Infraestructures i serveis

Un tren per anar tirant

Les freqüències i la durada dels trajectes llargs són les principals queixes dels usuaris a l’hora de valorar el tram pirinenc de l’R3

Majoritàriament s’utilitza aquest servei quan no hi ha altres alternatives o per a trajectes curts

Els trens de l’R3 en el tram pirinenc són competitius per als trajectes curts

El tren en el tram piri­nenc de l’R3 que uneix l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat amb la Tor de Que­rol és un recurs, no pas una opció pre­fe­rent. És a dir, els usu­a­ris l’escu­llen no com a millor mitjà de trans­port per als des­plaçaments, sinó com a únic recurs que tenen a l’abast. Una enquesta recent feta a usu­a­ris del Ripollès cons­ta­tava que el tren no és un mitjà de trans­port com­pe­ti­tiu, sobre­tot per als tra­jec­tes llargs. Per des­plaçar-se entre Puig­cerdà o Ripoll i Bar­ce­lona cal inver­tir-hi tres i dues hores, res­pec­ti­va­ment, una mica més d’una hora del temps que es triga amb vehi­cle par­ti­cu­lar. Això, doncs, no afa­vo­reix que els usu­a­ris piri­nencs l’uti­lit­zin per a llargs recor­re­guts si tenen una altra alter­na­tiva, ni tam­poc els que acce­dei­xen a les pis­tes d’esquí, a l’hivern, o a les rutes excur­si­o­nis­tes del Piri­neu.

El dete­ri­o­ra­ment de les esta­ci­ons i d’alguns trams de la via com el que va de la boca nord del túnel de Toses fins a la Molina, on els trens han de cir­cu­lar a una velo­ci­tat molt baixa, són altres quei­xes, reco­lli­des també per la pla­ta­forma d’usu­a­ris Perquè No ens Fotin el Tren, que està llui­tant per evi­tar el tan­ca­ment d’esta­ci­ons o que algu­nes les dei­xin sense per­so­nal, com ara recent­ment la de Ribes de Fre­ser.

Això es desprèn també de les res­pos­tes dels usu­a­ris con­sul­tats per aquest diari en un viatge d’anada i tor­nada entre Ripoll i Puig­cerdà, tot i que cal tenir en compte que la majo­ria, en ser dia fei­ner, feien tra­jec­tes curts –hi ha esta­ci­ons a Camp­devànol, Ribes, Pla­no­les, Toses, la Molina, Urtx-Alp–. Les quei­xes es van cen­trar més en les freqüències de pas, la como­di­tat dels vagons i el preu del bit­llet.

Igna­cio Sampe és un veí de Bar­ce­lona que els caps de set­mana tre­ba­lla a la cuina d’un res­tau­rant d’Urús. Agafa el tren a la parada d’Arc de Tri­omf i es quei­xava del temps que cal inver­tir per fer el tra­jecte, que els seients són una mica incòmodes i del preu del bit­llet. L’Elena, estu­di­ant de Parets del Vallès, pujava amb tren a Puig­cerdà per vacu­nar-se con­tra la Covid-19 i remar­cava que hi troba a fal­tar més freqüència de trens. “L’R3 és una línia amb mol­tes para­des i que acu­mula retards habi­tu­al­ment; en canvi, a l’R1, que uti­litzo per anar a la platja, hi ha menys para­des i més pun­tu­a­li­tat”, indi­cava. L’Àlex també pujava cap a Puig­cerdà per a la segona dosi de la vacuna. Tot i que, en el seu cas, la família hi té segona residència. Reco­nei­xia que, quan hi pugen tots ple­gats, ho fan amb cotxe par­ti­cu­lar.

La poca freqüència de pas dels trens, doncs, és una de les quei­xes recur­rents. De fet, ho reco­nei­xia també la Laura, que és una de les res­pon­sa­bles de cir­cu­lació dels trens a Puig­cerdà. Recor­dava que es tracta d’una zona amb un gros de població no com­pa­ra­ble amb el de Bar­ce­lona i els vol­tants.

Arri­bats a aquest punt, queda clar que els trens de la línia R3 en el tram piri­nenc només són com­pe­ti­tius per als tra­jec­tes curts entre pobles. Així, per exem­ple, la Mar­ga­rida i en Pas­qual són un matri­moni de Bar­ce­lona que té residència també a la Tor de Que­rol. Havien aga­fat el tren per anar fins a l’hos­pi­tal de Puig­cerdà. Remar­ca­ven que no des­car­ten uti­lit­zar-lo com a mitjà de trans­port, sobre­tot quan es vagin fent més grans. La Mar­ga­rida, però, aler­tava que cal una reno­vació impor­tant a la línia i al mate­rial fer­ro­vi­ari.

Al llarg del tra­jecte entre Ripoll i Puig­cerdà, i també en el de tor­nada, la majo­ria dels usu­a­ris bai­xa­ven en altres esta­ci­ons. Així, per exem­ple, un jubi­lat de Tara­dell, car­re­gat amb una mot­xi­lla, bai­xava a la parada de la Molina per anar a fer un tomb en un entorn natu­ral pri­vi­le­giat. Tres usu­a­ris més bai­xa­ven a Ribes de Fre­ser, un per anar a visi­tar un cone­gut i els altres dos per feina. I, per posar només un altre exem­ple, un tre­ba­lla­dor bai­xava del tren a Pla­no­les. Per con­tra, un grup de joves tor­nava cap a casa a Bar­ce­lona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia