mili­ons anu­als cal­cu­lats a par­tir del 2019 i fins al 2030 per arri­bar al 19% del pes de Cata­lu­nya a l’Estat. D’aquesta manera es podria pas­sar d’una inversió del 15,7% de l’estoc esta­tal al 19% i con­ver­gir amb la dotació dels prin­ci­pals països euro­peus. Si això no és pos­si­ble, l’informe reclama que es trans­fe­rei­xin a la Gene­ra­li­tat els imports cor­res­po­nents o els actius equi­va­lents.

LES XIFRES

15.200
milions d’euros
s’haurien d’invertir de manera prioritària en infraestructures a Catalunya fins al 2030.
10.800
milions d’euros
corresponen a inversions de l’Estat. La resta, una 4.400, els hauria d’invertir la Generalitat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia